Vikten av yrkesstolthet

På tidningen DMH försöker vi som bekant medverka till att höja statusen för hantverkssektorn. Det är därför extra roligt de gånger vi blir kontaktade av företag som delar våra värderingar och vill bistå oss i det arbetet. Ett av dessa företag är det Stockholmsbaserade bygg- och projektlednings-företaget DAPE, vars ägare Daniel Åkerström ville uppmärksamma vikten av att ha en personal som mår bra och är stolta över det jobb de utför.
Vikten av yrkesstolthet

Ett av dessa företag är det Stockholmsbaserade bygg- och projektlednings-företaget DAPE, vars ägare Daniel Åkerström ville uppmärksamma vikten av att ha en personal som mår bra och är stolta över det jobb de utför. Det här är hans berättelse.

– Jag är uppväxt i en hantverkarsläkt, säger Daniel Åkerström då vi träffar honom på företagets kontor i Hammarby Sjöstad. Min pappa och mina farbröder har jobbat som snickare och entreprenörer hela livet. Själv utbildade jag mig till byggnadsingenjör med ekonomisk inriktning på KTH och började sedan på ett företag i Nacka som sålde pool- och spaprylar. 

Under de nästan tio år som jag arbetade med att driva och bygga upp den verksamheten vart det tydligt för mig hur viktigt det är hur man agerar jämtemot sina kollegor, och med den insikten började jag utforma ett tankesätt om hur jag själv skulle vilja driva ett bolag och ta hand om min personal. 

Företaget DAPE har funnits sedan 2010 och är något av ett familjeföretag där Daniels lillebror Martin är delägare och farbröderna Ove och Kjell jobbar som projektledare respektive snickare/byggledare. Verksamheten inkluderar traditionella bygg- och projekteringstjänster, företrädesvis åt privatpersoner, men DAPE är också duktiga på att bygga och installera exklusiva spa- och poolanläggningar. 

    I dagsläget jobbar åtta personer på företaget, men ambitionen är att inom kort utöka personalstyrkan med ytterligare en snickare och en administrativ halvtidstjänst.

– Det vi gör är i sig inget unikt, fortsätter Daniel. Men det vi haft med oss från starten, det vi brinner för, är att endast göra jobb där kvaliteten på arbetet är viktigast. Det betyder inte att jobben behöver vara jättestora eller komplexa för att vi ska ta dem, men att beställaren är genuint intresserad av kvalitet och hantverksskicklighet. 

Läs hela reportaget här.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *