Appar för hantverkare

Utbudet av appar för hantverkare är större än någonsin, från projekthantering och tidrapportering till kundrekrytering, spårning av verktyg/maskiner och praktiska mätapplikationer. Och för den som kan använda de nya digitala verktygen fullt ut finns stora möjligheter att spara både arbetstid och pengar.
Mer än två tredjedelar av världens befolkning (cirka 68 procent) äger idag en smartphone – en svindlande tanke på alla sätt, särskilt med tanke på att 80 procent fortfarande lever i utvecklingsländer.
Sett till uppkoppling, användning och teknikutveckling är Sverige, även jämfört med andra industriländer, ett av världens mest digitaliserade samhällen. Redan 2019 hade 98 procent av alla svenskar tillgång till internet, och 95 procent använde det aktivt. Under 2023 tillbringade genomsnittssvensken 4,8 timmar, cirka en tredjedel av den vakna tiden, med aktiviteter kopplade till telefonen.
Till följd av vår digitala livsstil har marknaden för appar exploderat, och digitala tjänster har blivit en betydande inkomstkälla för allt fler företag – även inom förhållandevis konservativa (läs: tröga) branscher som bygg/hantverk. Sedan pandemin har användandet av appar ökat med över 400 procent.
BILJONER I INTÄKTER
Bara under september lanserades nästan 30 000 nya appar på Google Play, och under 2024 förutspås intäkterna för mobilappsbranschen att landa på över 693 miljarder dollar, motsvarande 7,5 biljoner svenska kronor.
En bidragande anledning till de senaste årens utveckling är såklart också användningen av AI-teknik och maskininlärning, som inte bara möjliggjort att apparna i hög utsträckning kan förbättra sig själva, utan även anpassa sig efter användarnas specifika behov.
SJU YRKESPROFFS
Att som hantverkare, med pressat tidsschema, sätta sig in i det stora utbudet av branschspecifika appar är ingen lätt uppgift. För att kunna presentera en så rättvisande och överskådlig bild som möjligt över vad som finns att ladda hem i dagsläget har vi delat upp apparna i ett antal kategorier. Utöver detta har vi också pratat med sju stycken yrkesproffs inom olika områden, som berättar vilka appar (och andra digitala hjälpmedel) de använder på jobbet.
Det ska på förhand sägas att detta inte är en komplett lista, och att användningen av appar i slutänden är en högst subjektiv upplevelse. En app som är klockren för en användare behöver inte passa dig, och vice versa.
En sak är emellertid säker: Digital teknik, för den som är villig att ta till sig den, kan definitivt effektivisera verksamheten, och öka intäkterna, för i princip alla.

Det bör också sägas att vi i denna text kommer att använda begreppet ”appar” i en bredare kontext. Detta eftersom många av de digitala tjänsterna/hjälpmedlen även är tillgängliga i desktopversioner, eller är en del av ett större ekosystem av tjänster.
Några rader om kostnadsmodeller som avslutning, innan vi dyker in bland apparna. De flesta av de appar som utvecklats för byggbranschen, särskilt när det kommer till områden som projekthantering, tidrapportering och körjournaler, kostar de facto pengar. Det vanligaste upplägget är månadsvis betalning, och då antingen för företaget eller för varje anställd som vill utnyttja tjänsten.
Generellt kan sägas att prissättningen för appar varierar, från ett par hundra till ett par tusen kr/mån i de flesta fall. Men det finns även appar som är helt gratis, eller kan köpas för mindre engångsbelopp. När du jämför appar är det därför viktigt att du jämför ”äpplen med äpplen”, och räknar på den faktiska kostnaden för företaget.
En detalj som också är viktigt att ta i beaktande, särskilt om du har personal som inte har svenska som modersmål (eller planerar att anställa utländska arbetskraft), är om appen/tjänsten erbjuds på fler språk än svenska. Om så inte är fallet kommer den kanske inte att kunna användas fullt ut av samtliga medarbetare.
PROJEKTHANTERING
En av de mest fundamentala sakerna för alla seriösa byggföretagare är en väl fungerande projekthantering. Med ett bra projektverktyg i mobilen kan du som entreprenör planera och hantera företagets projekt i realtid och ha koll på detaljer som intäkter, kostnader och arbetad tid, samtidigt som du kommunicerar med kunder, medarbetare och samarbetspartners på en gemensam plattform. Ett enkelt och effektivt sätt att maxa produktiviteten, och säkerställa att inget hamnar mellan stolarna.

De flesta projekthanteringstjänster erbjuds som olika paket (med produktnamn som Bas, Medium och Professional) beroende på hur de ska användas, och vilken funktionalitet som kunden är ute efter. Vad man betalar extra för kan till exempel vara antal användare/administratörer, grad av support eller tillgång till tjänster som analysverktyg, E-signering, lagerhantering, kvittohantering och olika slags betallösningar.
De flesta projekthanteringsverktyg marknadsförs som lämpliga för hela bygg/hantverksbranschen, medan andra är framtagna för specifika yrkesområden. Två exempel är Mowin respektive HantverksAppen, som båda marknadsförs som lösningar för yrkesverksamma inom el och VVS.
Vid val av projektverktyg finns flera saker att beakta. Det mest uppenbara är såklart vilka tjänster och funktioner som faktiskt behövs, och vilka du kan avvara.
Finns någon av tjänsterna till ett bättre pris hos en annan leverantör? Finns det till och med kostnadsfria alternativ att tillgå?
Viktigt att beakta är också hur pass kompatibel tjänsten är med mjukvara från andra leverantörer. Många projekthanteringsverktyg har färdiga integrationslösningar för program som exempelvis Visma, Fortknox och Crona. Kanske använder du redan någon av dessa? Eller planerar att göra det i framtiden?
Ett tips från coachen är att utnyttja leverantörens support. Många leverantörer tillämpar dessutom kostnadsfria provperioder (exempelvis 30 dagar) där tjänsten kan testas skarpt i verksamheten.
HITTA/HANTERA KUNDER
Digitala förmedlingsplattformar för bygg- och hantverksprojekt har funnits sedan mitten av 2000-talet. Ett jättebra sätt att hitta kunder, menar vissa. Alldeles för dyrt, sett till resultatet, menar andra.
Prissättningen för de tjänster som finns på marknaden i dagsläget varierar, men gemensamt är att hantverkaren betalar en procentsats till förmedlaren för de jobb som förmedlas. Ett exempel är TaskRunner, där hantverkaren betalar 10–23 procent per utfört uppdrag.

Ett annat är Done, som tar betalat 10 procent i provision på arbeten upp till 50 000 kronor, och därefter 5 procent. Vissa leverantörer erbjuder också, som en tilläggstjänst, möjligheten att köpa loss kunduppgifter.
En relativt ny app, som lanserades 2020, är Ireno. Ireno förmedlar inga tjänster, men tillhandhåller en gemensam projektplattform för kund och hantverkare, och fungerar som en garant för betalningen av uppdraget (vilket traditionellt har varit ett problem för många företag som gör jobb åt privatkunder). För tjänsten betalar hantverkaren en avgift på maximalt 3 procent av det fakturerade beloppet.
Att jämföra förmedlingsplattformar kan vara svårt, särskilt för den som inte testat tjänsterna förut. Inte minst då en påstridig säljare lovar guld och gröna skogar för deras specifika lösning på telefon.
Ytterst handlar det om kostnad kontra intäkter, och att kunna ställa kritiska frågor: Genererar tjänsten mer än det kostar att använda den? Hur mycket av kundinförskaffningsjobbet gör tjänsten faktiskt åt dig? Och hur många andra företag tävlar om samma jobb på plattformen?
KÖRJOURNALER
En bra digital körjournal som registrerar hur företagets bilar används, och loggar uppgifter som sedan kan lämnas till Skatteverket, är numera en självklarhet för de flesta moderna byggföretagare. Och för den som kan använda tjänsterna fullt ut finns betydande belopp att tjäna genom att optimera körningen.
Vid införskaffande av en digital körjournal finns vanligtvis två utgiftsposter: hårdvara som installeras i bilen, vanligtvis via bilens OBD-uttag, samt en månadsbaserad kostnad för att använda tjänstens mjukvara. Bland de leverantörer som anger priset för sina tjänster ligger denna löpande kostnad på 119–299 kr.
Det finns dock system som är helt appbaserade, och därmed inte kräver hårdvara/installation. Som regel är dessa tjänster billigare, eller till och med gratis, men kräver samtidigt att du har mobilen med dig (och att den är laddad) för att körsträckan ska registreras.
Glöm heller inte att kolla in vilka tjänster/funktioner som faktiskt ingår, och vilka som kan väljas till vid behov. Vill du till exempel kunna spåra verktyg/maskiner, skapa geofences för specifika fordon eller kunna koppla på säkerhetsrelaterade funktioner som föraridentifiering eller alkolås?
PRAKTISKA APPLIKATIONER
Borta är tiden då uttrycket ”att räkna på ett jobb” innefattade tumstock, tabeller och miniräknare. Med dagens utbud av appar sköter du enkelt uträkning av vinklar, taklutningar och arealer. Och kan därefter klicka hem rätt typ av material, i rätt kvantitet, direkt i telefonen. En stor fördel med denna kategori av appar är också att de flesta är gratis att använda, eller går att köpa för en mindre engångssumma.
För att upprepa ett mantra i den här texten, så handlar mycket om att testa sig fram. Jobbar du med trä? Varför inte testa Svenskt Träs app Lathunden för smidig dimensionering av altan-, golv- och takbjälkar? Svenska Träskyddsföreningens app Lätt Mätt för att beräkna materialåtgången (och priset) för vårens altanprojekt? Eller en mer komplett app som Snickarsnillet, för det dagliga arbetet?

En egen kategori av appar är de som lanseras av specifika tillverkare, för att på olika sätt hantera det egna verktygssortimentet, logga IoT-information, tillföra befintliga verktyg nya funktioner eller möjliggöra spårning. Några exempel är Hiltis verktygshanteringssystem ON!Track, Milwaukee ONE-KEY, Bosch Toolbox samt Leica DISTO Plan, som kan användas för att visualisera mätningar gjorda med Leicas laseravståndsmätare.

ÖVRIGT
Några appar i kategorin ”övrigt” som avslutning. Väl värd att ladda hem är till exempel Första hjälpen-appen, om olyckan skulle vara framme, Arbetsmiljöverket app Bullermätaren, med vilken du kan minska riskerna för hörselskador på jobbet. Eller varför inte SMHI Byggväder, som hjälper dig planera de mest lämpliga datumen för jobb som gjutning, målning, höga kranlyft eller beläggningsarbeten.

JONAS EKHOLM
T-Bygge AB i Borås
Appar: Visma, Northtracker och Excel.
T-Bygge AB i Borås är en ”traditionell snickarfirma” med 8 anställda som utför allt från nyproduktion av lösvirkeshus till renoveringar, tillbyggnader och badrumsjobb i Borås med omnejd.
– Vi jobbar ganska traditionellt, säger Jonas Ekholm, snickare på T-Bygge AB i Borås. Vi bygger egentligen allt i lösvirke, och använder egentligen inte så mycket appar. På kontoret har vi Visma för fakturering och lönehantering. För tidrapportering har vi en vanlig Excel-fil som alla fyller i och mejlar till kontoret. För något år sedan bytte vi körjournal, och använder numera Trackson.
Hur jobbar ni med bitar som marknadsföring, och att få in nya jobb?
– Vi använder inga appar/program för förmedling av tjänster. Det är jag och min kompanjon som driver firman som är ute och kollar på jobb. Och den enda reklam vi gör är den märkning vi har på bilarna. Det må vara ett ganska gammaldags sätt att jobba på, men det funkar för oss.

PETTER AXÉN
ABM Bygg & Montage
Appar: Lathunden (Svenskt Trä) och ServiceFinder
Petter Axén har 16 års erfarenhet av byggbranschen, och driver i dagsläget det Tågarps-baserade företaget ABM Bygg & Montage som utför större och mindre byggprojekt för privatpersoner och fastighetsägare i Skåne med omnejd.
– Jag är ju inte så himla teknisk egentligen. Jag använder Svenskt Träs app [Lathunden] en del, till exempel för att hämta information, göra mängduträkningar och liknande. Särskilt när det kommer till lite mer speciella material, som paneler med lite olika bredd och så vidare. Då kan du enkelt få fram hur många kvadratmetrar som behövs, istället för att man själv ska sitta och räkna på samma sak. Jag använder inga appar för mätningar och liknande.
Hur sköter du det administrativa arbetet?
– Orderhantering, fakturerering och så vidare sköter jag genom Vismas ekonomisystem, och då via datorn. De har ju också funktioner där man kan fotografera kvitton med mobilen och så vidare. Utöver detta använder jag även ServiceFinder-appen för att kolla på jobb. Jag har kollat runt en del efter appar, men egentligen inte hittat några som passar min verksamhet.

PETTER DAHL
Skadeteknik
Appar: Hilti ON!Track
Skadeteknik är ett av Sveriges mest anlitade saneringsföretag, och erbjuder tjänster inom områden som sanering, rivning, avfuktning, svamp/mögel, betongslipning, brandskadesanering, fasadtvätt, högtryckstvättning, klottersanering och miljöinventering.
Med 160 anställda, och anläggningar på sex orter från Karlstad till Karlskoga, är det en hel del utrustning att hålla ordning på. Särskilt eftersom Skadeteknik även hyr ut till andra entreprenörer. Efter att ha testat ett halvdussin system på marknaden, använder företaget idag Hilti ON!Track.
– Vi installerade Hilti ON!Track i våra bilar för ungefär ett år sedan, och använder idag systemet till allt från bilar och större maskiner till handhållna verktyg som mutterknackare och skruvdragare, säger Petter Dahl, produktions- och utvecklingschef på Skadeteknik. Egentligen inte förrän nu som puckarna blivit så pass små att de fungerar att sätta på vanliga verktyg. Den första GPS-spårsändaren jag tittade på var stor som en limpa.
En av de största fördelarna med Hilti ON!Track, menar Petter, är att systemet inte kräver något manuellt handhavande.
– Hämtar jag avfuktaren från lagret till bilen, så ändras dess position automatiskt. Det är en direkt förutsättning för att det ska fungera, skulle jag säga. Med Hilti ON!Track hittar vi maskiner som tidigare varit svåra att hitta. Jag var till exempel i Jönköping i augusti och skulle kolla upp ett antal avfuktare som lånats av Örebro-kontoret. ”Det finns inga här”, vart svaret. Jag gick in och kollade i appen, och såg att det fanns sju stycken där på platsen.
Utöver spårning och hantering använder Petter även data från Hilti ON!Track för att optimera användandet av maskinparken.
– Utöver puckarna så har även Hiltis laddare och batterier en sändare. Så det är tre positioner på samma maskin. Med systemet kan vi till exempel mäta hur ofta maskinerna används. Kanske behöver vi inte lika mycket verktyg, om vi använder dem mer effektivt?
Ett område där det fortfarande finns utrymme för förbättringar är användningen av företagets fordonspark.
– Vi använder [den digitala körjornalen] NorthTracker i våra bilar. Vi har faktiskt använt det programmet väldigt lite. Vi skulle definitivt kunna optimera verksamheten genom att använda fler funktioner och i detalj kolla på hur enskilda fordon används. Det finns många saker att bygga på, från bränsleförbrukning till att bilarna används på ett säkert sätt.

CHRISTINA OLANDER
SafeReach
Appar: Clockify, Automile, Excel och Hydrajaws
Stockholmsbaserade SafeReach är experter på reparbeten, och erbjuder ett brett spektrum av hantverkstjänster ovan mark, inklusive fasad- och fönsterputs, fönsterbyten, målning/rostskydd, fogning, olika typer av montage samt inspektioner och besiktning.
– Tidsloggning är en viktig funktion för oss, säger Christina Olander, reparbetare och grundare av SafeReach. Med många olika pågående projekt, och många olika arbetsplatser, så gäller det att ha koll på timmarna. För detta använder vi gratisversionen av [tidsrapporteringsverktyget] Clockify, som jag tycker fungerar bra. Så fort någon lagt in sina timmar, så kan de på kontoret se hur vederbörande har jobbat, och på vilket projekt arbetet skett. Det är också smidigt att lägga in saker som restid till arbetsplatsen, traktamente och så vidare.
Hur sköter ni projekthanteringen?
– Just nu så använder vi inget specifikt system. För att göra arbetsscheman så använder vi helt vanliga Excel-ark i telefonen, och WhatsApp för att skicka bilder och annat till varandra. Just projekthanteringen är dock någonting vi tittat på att förbättra, förhoppningsvis genom att kunna samla allting på ett och samma ställe. En app som vi tittat på är till exempel Bygglet.
Vilka andra appar använder ni?
– När vi gör installationer av fasta fallskyddssystem så vill man vara säker på att dessa håller för vad som utlovats. För att säkerställa detta använder vi en dragtestare från Hydrajaws med en tillhörande app. Det gör det enkelt att skapa ett ”kvitto” på att installationen gjorts korrekt. Detta kan sedan visas för kunden, och även användas om det skulle uppstå en tvist. Det är väldigt praktiskt och tillförlitligt. Utöver detta använder vi också [körjournalen] Automile i våra bilar.

ROBIN HEDENGRAN
RV-Gruppen
Appar: Bygglet, ABAX och Dahl-appen
RV-gruppen, som är baserade i Bro norr om Stockholm, erbjuder ett brett spektrum av VVS-relaterade tjänster, från traditionellt rörmokeri och badrumsrenoveringar till installation av värmepumpar och helhetslösningar inom ventilation. Kundregistret omfattar såväl kommuner, företag och bostadsrättsföreningar som privatpersoner.
– Det är egentligen tre stycken appar som vi använder kontinuerligt på jobbet, säger Robin Hedengran, rörmontör på RV-gruppen. Vi använder ABAX körjournal. För projekthantering och tidsregistrering använder vi Bygglet. Och sedan Dahl-appen då vi köper material. Vi använder i dagsläget inga appar eller program för mätningar, eller för att koppla upp verktyg eller så.
Vad är det du gillar med apparna?
– Både Bygglet och ABAX är lätta att lära sig och att använda. Det är väldigt bra uppstyrt. Med Bygglet är det enkelt att lägga in bilder för olika projekt, att rapportera frånvaro om man blivit sjuk och så vidare. Allt finns där. Det är skönt att slippa ordrar och annat på papper. Även Dahl-appen tycker jag också funkar väldigt bra. Det är lätt att hitta bland produkterna. Du har saldot direkt i appen, och det är enkelt att beställa utkörning av material så att du har det dagen efter.

STEPHANIE PRIMÉR
Hansson & Hansson Rör
Appar: Hilti ON!Track, Trackson, Fieldly och Easypark.
Ett företag som lyckats förbättra logistiken genom att installera ny mjukvara, är Stockholmsbaserade Hansson & Hansson Rör, som funnits på marknaden sedan 1970. Utöver sedvanliga VVS-arbeten inkluderar företagets tjänster även värme/kyla, gasinstallationer, energibesparing och projekthantering.
– Vi gick över till Hilti ON!Track i februari, säger Stephanie Primér, vd för Hansson & Hansson Rör. Vi har sju servicebilar i dagsläget, som alla har en egen uppsättning av de verktyg och maskiner som krävs för jobbet.
– Med Hiltis ON!Track-app kan montörerna snabbt inventera sina bilar och säkerställa att allt finns med. Skulle montören vara i behov av ett verktyg som inte finns i servicebilen kan han gå in i ON!Track-appen och se vart just det verktyget befinner sig, och slipper då börja ringa runt till alla sina medarbetare och fråga en som sett det sist. Vi slipper även onödiga körningar till förråd/lager som montörerna annars får göra i hopp om att verktyget ligger där.
Hilti ON!Track används även för att ha koll på kundernas nycklar.
– Det har verkligen underlättat, menar Stephanie. Man slipper förvirring gällande vem som hade nyckeln sist, och vart den befinner sig.
Hur pass mycket av utrustningen har ni uppkopplad?
– Det är allt från verktygsbatterier till tigersågar och pressmaskiner, men även andra redskap så som avfuktare och testutrustning. You name it! Dels använder vi Hiltis GPS-puckar, som kan placeras på större verktyg, men också mindre klistermärken med QR-koder som kan scannas, som vi sätter på exempelvis pressbackar.
Hur hanterar ni era bilar? Någon digital körjournal?
– Vi använder en digital körjournal från Trackson. Min uppfattning är att deras journal är verklighetstrogen och att körsträckorna alltid blir korrekta. Jämfört med andra körjournaler jag har erfarenhet av är Trackson överlägsen. Ett plus med Trackson-appen är att trängselavgifter och liknande registreras automatiskt i körsträckan. Om en montör som exempel är på väg ut till en kund, så räknar appen ihop trängselavgifter. Det underlättar verkligen rapporteringen för montörerna, och för kunderna eftersom de betalar faktiska kostnaden i stället för en schablonkostnad som man tar höjd för.
Projekthantering är ett viktigt område för Hansson & Hansson Rör. I dagsläget är det Fieldlys plattform som gäller.
– Det kan vara svårt att hitta rätt projektsystem, säger Stephanie. Att byta plattform tar ofta tid, och innebär en stor kostnad. Efter att ha gått ifrån två system som inte fungerat fullt ut så har vi nu äntligen hittat Fieldly, en plattform som tillfredsställer både kontoret och montörerna ute på fältet, och som erbjuder egenkontroller, dokumentation och kommunikation i samma plattform. Otroligt användarvänligt!
Några appar i övrigt?
– Vi använder Easyparks app för parkeringsavgifter. Den täcker vårt arbetsområde. I dagsläget har vi inte behov av andra parkeringsappar.

SIMON SÖDERMARK
SBG Bygg i Umeå
Appar: Fort Knox, Bosch App MeasureOn och LumaFusion.
Simon Södermark har över 20 års erfarenhet som snickare och driver idag enmansföretaget S-Bygg i Umeå. På agendan står allt från mindre reparationer och köksrenoveringar till att bygga hela hus – främst för privatkunder, och oftast i Umeå med omnejd.
– Jag är ganska ”analog” i mitt arbetssätt, och egentligen ganska dålig på att använda telefonen som hjälpmedel, säger Simon. Jag kör Fort Knox [projektredovisning, tidrapportering och underlag för lön och fakturor] för bokföring och projekthantering. Det är där jag har allting samlat. Men jag sparar fortfarande alla papper i pärmar. Tidigare har jag även testat Bygglet. Mina offerter skriver jag som regel på dator. Men annars skulle jag säga att jag använder telefon eller iPad ungefär 80 procent av tiden.
I det praktiska arbetet använder Petter också Bosch app MeasureOn tillsammans med sin Bosch Bluetooth-laser.
– Med Bosch MeasureOn kan jag ”skjuta av” rummet, och sedan få alla mått direkt i appen, väggyta, golvyta och så vidare, förklarar Simon. Allting sparas som ett projekt i telefonen. Festool Order app, är en annan app som hjälper till i arbetsdagen.
En viktig del av arbetet som ensamföretagare är att synas på sociala medier.
– För att skapa content för Instagram så använder jag en del appar för videoredigering, som LumaFusion, Videoleap och Capcut.
ÖVERSIKT ÖVER APPAR
PROJEKTHANTERING
• Minuba • Bygglet • Blikk • MyGizmo • SmartDok • Byggdagboken • Hantverksdata • Jobbile • Fieldly • NEXT Mobile • Mowin (El- och VVS) • HantverksAppen (El- och VVS) • Clockify GRATIS
HITTA/HANTERA KUNDER
• Taskrunner • ServiceFinder • DoRunner • Done • Ireno
KÖRJOURNALER
• Abax • Add Mobile • Fleet Complete • Infobrick • Trackson • au2:FREE (Jiricom) GRATIS
PRAKTISKA APPLIKATIONER
• Leica DISTO Plan • Angle Meter PRO • EasyMeasure (VVS) • Snickarsnillet • Hilti ON!Track • Matakis Snickarapp • Bosch MeasureOn GRATIS • Lathunden (Svenskt Trä) • Moasure GRATIS • VELUX Roof Pitch GRATIS • Lätt Mätt (Svenska Träskyddsföreningen) GRATIS • Limträappen (Moelven) GRATIS • Makita Mobile Tools GRATIS • Bosch Toolbox GRATIS • DEWALT Tool Connect GRATIS • Milwaukee ONE-KEY GRATIS • Nordsjö Visualizer GRATIS
ÖVRIGT
• SMHI Byggväder • Första hjälpen-appen GRATIS • Bullermätaren GRATIS • Säker Vatten GRATIS
FLER GÖMDA INLÄGG
VISA FLER






