Terränganpassad firma-Merca
Trött på att köra fast med firmabilen varje gång du ska till jobbet? Och vore det inte skönt att även kunna lasta riktigt tungt, utan att köra fast, inte ens när du ska ta dig upp för slalombacken?
Skämt å sido, så klarar sig nog de allra flesta som kör arbetsbuss i jobbet med tvåhjulsdrivet, eller i vissa fall fyrhjulsdrivet. Men man kan alltid dagdrömma lite. Visst vore det fräckt med en allhjulsdriven firmabuss med boggi och fem diffspärrar – det vill säga så gott som garanterad framkomlighet i alla väder!
Allt detta får man med en Oberaigner 6×6, som är en permanent sexhjulsdriven transportbil byggd på en Mercedes Sprinter med längsta chassit (där nummerserien börjar på 5). 6-hjulsdrivna Sprinter levereras med antingen enkelhytt med tre sittplatser eller dubbelhytt med flak, skåp eller en rad andra specialpåbyggnader. Förutom en diger uppsättning diffspärrar så sörjer en pendlande boggie för en svårslagen framkomlighet. Lastkapaciteten är också imponerande; den drygt 3 ton tunga terrängbilen får lasta upp till 4 ton på flaket (du får dra bort vikten för eventuell påbyggnad).
Oberaigner 6×6 finns med två olika turbodieslar; en 2,2 liters radfyra på 150 hk/330 Nm (515 CDI) samt en 3 liters V6 på 190 hk/440 Nm (519 CDI).
Det finns dock en hake med bergsget-versionen av Mercedes Sprinter; Maxhastigheten är elektroniskt begränsad till 100 km/h. Kanske ingen hit om man ligger och nöter mycket motorväg. Skulle du trots allt vilja förverkliga din våta terrängdröm så går det att få Oberaigner 6×6 från cirka 41638 Euro plus moms.
Läs mer och dröm vidare på: www.oberaigner.com