Juristen: Tjänsten som förenklar upphandlingar

Juristen: Tjänsten som förenklar upphandlingar

Att det för privata företag, åtminstone juridiskt sett, är betydligt enklare att köpa in varor och tjänster än för statliga myndigheter, betyder inte att det saknas potentiella fallgropar, eller handfasta saker att tänka på. Den här gången tittar vi närmare på privata upphandlingar – och ett nytt, enklare sätt att göra dem på.

I Sverige kan entreprenadupphandlingar, åtgärder som vidtas i syfte att anskaffa varor, tjänster eller byggentreprenader genom tilldelning av kontrakt, tillhöra en av två huvudsakliga kategorier: offentliga eller privata upphandlingar. 

Vid offentliga upphandlingar, där den upphandlande parten en statlig myndighet som exempelvis Trafikverket eller Boverket, är själva upphandlingsförfarandet noga reglerat av EU-direktiv och nationella lagar som Lagen om offentlig upphandling (LOU) – det övergripande regelverket för offentlig upphandling i Sverige.

Lite förenklat så är myndigheten, så vidare det inte handlar om väldigt låga belopp, skyldiga att annonsera ut upphandlingen så att intresserade leverantörer kan lämna in anbud, vilket numera oftast görs via digitala plattformar. Utbuden utvärderas sedan, och en vinnande leverantör utses baserat på förutbestämda kriterier som pris, kvalitet samt efterlevnad av regler/standarder.

För privata upphandlingar, där den upphandlande parten är en privat organisation, exempelvis ett byggföretag, finns egentligen inga specifika lagar eller direktiv som reglerar processen. Den upphandlande parten, byggföretaget i vårt fall, väljer själva hur upphandlingsförfarandet ska se ut samt vilka leverantörer de vill bjuda in, så länge det uppfyller deras egna krav och standarder.

SELEKTIVT UPPHANDLINGSFÖRFARANDE

Eftersom inga direkta lagar/regler reglerar upphandlingsförfarandet, så skiljer sig detta ofta från bolag till bolag, beroende på entreprenadform och verksamhetsområde.

Vanligast är dock ett selektivt upphandlingsförfarande enligt principen ”på en armlängds avstånd”, där bolagen kontaktar leverantörer man tidigare är bekant med. I slutänden brukar avgörandet bero på en blandning av pris och mjukare parametrar baserade på relationer och tidigare erfarenheter

Catherine Innergård, advokat på SKILL Advokater, hjälper oss att peka ut ytterligare några skillnader mellan offentliga och privata upphandlingar, och hur själva upphandlingsförfarandet fungerar i praktiken. 

– En offentlig upphandling tar ofta längre tid att genomföra eftersom den är så regelstyrd, säger Catherine.


Catherine Innergård, advokat på SKILL Advokater.

– Som anbudsgivare vid en offentlig upphandling är det också besvärligare och mer resurskrävande att skriva anbud eftersom upphandlingsreglerna är komplicerade, och upphandlande myndigheter använder olika system och formulär som skapar merarbete för anbudsgivarna. Vid offentlig upphandling råder sekretess under upphandlingstiden, vilket är frivilligt vid privat upphandling.

– Vid en offentlig upphandling kan en anbudsgivare, under förutsättning att vissa kriterier är uppfyllda, också begära att förvaltningsrätten ska överpröva myndighetens beslut, fortsätter Catherine. Om upphandlaren bryter mot LOU [vid offentlig upphandling] så finns också risk för skadeståndsansvar, vilket inte är fallet vid privata upphandlingar.


Vid offentliga upphandlingar råder sekretess under upphandlingstiden. Vid privat upphandling är detta upp till parterna att bestämma. Foto: Swecon. 

Ett vanligt problem med privata upphandlingar, som till skillnad från offentliga upphandlingar inte annonseras, är att de upphandlande bolagen har en tendens att sköta upphandlingen enligt principen ”gräva där man står” – vilket i praktiken innebär att utbudet av anbud blir tämligen begränsat, och att nya leverantörer får svårare att hitta nya uppdrag. 

HANDYDAY – UNIK TJÄNST

Det här vill tjänsteleverantören HandyDay ändra på med sin digitala inköpsmarknadsplats för byggbranschen, en tjänst som hjälper leverantörer, hantverkare, byggföretag och konsulter att presentera sig för upphandlande bolag och därmed hitta fler uppdrag, och som dessutom hjälper upphandlande bolag att hitta nya leverantörer och sköta upphandlingar på ett säkert sätt. 

Nytt för i år är att inköpare, som komplement till att skicka riktade upphandlingar där de bjuder in utvalda företag, även kan göra upphandlingar öppet på plattformen.

Sedan starten 2020 har gensvaret varit stort, men det är framförallt under det senaste året tjänsten kommit igång på allvar. I dagsläget har närmare 3 000 bolag anslutit sig till plattformen, vilket är en fördubbling sedan i våras.

– När vi pratar med leverantörer är den enskilt vanligaste frågan vi får “Var finns upphandlingarna?”, säger HandyDays vd Bertil Winzenburg.


Bertil Winzenburg, vd för HandyDay.

– På ett bygge finns ingen reklam som säger att ”Vi är i behov av en elentreprenör eller en ställningsentreprenör”, fortsätter Bertil. Det vet man inte om man inte redan är på bygget. Det vi gjort med HandyDay, och som vi är först med i Sverige, är att tillhandahålla ett digitalt ekosystem, en oberoende inköpsmarknadsplats, som kopplar ihop alla parter i byggbranschen, och där alla parter kan se varandra. 


Nytt för i år är att inköpare, som komplement till att skicka riktade upphandlingar där de bjuder in utvalda företag, även kan göra upphandlingar öppet på plattformen. Foto: Swecon. 

Att skapa ett konto på HandyDay, och lämna anbud, är kostnadsfritt. För den som vill få ut mer av plattformen finns dock ett antal tilläggstjänster som Branschregister, Företagskoll, Bevaka Pågående Byggupphandlingar och Publicera Riktade Upphandlingar att tillgå. 

– Med ett konto på HandyDay blir du automatiskt sökbar för upphandlade bolag på plattformen, säger Bertil. Och du kan samtidigt se aktuella upphandlingar inom respektive verksamhetsområde och plats. Är du rivningsentreprenör söker du med ett enkelt klick på rivningsupphandlingar, exempelvis i Stockholm med omnejd. Jobbar du med ventilation i Göteborg söker du på ventilationsupphandlingar i Göteborg. Eller så väljer du att bli uppdaterad så fort nya upphandlingar finns tillgängliga. 

“SKARPA UPPHANDLINGAR”

Unikt för HandyDays plattform är också att upphandlingarna läggs upp i realtid. 

– På HandyDay handlar det om skarpa upphandlingar, upphandlingar som pågår här och nu. Det finns ingen tjänst som erbjuder någonting liknande i Sverige idag. 


Nytt uppdrag? På HandyDay läggs aktuella upphandlingar upp i realtid. Foto: HandyDay.

HandyDays plattform är, som tidigare nämnt, också ett effektivt verktyg för upphandlade företag.

– Vi hjälper köpare att lägga ut sina upphandlingar, säger Bertil. Det är ett jättebra sätt att nå en större målgrupp, utöver de företag de redan känner. Och det gör det också möjligt för att nya entreprenörer kan lämna anbud. Det gör att upphandlingen av privata tjänster egentligen fungerar precis som offentliga upphandlingar. 

SKRIVEN AV
David Liljefors

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *