Ny branschstandard för personalutrymmen i byggbranschen

Ny branschstandard för personalutrymmen i byggbranschen

Fackförbund och arbetsgivare i byggbranschen har tagit fram en ny skrift med regler gällande personalutrymmen på tillfälliga arbetsplatser. En åtgärd är exempelvis att personalutrymmen inte får användas samtidigt för andra ändamål eller vara inredda på bekostnad av funktionen.

Skriften är framtagen av Byggbranschens centrala arbetsmiljöråd (BCA), där Byggföretagen, Byggnads, Seko och Ledarna medverkar, och kärnan bygger i huvudsak på Arbetsmiljöverkets regler och kollektivavtalade överenskommelser mellan parterna.

I nya skriften framgår en rad punkter, som skärps. Bland annat gällande hygienutrymmen där det specificeras vad som nu krävs av en ny bodetablering

– En bodetablering ska ha alla de grundläggande funktioner som resten av arbetsmarknaden ser som självklart. Att alla ska kunna byta om och duscha i fred är en förutsättning för att byggbranschen ska vara en attraktiv bransch, och för att både män och kvinnor ska trivas på sin arbetsplats, säger Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig på Byggnads i ett pressmeddelande.

Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig Byggnads, byggbranschen skrift
Ulf Kvarnström, arbetsmiljöansvarig på Byggnads.

Vidare behandlas utrustningen och att måltider ska kunna intas i ett särskilt matrum eller matutrymme. Dessa ska, exempelvis, ha sittplatser med ryggstöd vid ett matbord med ”god plats för alla som äter samtidigt”.

Personalutrymmen får heller inte användas samtidigt för andra ändamål eller vara inredda så att ”funktionen försämras”. Personalutrymen får, exempelvis, inte användas som förråd eller reparationsplats.

Du kan ta del av hela nya skriften här.

SKRIVEN AV
Mattias Bladh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *