Tema skåpinredning

Det händer mycket inom inredning för transportbilar just nu, från nyutvecklade material som komposit och ultrahöghållfast stål till nya dubbelgolvlösningar och produkter för eldrift.

Vi har intervjuat samtliga större tillverkare, åtta stycken närmare bestämt. Resultatet: en riktigt läsvärd översikt av det bästa på marknaden just nu – och vad som är på gång för framtiden. 

Innan vi kastar oss in i inredningsdjungeln, låt oss först titta på några trender. Om det är någonting som står ut bland de tillverkare vi pratat med så är det utan tvekan inredningens vikt, eller mer korrekt vad som gjorts för att få ned den. Att många hantverkare redan nu kör med övervikt är ingen hemlighet, och med WLTP, klimatskatter och striktare regler för tung trafik i storstäderna runt hörnet lär inte frågan bli mindre aktuell i framtiden. 

Trenden med dubbelgolvslösningar verkar hålla i sig, och tycks bli ett alltmer populärt alternativ även på mellanklassbilarna. Många tillverkare nämner också att allt fler kunder väljer till en tredje dörr till transportbilen, där man sedan spegelvänder inredningen för ökad tillgänglighet. 

Tydligt är också att de flesta tillverkarna frångått den typen av yrkesanpassade ”färdiga” lösningar som ofta erbjöds för ett par år sedan. Med ett allt större utbud av modulära system, lättanvända digitala ritverktyg och nya arbetssätt verkar det helt enkelt inte längre särskilt gångbart att prata om hur en elektriker, snickare eller VVS:are i största allmänhet vill ha det i bilen. 

Avslutningsvis pratar många också om att allt fler hantverkare väljer allt att låta tillverkarna och återförsäljarna göra monteringsjobbet, efter en ”peak” för ett par år sedan då betydligt fler valde att skruva själva. Det är också en utveckling som branschen välkomnar, inte minst av säkerhetsskäl. Vissa tillverkare, Sortimo till exempel, tillåter inte ens ”privat” montering av sin nya inredning SR5.

Öppna i nytt fönster

SKRIVEN AV
David Liljefors
Det här är en annons | Till sajten >