Swisspearl och Cembrit går ihop under samma varumärke: “Många fördelar”

Swisspearl och Cembrit går ihop under samma varumärke: “Många fördelar”

Efter att Swisspearl Group förvärvade Cembrit i juni 2022 står det nu klart att koncernerna också går ihop under det gemensamma varumärket Swisspearl. För kunder i Sverige innebär det fördelar i ett mer breddat sortiment.

Med 2 400 medarbetare i Europa, breddat sortiment och ett fokus på innovation samt hållbarhet tar Swisspearl en tätposition inom multi-funktionella fibercementprodukter på en internationell marknad. Det är ett schweiziskt familjeägt företag som nu går in som långsiktig ägare.

– Våra svenska kunder kommer få ta del av många fördelar. De kommer kunna välja i ett bredare produktutbud samtidigt som vi behåller de värden som har byggts upp under respektive bolags varumärke. Med vår gemensamma erfarenhet, kompetens och solida grund kommer vi fortsätta satsa framåt både när det gäller utveckling av produkter och service för att bidra till en mer hållbar byggindustri, säger Niklas Andersson, vd för Cembrit Sverige i ett pressmeddelande.


Niklas Andersson, vd för Cembrit Sverige.

Cembrit, som i dag erbjuder fasadskivor av fibercement och även takskivor och byggskivor, byter officiellt namn till Swisspearl den 1 april och den nya logotypen är i skrivande stund lanserad.

Cembrit byter namn till Swisspearl den 1 april men redan nu är nya loggan lanserad.

Cembrits huvudkontor i Stockholm kommer behållas, likaså alla regionalkontor i Sverige. Större delen av tillverkningen kommer fortsatt ske i en fabrik utanför Helsingfors.

Cembrit Sverige fyller 20 år i år och omsättningen visade på rekordsiffror för 2022. 

SKRIVEN AV
Mattias Bladh

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *