Provkört – SsangYong Musso pickup

Vi har provkört, en helt ny pickup - SsangYong Musso! Läs hela tester här.
Provkört – SsangYong Musso pickup

SsangYongs pickup ActyonSports är det få hantverkare som ens känner till. Ersättaren – splitter nya Musso – är en helt ny pickup som på alla punkter är både bättre och större än den utgående modellen Actyon Sports. Musso är byggd på SUV:en Rexton och höjer SsangYong flera klasser i pickupsegmentet.

I det stenhårda pickupsegmentet såldes ActyonSports endast i en handfull exemplar årligen. När nu SsangYong gör en nysatsning med Musso är konkurrensen ännu hårdare än tidigare, där ungefär tio pickupmodeller slåss om kundernas uppmärksamhet på den svenska marknaden. Musso kanske förresten klingar bekant? Den fanns för cirka 15 år sedan som liten SUV.

Vad är det då som talar för att SsangYongs nya pickup nu ska lyckas och övertyga köparna om att Musso är pickupen med stort P?

Ett stabilt argument är att Musso är en helt egenutvecklad bil med en bra prislapp och har mycket utrustning i nivå med många av konkurrenterna. Samtidigt är det oftast ett gissel att jämföra priser mellan bilmodeller eftersom utrustningsnivåerna skiftar. Men visst ligger SsangYong Musso lägre i pris än flera av konkurrenterna och är i fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. I slutfinish och prestanda vore det dock fel att jämföra Musso med de allra bästa pickuperna: det gäller i synnerhet storsäljaren Volkswagen Amarok och sprillans nya Mercedes-Benz X-Klass, som dessutom är utrustade med sexcylindriga motorer mot Mussos fyrcylindriga.

Inredning, flak och utseende Ssang yong musso

 

Femsitsiga Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg.

Tyvärr fick vi inte tillfälle att testa bilen i riktigt besvärlig terräng, men den inkopplingsbara fyrhjulsdriften ger behaglig körning på löst grus. När jag pressar bilen i kurvorna biter den sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Och SsangYong har gjort ett bra jobb med isoleringen av hytten, där volymen från motorn och medtrafikanterna är lägre än förväntat. Motorn skulle dock kunna vara lite starkare, vid omkörning ger den ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt. Om de 181 hästarna utökats med, låt oss säga 50 till, skulle accelerationen vara betydligt bättre. Men för det mesta klarar man sig med 181 hästar, som ur miljösynpunkt förstås är bättre än en större motor. Musso går att få med tre olika utrustningsnivåer: S, SE Business och den mest utrustade EX, som vi provkör. Förarmiljön, med den högsta utrustningsnivån är av högsta klass, med en 9,2 tum stor pekskärm i färg, en kamera som visar omgivningen runt bilen i 360-grader, 20-tums fälgar, läderklädsel i brunt och svart, döda-vinkeln-varnare med mera.

Instrumentering Ssang yong mussoDesignen talar också för Musso, som är betydligt snyggare och modernare än föregångaren ActyonSports kantiga och trubbiga design.

Musso har däremot ett mjukt formspråk som ger en pickis som smälter in på ett modernt sätt. Det som talar emot att köpa en Musso är att SsangYong Sverige ännu så länge inte har fler än 16 serviceverkstäder och återförsäljare, från Malmö i Söder till Umeå i norr. Det är inte tillräckligt om SsangYong ska tävla i samma division som konkurrenterna.

 

– Vårt mål är att bygga ut till 25 serviceverkstäder och återförsäljare till i slutet av 2019, säger SsangYongs Sverigechef Linus Gustafsson.

Om det blir verklighet återstår att se? Musso är i alla fall helt klart värd en provkörning, för att du ska bilda dig en egen uppfattning om bilen.

 

FAKTA SsangYong Musso
EKONOMI
Grundpris, (från-/tillpris): 259 900 – 349 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 32 000/ 40 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad:5 756/ 7 570 kr. inkl. försäkring
Restvärde: 104 000/ 140 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 7,6 

ÖVRIG INFORMATION
Komfort/känsla/köregenskaper:Musso är trevlig att köra, på både asfalt och grusväg, där den biter sig fast på ett stabilt och tryggt sätt. Välisolerad hytt. Fullutrustad version lika med mycket bil för pengarna. Kraftigare motor skulle inte skada.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet (dock ej EuroNCAP-testad). Krockkudde förare, krockkudde standard för passagerare, aktiv nödbromsning kommer i december som standard, ESP, Blind Spot Detection, sidoairbags.
Motoralternativ: 2,2 l/181 hk/420 Nm.
Lastutrymme (flak): 1 300×1 570x570mm (LxBxH)
Växellåda: 6-stegad aut./6-vxl man.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 199
Max lastvikt/dragvikt: 850/3000 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: AWD, ställbar med hög-/lågväxel
Webbsida:www.ssangyong.se

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

 


→ Mycket bil för pengarna
→ Helt egenutvecklad bil med en bra prislapp
→ Välisolerrad hytt
→ 9,2 tum stor pekskärm i färg
→ Suverän kamera som ger bild i 360-grader

 


→ Motorn ger ett något klent intryck i förhållande till bilens storlek och vikt
→ Få serviceverkstäder och återförsäljare

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *