Provkört Mercedes-Benz X-Klass – en pickup för finsmakare

Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC har en rak fyra på 190 hästkrafter. Efter femton mil i varierad terräng i riktigt pickupväder med snöblandat regn, på smala grus- och asfaltsvägar konstaterar jag att X-Klass tillhör de bästa pickuperna du kan få tag i som hantverkare.
Provkört Mercedes-Benz X-Klass – en pickup för finsmakare

Samarbeten mellan biltillverkare verkar vara en trend som kommit för att stanna. Det gäller även för Mercedes-Benz och deras första pickup – X-Klass. Men Mercedes har gjort ett allvarligt försök att bygga en bil som skiljer sig från mängden.

Visst, det är knappast originellt att X-Klass tillverkas i Nissans fabrik i Barcelona och att bilen har en Renaultmotor under huven. Och bilens lösningar och design överensstämmer till stora delar med syskonbilarna Nissan Navara och Renault Alaskan, som DMH för övrigt också provkört och satt höga betyg på.

Egen prägel

Men biltillverkarnas tajta samarbeten till trots – där fler pick-up-modeller än någonsin finns tillgängliga för svenska hantverkare – har Mercedes lyckats sätta sin egen prägel på X-Klass.

Det som främst skiljer bilen från Navara och Alaskan är den lyxiga instrumenteringen och även annan utvändig design på bilen. Det är enkelt och går snabbt att hitta de knappar och reglage du för tillfället är i behov av. Lösningen med en stor vridbar knapp i stället för touchskärm, för att manövrera dig fram i bilens system, är mycket användarvänlig.

Mercedes-Benz X-Klass

Lyxig inredning från Mercedes, med Garmin navigeringssystem och parkeringssystem med 360 graders kamera samt en ljudanläggning med åtta högtalare, man tackar!

Sedan inbillar jag mig att Mercedes har isolerat bilen mer än sina samarbetspartners tillika konkurrenter. Men det är inget jag fått bekräftat från Mercedes, utan alltså snarare en känsla jag får när jag provkör bilen.

Glider majestätiskt

Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC har en rak fyra på 190 hästkrafter. Efter femton mil i varierad terräng i riktigt pickupväder med snöblandat regn, på smala grus- och asfaltsvägar konstaterar jag att X-Klass tillhör de bästa pickuperna du kan få tag i som hantverkare. Bilen glider majestätiskt och kontrollerat på ett gärde fyllt med lera. I ett gammalt sandtag får bilen visa sin klass när jag rullar upp och ned för en backe med stenar i olika storlekar. På landsväg har bilen oerhört lätt att hålla spåret i kurvorna. Ja, det är svårt att sluta köra, eftersom det är ett sant nöje att manövrera denna bil.

Bilen finns med två olika utrustningsnivåer: PROGRESSIVE har enklare utrustning medan POWER är fullsmetad med lyx. Det finns sex olika valmöjligheter för klädsel, bland annat med två läderklädslar och interiör i trä. Som tillbehör finns bland annat differentialspärr för bakaxeln, navigeringssystem Garmin och parkeringspaket med 360°-kamera. Bilen går att få i nio olika färger och med 17-, 18- eller 19-tums fälgar. Och ljudanläggningen med åtta högtalare går inte av för hackor.

Mercedes-Benz X-Klass

Fem av fem stjärnor i krocktest

X-Klass är något bredare och högre än sina samarbetspartners bilar och har med sina fem stjärnor högsta betyg i Euro NCAP:s krocktest. Enligt Mercerdes har bilen mer säkerhetsutrustning än någon annan pickup. X-Klass har skivbromsar och spiralfjädrar runt om, lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter.

Liksom andra Mercedes-modeller har X-Klass försetts med ”Mercedes me”. Det betyder att bilen har ett eget SIM-kort som lämnar information om bilens position, bränslenivå och annan fordonsstatus direkt i en app.

Bilen lanserades i Sverige i slutet av november. Men du som har tålamod och tjock plånbok har något ännu större att se fram mot. Under 2018 kommer Mercedes nämligen släppa sin egenutvecklade X 350 d 4MATIC med Mercedes-motor – en V6:a med 258 hästar.

FAKTA Mercedes-Benz X-Klass

Ekonomi
Grundpris: 315 900 – 360 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift:  62 000 /72 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 5 585/ 6 305 kr. (inklusive försäkringen)
Restvärde: 96 000/ 108 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 7,9

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Pickup med personbilskänsla för både landsvägs- och svår terrängkörning.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet med högsta betyg i EuroNCAP. Sju krockkuddar, körfältsassistent och automatisk vägmärkesigenkänning. 360°-kamera finns som tillval, aktiv nödbromsning lanseras snart.
Motoralternativ: 2,3 l/ 190 hk/450 Nm
Lastutrymme: Rymmer en europapall på bredden.
Växellåda: 7-vxl aut.
C02-utsläpp i g/km: 207
Max lastvikt/dragvikt: 1 000 kg./3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
Webbsida: http://transportbilar.mercedes-benz.se/x-klass

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
Fantastisk körkomfort
360-graders kamerafunktion
Lättmanövrerad instrumentpanel

minus
Samarbeten mellan biltillverkarna verkar vara en trend som kommit för att stanna
Rattens placering gör det svårt att se aktuell hastighet på hastighetsmätaren
Det låga blinkersljudet motsvarar inte bilens storlek

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER