Sexcylindrig Amarok – sann körglädje

En pickup med stor bilkänsla – så nära personbilsstuk det går att komma. Volkswagen har byggt en Amarok med en Euro 6-motor som försetts med en V6:a. Något som de är ensamma om bland de pickuper som finns tillgängliga utan import.

Volkswagen Amarok2Sveriges populäraste pickup har fått ett rejält uppsving. Och vi snackar om betydligt fler nyheter än en ordinär facelift. Volkswagens något oväntade satsning på en sexcylindrig dieselmotor på tre liter sticker förstås ut. Det betyder att biljätten numera är den enda tillverkaren som erbjuder en pickup med en V6:a i Sverige. Om du inte väljer att köpa en importerad jänkare förstås. Bilen kommer att finnas i några olika modeller, den första och mest exklusiva modellen heter Aventura och är också den bil vi provkör.

 

Volkswagen Amarok6

V6:a som drar under litern
Trots en V6:a med stor motorvolym och 224 hästkrafter har Volkswagen lyckats designa en bil som, enligt bilkoncernen endast drar från 7,6 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Nåja, som vanligt är den angivna siffran alltid lägre än verkligheten och ligger snarare nära litern milen. Men det finns ändå anledning att låta sig imponeras av den låga förbrukningen.

Testbanan strax utanför München i Tyskland håller hög klass: Rejält branta grusbackar, stora nivåskillnader med feta vägbulor och avancerad skråkörning biter inte på Amaroken. Det bestående intrycket är en bil med enastående körkänsla och komfort.
I hastigheter runt 160 kilometer i timmen på asfalt är bilen lika trivsam och tystgående som i låga hastigheter i snårig och ogästvänlig terräng. Den adaptiva styrningen (Servotronic) är förstås en viktig anledning till att bilen är lättmanövrerad.

Bra vridmoment
Redan vid 1 500 varv per minut utvecklar Amarok ett vridmoment på 550 Newtonmeter, 130 Newtonmeter mer än föregående modell, vilket förstås bidrar starkt till att bilen nu kan dra upp till 3 500 kilo.
Bilen finns med tre effektversioner med 163, 204 eller de redan nämnda 224 hästkrafterna och går att manövrera med antingen en åttastegad automatlåda eller en sexväxlad manuell låda.
Nya Amarok har också fått en helt ny nivå på designen i inredningen. Instrumenteringen är överlag genomtänkt där det är lätt att hitta den knapp eller det reglage du för tillfället behöver. Det sprillans nya infotainmentsystemet har en pekskärm och bland annat Apple Car Play som gör det möjligt att du kan använda ett urval av mobiltelefonens appar via bilens display.

Var är autobromsen?
Sikten från hytten är god, där de stora backspeglarna gör sitt jobb för kollen på medtrafikanterna. Backkameran i färg är ovärderlig för att backa säkert. Säkerhetsmässigt är den största nyheten att bilen är utrustad med multikollisionbroms. Men Volkswagen, när kommer autobromsen? Det väntar vi fortfarande på.
Många är nyfikna på den utvändiga designen. Jo, det har hänt saker även där. Fronten är ny, med lite mjukare former. LED-lampor sitter i skylthållaren, i de upplysta sidotrösklarna och som varselljus. Om bilen är snyggare än den förra modellen? Det överlåter vi till dig att avgöra.

Volkswagen Amarok4Fakta Volkswagen Amarok Aventura
EKONOMI
Grundpris: 399 000 kr (provkörd bil)
Första förhöjd leasingavgift: 79 800 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 5 660 kr
Restvärde: 160 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad
körning): Diesel fr. 7,6

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Goda köregenskaper och bra komfort
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet men autobroms saknas
Tillval i urval: Ett stort urval av stylingbågar, flaklock, kåpor och rullskydd mm.
Konkurrenter (i urval): Nissan Navara,
Mitsubishi L200, Toyota Hilux
Motoralternativ: 3,0 l/163/204/224 hk/400/450/550 Nm
Lastutrymme: Flak, 2,52 m2, 525 x 223 cm (LxB)
Växellåda: 6-vxl man/8-stegad aut
C02-utsläpp i g/km: Fr. 199
Max lastvikt/dragvikt: Ca 800-1000 kg. /3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 4 WD
Webbsida: volkswagen.se

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring (bilen saknar vagnskadeförsäkring) under leasingperioden, som omfattas av trafik och delkasko. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
Stark motor med låga utsläpp
Trivsam och lättmanövrerad pickup
Mycket utrustning i grundutförande och som tillval

minus
Autobroms saknas

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER