Södra levererar KL-trä till Göteborg Grand Central

Tillsammans med Hybridge levererar Södra 9 100 kvadratmeter korslimmat trä till byggnationen
Södra levererar KL-trä till Göteborg Grand Central

Byggnationen av Göteborg Grand Central har startat, ett nytt stationshus i en helt ny stadsdel. Tillsammans med Hybridge levererar Södra 9 100 kvadratmeter korslimmat trä (KL-trä) till delar av byggnadens stomme.

Göteborgs nya stationshus är ett projekt, där fokus ligger på hållbarhet och ett minimerat klimatavtryck. Merparten av byggnadsstommen består av trä, vilket kombineras med återvunnet tegel, klimatförbättrad betong och återvunnet stål.

Stationshuset kommer att bli närmare 120 meter lång och sträcka sig mer än 20 meter på höjden. Insidan präglas av synligt trä i olika former som främjar hållbart byggande.

– Vi är mycket stolta över att få leverera vårt förnybara och närproducerade KL-trä, till Göteborgs nya stationsbyggnad, säger Andreas Berge, affärsområdeschef Södra Building Systems i ett pressmeddelande. Att använda trä som byggmaterial minskar koldioxidutsläppen kopplat till byggnaden väsentligt. Dessutom fortsätter träet lagra koldioxid under hela byggnadens livstid. Trä som naturligt material ger också en behaglig miljö att vistas i.


Foto: Reiulf Ramstad Arkitekter för Jernhusen
Reiulf Ramstad Arkitekter för Jernhusen
.

Hybridge (tidigare Prefabsystem Syd) är ansvarig stomentreprenör i projektet och är en mångårig och väletablerad samarbetspartner till Södra.  

– I projektet har vi samarbetat med Södra redan i det tidiga anbudsskedet. Vårt goda samarbete i kombination med Södras kapacitet och produktens låga klimatpåverkan i form av koldioxidutsläpp är det som gjorde att valet föll på Södra när det kommer till leveranser av KL-trä i projektet, säger Mårten Holmberg, vd och affärschef på Hybridge.

KLART I DECEMBER 2026

Montaget utförs av KL projekt som Södra har ett välfungerande samarbete med.

Första spadtaget till byggnationen togs i september 2024. Södras leverans av KL-trä startar under första kvartalet 2025. Stationshuset beräknas vara klart i december 2026 och de övre våningsplanen i början av 2027. 

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *