Bränslecellsdrivna vätgasbilar

Framtidens transportbilar för hantverkare

Om några år kan hantverkare mycket väl köra omkring i bränslecellsdrivna transportbilar. Tre svenska vätgasstationer ska snart bli fler och täcka hela landet. DMH fick nyligen, som en av få tidningar i byggsvängen, provköra den bränslecellsdrivna personbilen Toyota Mirai.

Bilen ger en fingervisning av hur framtidens hantverkare, inom förhoppningsvis några år, kommer att transportera sig själva och sina prylar.
Från Toyota i Stockholmsförorten Rissne tar vi E4:an några mil norrut till Arlanda flygplats, för att tanka vätgas. Risken för kö vid tankstationen är minimal eftersom det bara finns en handfull vätgasbilar i hela Sverige.

utvaldbild872x500

DMH var ensamma på vätgasmacken vid Arlanda när vi tankade. Undrar hur det ser ut år 2026?

Precis som vid vanlig tankning använder man även vid vätgastankning ett munstycke som dockas mot ett hål innanför ett tanklock. Att tanka vätgas kostar ungefär lika mycket som bensin och diesel och tar ungefär lika lång tid som att fylla en bensin- eller dieseltank, alltså drygt tre minuter. Här slutar dock likheterna med fossila bränslen.

dubbel872x500

Vätgas kan vara hantverkarnas framtida bränsle?

En stor skillnad är nämligen att drivmedlet inte gör något avtryck i miljön. Känslan att köra en bränslecellsbil är lika med rent miljösamvete vid körning av framtida transporter. Och det är så tyst, det enda som hörs är vinddraget och däckens friktion mot vägbanan.
Att köra en bränslecellsdriven bil är som att köra vilken batteridriven bil som helst. Några viktiga skillnader är dock att en bränslecellsdriven bil är en elbil som inte behöver laddas och att den producerar all el själv.
I stället för förbränningsmotor och bensintank har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som fylls med vätgas. Elektriciteten produceras genom att luft sugs in utifrån och reagerar med vätgasen. Elmotorn drivs av elektriciteten, som i sin tur driver hjulen. Den enda biprodukten från bilen är vattenånga som kommer ut genom bilens avgasrör. Räckvidden är 35-40 mil och vätgasen tillverkas i Sverige. Enligt Toyotas informationschef, Bengt Dalström, är bilen helt koldioxidneutral.
Under 2015 fick infrastrukturen för bränslecellsbilar ett rejält uppsving. Då invigdes två av landets tre tankstationer för vätgas, på Arlanda flygplats i Stockholm och i Göteborg. Den tredje stationen finns sedan tidigare i Malmö. Det betyder att mackarna befolkningsmässigt täcker in en stor yta av landet.
Dessutom enades, förutom Toyota och Hyundai som ligger steget före, ytterligare åtta billeverantörer om att de också ska utveckla bränslecellsbilar under de närmaste åren.

Så funkar det
En vätgasdriven bränslecellsbil är en elbil som inte behöver laddas. Den producerar själv all el. I stället för förbränningsmotor och bensintank har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som fylls med vätgas. Elektriciteten produceras genom att luft sugs in utifrån och reagerar med vätgasen. Elektriciteten driver elmotorn som i sin tur driver hjulen. Den enda biprodukten från bilen är vattenånga som kommer ut genom bilens avgasrör. Räckvidden är 35-40 mil.

Toyota Mirai producerar all el själv med hjälp av vätgas och luft.

1) Syre sugs in genom Mirais luftintag.
2) Vätgas överförs till bränslecellsstacken.
3) Elektricitet och vatten genereras genom en kemisk reaktion.
4) Elektriciteten driver elmotorn.
5) Elmotorn aktiveras och bilen rör sig.
6) Den enda biprodukten vid körning är vatten.

 

 

sa_funkar_det2

Så här ser en vätgasbil ut på insidan.

Vätgasen tillverkas i Sverige och är, enligt Toyotas informationschef, Bengt Dalström helt koldioxidneutral. Vätgas kan utvinnas ur det mesta, men eftersom vätgas binds till nästan allt måste den separeras från andra ämnen inklusive biomassa, naturgas och elektrolyter (från vatten) innan vätgasen kan användas. Vätgas kan produceras av energi som genereras av vind-, sol- och vattenkraft. Enligt Toyota finns det en överenskommelse mellan samtliga nordiska länder att den vätgas som används som drivmedel för fordon ska ha ett fossilfritt ursprung. Det betyder alltså att vätgasen i Norden kommer från förnybara energikällor och är framställd på ett klimatneutralt sätt.

I dag finns det tre vätgasstationer i Sverige: Stockholm, Göteborg och Malmö. Ytterligare stationer förväntas öppnas i Mariestad, Sandviken och södra Stockholm under 2016. De närmaste åren planeras stationer att byggas på flertalet platser i Sverige.
Toyota Mirai är världens första serietillverkade vätgasdrivna bränslecellsbil, en lyxsedan med samma höga utrustningsnivå som Toyotas lyxmärke Lexus GS 450 h. Mirai går inte att köpa utan leasas ut till en summa av omkring 10 000 kronor per månad, inklusive service och fullt utrustad bil.

bengt-dalstrom-toyota

Toyotas informationschef, Bengt Dalström.

För att få fart på marknaden genom att få igång flera biltillverkare släppte Toyota nyligen drygt 5700 vätgaspatent. Satsningen är extra spännande eftersom bränslecellsdrivna bilar parallellt med batteridrivna bilar är viktiga för att nå klimatmålen om nollutsläpp.
– Toyotas satsning hänger ihop med vårt resonemang om global påverkan och att vi verkligen kan göra skillnad där varje transport har ett syfte. Vi vill vara med och bygga ett samhälle där vi bidrar till bra mobilitet, säger Bengt Dalström, informationschef Toyota.
Det har krävts många års forskning, rigorösa tester och många tekniska innovationer för att producera Mirai. Faktum är att Mirai är Toyotas åttonde generation av bränslecellsbil, den första modellen togs fram redan 1996. Mirai är dock företagets första kommersiella bränslecellsfordon.
– Vätgas som drivmedel är inte den slutgiltiga lösningen, men det är en viktig pusselbit och en del av framtidens drivmedelslösningar. Nu handlar det mest om att infrastrukturen och antalet bilar växer i paritet med varandra. Och vi vill växa långsamt och kontrollerat för att få marknadens acceptans, avslutar Bengt Dalström.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER REPORTAGE

VISA FLER
Det här är en annons | Till sajten >