Appar för hantverkare

De bästa digitala hjälpmedlen för yrkesproffs inom hantverkssektorn
Appar för hantverkare

Utbudet av appar för hantverkare är större än någonsin, från projekthantering och tidrapportering till kundrekrytering, spårning av verktyg/maskiner och praktiska mätapplikationer. Och för den som kan använda de nya digitala verktygen fullt ut finns stora möjligheter att spara både arbetstid och pengar. 

Mer än två tredjedelar av världens befolkning (cirka 68 procent) äger idag en smartphone – en svindlande tanke på alla sätt, särskilt med tanke på att 80 procent fortfarande lever i utvecklingsländer. 

Sett till uppkoppling, användning och teknikutveckling är Sverige, även jämfört med andra industriländer, ett av världens mest digitaliserade samhällen. Redan 2019 hade 98 procent av alla svenskar tillgång till internet, och 95 procent använde det aktivt. Under 2023 tillbringade genomsnittssvensken 4,8 timmar, cirka en tredjedel av den vakna tiden, med aktiviteter kopplade till telefonen. 

Till följd av vår digitala livsstil har marknaden för appar exploderat, och digitala tjänster har blivit en betydande inkomstkälla för allt fler företag – även inom förhållandevis konservativa (läs: tröga) branscher som bygg/hantverk. Sedan pandemin har användandet av appar ökat med över 400 procent.

BILJONER I INTÄKTER

Bara under september lanserades nästan 30 000 nya appar på Google Play, och under 2024 förutspås intäkterna för mobilappsbranschen att landa på över 693 miljarder dollar, motsvarande 7,5 biljoner svenska kronor. 

En bidragande anledning till de senaste årens utveckling är såklart också användningen av AI-teknik och maskininlärning, som inte bara möjliggjort att apparna i hög utsträckning kan förbättra sig själva, utan även anpassa sig efter användarnas specifika behov.  

SJU YRKESPROFFS

Att som hantverkare, med pressat tidsschema, sätta sig in i det stora utbudet av branschspecifika appar är ingen lätt uppgift. För att kunna presentera en så rättvisande och överskådlig bild som möjligt över vad som finns att ladda hem i dagsläget har vi delat upp apparna i ett antal kategorier. Utöver detta har vi också pratat med sju stycken yrkesproffs inom olika områden, som berättar vilka appar (och andra digitala hjälpmedel) de använder på jobbet. 

Det ska på förhand sägas att detta inte är en komplett lista, och att användningen av appar i slutänden är en högst subjektiv upplevelse. En app som är klockren för en användare behöver inte passa dig, och vice versa. 

En sak är emellertid säker: Digital teknik, för den som är villig att ta till sig den, kan definitivt effektivisera verksamheten, och öka intäkterna, för i princip alla. 


Digital teknik, för den som är villig att ta till sig den, kan definitivt effektivisera verksamheten, och öka intäkterna, för i princip alla. 

Det bör också sägas att vi i denna text kommer att använda begreppet ”appar” i en bredare kontext. Detta eftersom många av de digitala tjänsterna/hjälpmedlen även är tillgängliga i desktopversioner, eller är en del av ett större ekosystem av tjänster. 

Några rader om kostnadsmodeller som avslutning, innan vi dyker in bland apparna. De flesta av de appar som utvecklats för byggbranschen, särskilt när det kommer till områden som projekthantering, tidrapportering och körjournaler, kostar de facto pengar. Det vanligaste upplägget är månadsvis betalning, och då antingen för företaget eller för varje anställd som vill utnyttja tjänsten.

Generellt kan sägas att prissättningen för appar varierar, från ett par hundra till ett par tusen kr/mån i de flesta fall. Men det finns även appar som är helt gratis, eller kan köpas för mindre engångsbelopp. När du jämför appar är det därför viktigt att du jämför ”äpplen med äpplen”, och räknar på den faktiska kostnaden för företaget. 

En detalj som också är viktigt att ta i beaktande, särskilt om du har personal som inte har svenska som modersmål (eller planerar att anställa utländska arbetskraft), är om appen/tjänsten erbjuds på fler språk än svenska. Om så inte är fallet kommer den kanske inte att kunna användas fullt ut av samtliga medarbetare. 

PROJEKTHANTERING

En av de mest fundamentala sakerna för alla seriösa byggföretagare är en väl fungerande projekthantering. Med ett bra projektverktyg i mobilen kan du som entreprenör planera och hantera företagets projekt i realtid och ha koll på detaljer som intäkter, kostnader och arbetad tid, samtidigt som du kommunicerar med kunder, medarbetare och samarbetspartners på en gemensam plattform. Ett enkelt och effektivt sätt att maxa produktiviteten, och säkerställa att inget hamnar mellan stolarna.


Kontoret på fickan. Med Next projekthanteringsverktyg har Next kunder, enligt Next, kunnat öka sin årliga omsättning med i snitt 10 procent. Foto: Next.  

De flesta projekthanteringstjänster erbjuds som olika paket (med produktnamn som Bas, Medium och Professional) beroende på hur de ska användas, och vilken funktionalitet som kunden är ute efter. Vad man betalar extra för kan till exempel vara antal användare/administratörer, grad av support eller tillgång till tjänster som analysverktyg, E-signering, lagerhantering, kvittohantering och olika slags betallösningar. 

De flesta projekthanteringsverktyg marknadsförs som lämpliga för hela bygg/hantverksbranschen, medan andra är framtagna för specifika yrkesområden. Två exempel är Mowin respektive HantverksAppen, som båda marknadsförs som lösningar för yrkesverksamma inom el och VVS. 


Viktigt att beakta är också hur pass kompatibel tjänsten är med mjukvara från andra leverantörer. Många projekthanteringsverktyg har färdiga integrationslösningar för program.

Vid val av projektverktyg finns flera saker att beakta. Det mest uppenbara är såklart vilka tjänster och funktioner som faktiskt behövs, och vilka du kan avvara.

Finns någon av tjänsterna till ett bättre pris hos en annan leverantör? Finns det till och med kostnadsfria alternativ att tillgå? 

Viktigt att beakta är också hur pass kompatibel tjänsten är med mjukvara från andra leverantörer. Många projekthanteringsverktyg har färdiga integrationslösningar för program som exempelvis Visma, Fortknox och Crona. Kanske använder du redan någon av dessa? Eller planerar att göra det i framtiden? 

Ett tips från coachen är att utnyttja leverantörens support. Många leverantörer tillämpar dessutom kostnadsfria provperioder (exempelvis 30 dagar) där tjänsten kan testas skarpt i verksamheten. 

HITTA/HANTERA KUNDER

Digitala förmedlingsplattformar för bygg- och hantverksprojekt har funnits sedan mitten av 2000-talet. Ett jättebra sätt att hitta kunder, menar vissa. Alldeles för dyrt, sett till resultatet, menar andra. 

Prissättningen för de tjänster som finns på marknaden i dagsläget varierar, men gemensamt är att hantverkaren betalar en procentsats till förmedlaren för de jobb som förmedlas. Ett exempel är TaskRunner, där hantverkaren betalar 10–23 procent per utfört uppdrag.


Med TaskRunners app betalar du en förmedlingsavgift på 10–23 procent per utfört uppdrag. Foto: Taskrunner. 

Ett annat är Done, som tar betalat 10 procent i provision på arbeten upp till 50 000 kronor, och därefter 5 procent. Vissa leverantörer erbjuder också, som en tilläggstjänst, möjligheten att köpa loss kunduppgifter. 

En relativt ny app, som lanserades 2020, är Ireno. Ireno förmedlar inga tjänster, men tillhandhåller en gemensam projektplattform för kund och hantverkare, och fungerar som en garant för betalningen av uppdraget (vilket traditionellt har varit ett problem för många företag som gör jobb åt privatkunder). För tjänsten betalar hantverkaren en avgift på maximalt 3 procent av det fakturerade beloppet. 

Att jämföra förmedlingsplattformar kan vara svårt, särskilt för den som inte testat tjänsterna förut. Inte minst då en påstridig säljare lovar guld och gröna skogar för deras specifika lösning på telefon.

Ytterst handlar det om kostnad kontra intäkter, och att kunna ställa kritiska frågor: Genererar tjänsten mer än det kostar att använda den? Hur mycket av kundinförskaffningsjobbet gör tjänsten faktiskt åt dig? Och hur många andra företag tävlar om samma jobb på plattformen? 

KÖRJOURNALER

En bra digital körjournal som registrerar hur företagets bilar används, och loggar uppgifter som sedan kan lämnas till Skatteverket, är numera en självklarhet för de flesta moderna byggföretagare. Och för den som kan använda tjänsterna fullt ut finns betydande belopp att tjäna genom att optimera körningen. 

Vid införskaffande av en digital körjournal finns vanligtvis två utgiftsposter: hårdvara som installeras i bilen, vanligtvis via bilens OBD-uttag, samt en månadsbaserad kostnad för att använda tjänstens mjukvara. Bland de leverantörer som anger priset för sina tjänster ligger denna löpande kostnad på 119–299 kr.

Det finns dock system som är helt appbaserade, och därmed inte kräver hårdvara/installation. Som regel är dessa tjänster billigare, eller till och med gratis, men kräver samtidigt att du har mobilen med dig (och att den är laddad) för att körsträckan ska registreras.  

Glöm heller inte att kolla in vilka tjänster/funktioner som faktiskt ingår, och vilka som kan väljas till vid behov. Vill du till exempel kunna spåra verktyg/maskiner, skapa geofences för specifika fordon eller kunna koppla på säkerhetsrelaterade funktioner som föraridentifiering eller alkolås? 

PRAKTISKA APPLIKATIONER

Borta är tiden då uttrycket ”att räkna på ett jobb” innefattade tumstock, tabeller och miniräknare. Med dagens utbud av appar sköter du enkelt uträkning av vinklar, taklutningar och arealer. Och kan därefter klicka hem rätt typ av material, i rätt kvantitet, direkt i telefonen. En stor fördel med denna kategori av appar är också att de flesta är gratis att använda, eller går att köpa för en mindre engångssumma. 

För att upprepa ett mantra i den här texten, så handlar mycket om att testa sig fram. Jobbar du med trä? Varför inte testa Svenskt Träs app Lathunden för smidig dimensionering av altan-, golv- och takbjälkar? Svenska Träskyddsföreningens app Lätt Mätt för att beräkna materialåtgången (och priset) för vårens altanprojekt? Eller en mer komplett app som Snickarsnillet, för det dagliga arbetet? 

Många användbara appar är gratis. En av dem är Svenskt Träs app Lathunden som hjälper dig att räkna på dimensioner och virkesåtgång av konstruktionsdetaljer som exempelvis altan-, golv- och takbjälkar eller takstolar. Foto: Svenskt Trä. 

En egen kategori av appar är de som lanseras av specifika tillverkare, för att på olika sätt hantera det egna verktygssortimentet, logga IoT-information, tillföra befintliga verktyg nya funktioner eller möjliggöra spårning. Några exempel är Hiltis verktygshanteringssystem ON!Track, Milwaukee ONE-KEY, Bosch Toolbox samt Leica DISTO Plan, som kan användas för att visualisera mätningar gjorda med Leicas laseravståndsmätare. 


Full koll på utrustningen. Med Hiltis verktygshanteringssystem ON!Track, som använder aktiva och passiva taggar, kan du spåra och hantera verktyg och maskiner. Foto: Hilti. 

ÖVRIGT

Några appar i kategorin ”övrigt” som avslutning. Väl värd att ladda hem är till exempel Första hjälpen-appen, om olyckan skulle vara framme, Arbetsmiljöverket app Bullermätaren, med vilken du kan minska riskerna för hörselskador på jobbet. Eller varför inte SMHI Byggväder, som hjälper dig planera de mest lämpliga datumen för jobb som gjutning, målning, höga kranlyft eller beläggningsarbeten. 

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *