Teknikborg på hjul
Audis ordspråk lyder som bekant ”Försprång genom teknik”.
Det bör nämnas att nya Q8 inte är ensam på marknaden, med alla sina tekniska finesser som bilen erbjuder. Men de förmår likt väl att trollbinda dig som förare, så till den grad att även den mest kräsne teknikentusiasten bör få sitt lystmäte tillfredsställt.
Lika bra att säga det på en gång: Audi Q8 är mer än bara en bil. Det är en ständigt uppkopplad teknikorgie på hjul, med teknik som dels verkar i det dolda men som också tar sin plats i rampljuset.
I det dolda finns ett midhybridsystem, där bilens 48-volts eldrift verkar väldigt diskret. Det är nästan så att Q8 uppfattas som en ren bränslebil, just så diskret är eldriften.
Att den trots allt finns där avslöjar den förhållandevis låga bränsleförbrukningen. Trots en vikt på över 2,2 ton så är det inga problem att snitta 0,7-0,8 per 100 km vid sansad körning, trots en hel del stadskörning. Inte så imponerande för en personbil kanske, men för en mer än 2,2 tons suv känns siffran helt okej ändå.
Mot tillägg kan Q8-köparen få sin bil med fyrhjulsstyrning, luftfjädring, stolar med massagefunktion och Audis Adaptive Lights. Med det senare anpassar sig strålkastarljuset efter vägbanan förhållande och förarens körstil.
Av: Fredrik Lund (text & foto)