Jojoo: Fyll luckorna i kalendern

Hyr ut dig själv eller dina gubbar när du har mindre att göra. Eller lägg ut ett jobb på ”blixtentreprenad” när du själv behöver hjälp. Till en bråkdel av kostnaden av vad de etablerade tjänsteförmedlarna och bemanningsföretagen tar betalt. Det är idén bakom elinstallatören Peter Darnells tjänst jojoo.se.
Jojoo: Fyll luckorna i kalendern


Att vissa företag sitter med ”häcken full” medan andra kämpar med näbbar och klor för att sysselsätta personalen, eller till och med får låta folk gå, är ett välkänt faktum i hantverksbranschen. Någonstans borde de ju kunna mötas, tycker man, utan att förtjänsten ska försvinna i de stora bemanningsdrakarnas fickor.

Sedan våren 2021 finns detta ”någonstans”. Det menar i alla fall elinstallatören och entreprenören Peter Darnell som skapat sajten jojoo.se, en digital B2Bplattform där du som hantverksföretagare kan lägga upp jobb du behöver hjälp med, men också erbjuda dina tjänster de stunder du har luckor i kalender. Och tydligen fungerar det, åtminstone för somliga: ”Jag lade upp ett jobb, och 30 min senare fick jag hjälp”, säger till exempel en företagare i elbranschen.

– Som elektriker, särskilt som egenanställd, har jag sett både för- och nackdelarna med branschen, säger Peter Darnell. Det är alltid samma snack då man träffar kollegor hos grossisten. Antingen har man för mycket, man hinner inte med och hittar inte personal. Eller så har man inte tillräckligt. Och för de flesta är det ingen naturlig situation att bara gå fram och nätverka, särskilt inte om du kanske behöver kompetens från en annan bransch än din egen. Då uppstår den här obalansen. I bästa fall ringer man någon som man hört är duktig, och frågar ”Kan du hyra ut två snickare i två veckor?”. Det kan dom kanske inte, och då är det bara att ringa vidare. Det måste finnas ett enklare sätt att lösa den här problematiken, tänkte jag och det med en digital tjänst.

Att lägga ut en annons på jojoo.se är enkelt.
Välj mellan ”Lägg ut uppdrag” eller ”Tillgänglig hantverkare”.

Byggbranschen är känd för att vara lite långsammare att modernisera, men Peter känner att det nu finns en stark våg i branschen att digitalisera och jobba på ett mer modernt sätt. Vilket man också ser med Byggföretagens digitaliseringskampanj de hade för sina medlemmar i september. Så det ligger i tiden!

INGA DOLDA AVGIFTER

Peters strategi för sajten har hittills varit att ”skynda långsamt. Under hela 2021 har det varit, och kommer att vara, gratis att registrera sig på sajten. Efter registrering, som tar några minuter, är det bara att börja lägga upp jobb. Eller erbjuda dig att göra dem. Sedan lanseringen i våras har tjänsten varit gratis att ansluta sig till, och kommer så att förbli fram tills årsskiftet. Därefter kommer en fast avgift på 395 kr att tas ut för dem som vill använda sajten.

Peter Darnell, elinstallatör och grundare av sajten jojoo.se

I dagsläget har jojoo.se drygt 300 användare, varav de flesta är verksamma i elbranschen, då jojoo.se främst riktades mot elektriker till en början. Målet är dock att hela hantverksbranschen ska kunna dra nytta av tjänsten.

– Idén är att tjänsten ska vara så enkel att använda som möjligt, från inloggning och användning till betalningsmodell, säger Peter. Som hantverkare har du inte många minuter över, särskilt inte på ett mindre företag. Därför finns det inga krångliga villkor eller dolda avgifter. Samma villkor gäller för alla. Utöver den fasta månadskostnaden är tjänsten kostnadsfri att använda. Och när du lägger upp ett jobb som du behöver hjälp med är det upp till dig vem du vill ringa tillbaka till.

– Alla i branschen vet vad det kostar att ha personal på bänken, säger Peter. Har man två anställda som man kan ta 10 000 kr om dagen för, så blir det snabbt stora pengar. Det räcker med att byta en dimmer när du ändå är ute i Åkersberga på jobb, så har du mer än pengarna tillbaka.

Idén med jojoo.se är att tjänsten ska vara så enkel att använda som möjligt, från inloggning och användning till betalningsmodell.

För länge sedan var jag, som många nystartade är, medlem i en av de sajterna som kopplar företag med privatpersoner. Jag hade då deras minsta paket, och det kostade mig 25–26 000 kr/år. En kille jag pratade med betalade runt 40 000 kr/år för en liknande tjänst, som under det året gav honom två jobb. Grejen med de här tjänsterna är att de främst fyller en funktion när man börjar köra själv och tar alla jobb man kan få. När du sedan fått egna kunder hoppar de flesta av. Vårt nätverk är bara business-to-business, och löser problem som du har från dag ett tills det att du slutar som hantverkare.

Peter nämner också hållbarhet som en viktig aspekt, att kunna arbeta smartare och mer effektivt.

– När jag jobbade som anställd elektriker hände det ofta att vi åkte till Uppsala eller Kalmar och tillbaka för ett jobb som bara tog en dag, eller kanske bara ett par timmar. Det kändes verkligen sjukt ineffektivt. Det hade ju varit mycket bättre, och mer lönsamt för alla parter, om någon som redan befunnit sig i Kalmar hade gjort det jobbet.

I dagsläget har jojoo.se drygt 300 användare, men målsättningen är att tiodubbla den siffran under 2022.

FÖR ALLA I BYGGBRANSCHEN

På pappret är idén med jojoo.se onekligen lika enkel som genial. En vanlig kommentar bland förstagångs – användare är också ”Varför har inte det här funnits tidigare?”. Men i slutändan står och faller konceptet ändå till stor del med användarflödet, att det finns en efterfrågan för att kunna bygga ett tillräckligt stort nätverk. Som Peter själv uttrycker det ”Ingen hade letat efter en cykel på Blocket om det inte var för att det fanns 10 000 cyklar där”.

– Alla företag i byggbranschen som kan erbjuda jobb till andra hantverkare är välkomna, oavsett yr – kesområde, säger Peter. På senare tid har till exempel flera leverantör av solpaneler blivit medlemmar. När panelerna är uppe saknas det en behörig elektriker som kan koppla upp dem. Vissa av de som hört av sig till oss ligger femtio hus ”back”, och de bara fort – sätter att sälja. Det visar på behovet av tjänsten som jojoo.se erbjuder.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER REPORTAGE

VISA FLER