Fristads lanserar nya stilkoncept

Fristads lanserar nya stilkoncept

Arbetsklädestillverkaren Fristads tar nu ett nytt grepp om sitt sortiment av arbetskläder och lanserar nya, hållbara koncept speciellt framtagna för butiksförsäljning. De nya koncepten bygger på företagets bästsäljande arbetsbyxor som har kombinerats med matchande överdelar för att kunderna enklare ska kunna hitta sin favoritstil på jobbet.
– Vårt mål med de nya koncepten har varit att ta fram matchande lösningar för användare inom bygg och anläggning samt service och industri för att enklare kunna hitta en ”topp till tå”-lösning som stämmer överens med kundernas preferenser, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

I Fristads kundundersökningar har kunderna lyft önskemål om ett mer ”modernt” sortiment. Något som Fristads produktavdelning har tagit till sig när man nu har tagit fram totalt sju nya koncept; fyra inom bygg och anläggning, två inom varsel och en inom service och industri. Några av koncepten har funnits sedan innan, medan andra är helt nya.

Mer specifikt handlar det om byxor, överdelar och ytterplagg som alla har fått en uppfräschad design.

För att knyta an till Fristads svenska ursprung har koncepten döpts efter svenska naturreservat, från Tyresta i mellersta Sverige till Haverdal i väst och Trofta i söder.

– Vi har identifierat ett antal olika ”stilar” utifrån preferenser som passform, pris och material som tillsammans skapar en bred palett av arbetskläder att välja från. De som gillar stretch och en mer kroppsnära passform kommer inte att bli besvikna – men det finns även något för dem som gillar en mer klassisk stil, säger Anastasios Lappas, Head of Design på Fristads i ett pressmeddelande.

MILJÖMÄSSIGT HÅLLBARA VARIANTER

För Fristads är den miljömässiga aspekten oerhört viktigt. Bland annat lanserade man klädbranschens första plagg med en så kallad miljövarudeklaration 2019.

När nu nya koncept tas fram så har man alltjämt den biten med i beräkningen.

– Vi arbetar hela tiden med att uppdatera våra material till mer miljömässigt hållbara varianter, samtidigt som vi inte vill göra avkall på kvaliteten på produkterna. När vi nu lanserar våra nya koncept ligger det i planen att alla produktfamiljer ska innehålla produkter som i ett första steg är tillverkade av minst 50% mer hållbara material, det vill säga återvunna eller biobaserade material, alternativt material som tillverkats med mer resurseffektiva tekniker, säger Lena Bay Højland, Product Director på Fristads.

Fristads nya koncept lanseras ut i butik och online i april.

Du kan se en överblick av de nya koncepten här.

SKRIVEN AV
Mattias Bladh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.