Reportage: Krocksäkert

Att krocktesta skåpinredningar handlar om att rädda liv. Inte inredningen.Vid en olycka är inredningen skrot oavsett. Men både den och fästpunkterna mot fordonet ska stå pall så att inte hela kalaset kommer farande mot de som färdas i bilen. Detta är något som inredningsspecialisterna i branschen tar på största allvar.
Reportage: Krocksäkert

Olika arbetsuppgifter kräver olika lösningar. Men ett är säkert: Är inredningen i transportbilen felaktigt konstruerad eller slarvigt monterad så kan det innebära en fara för dig och dina passagerare.

Säkerhet är därför frågor som inredningsleverantörer och påbyggare jobbar hårt med. Även om saker som praktisk nytta och inredningens vikt enligt de flesta handlare vi har pratat med fortfarande är de primära frågorna så är säkerheten ett ämne som ökar i omfång.

– Framförallt i större företag med fordonsflotta och ansvar för en hel personalstyrka, menar Christer Abrahamson vid System Edström. Vi har märkt att frågorna kring krocksäkerhet har ökat och tror att det är en aspekt som kommer fortsätta att växa i betydelse.

Han får medhåll flera aktörer vi talar med. Säkerheten kommer mer och mer.

Samtidigt är det viktigt att understryka att säkerhet inte är något som skåpinredningsbranschen fått upp ögonen för först nu. Samtliga aktörer på marknaden har jobbat under mycket lång tid med att utveckla sina produkter och låtit få dem oberoende krocktestade.

– Bott har vänt sig till Tuv för att få sina inredningar krocktestade, säger Johan Ericsson vid Almax som har svensk generalagentur för Bott. Vi har kikat på NS286-normen, men så länge det inte är en europeisk standardnorm så valdes det bort.

 Läs hela reportaget här.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER REPORTAGE

VISA FLER