Provkört Peugeot Partner
Nya Partner är en ytterst lyckad transportbil – där de digitala förarstöden sticker ut tillsammans med ultramodern design och grym körkomfort. Eftersom Peugeot Partner i stort sett är identisk med systerbilarna Citroën Berlingo och Opel Combo gäller det att ha koll på skillnaderna mellan bilarna, i paketering och prissättning.
Men först till mina intryck av bilens köregenskaper. Partner testades i varierad terräng, på asfaltsvägar i småstäder utanför Paris och i tät trafik på motorväg.
Goda köregenskaper
Och det är inget snack. Att nya Peugeot Partner är byggd på den nya plattformen EMP2 ger i mitt tycke en bil med betydligt bättre köregenskaper än tidigare modeller. Det är framför allt den smidiga styrningen som faller mig i smaken. Peugeot har lyckats bygga en hantverkarbil som anpassats för både storstad och landsväg. En bil som ger mjuk och behaglig körning, en fransk bil byggd för svenska hantverkare.
Peugeots minsting finns med fyra utrustningsnivåer utifrån anpassning till olika behov. Nivån Pro+ ger en kombination av komfort och funktionalitet, genom standardutrustning som till exempel ACC och utökad lastkapacitet. Surround Rear Vision ger dig järnkoll på omgivningen, även om det inte är glasrutor på bilen. Allt närmast bilen visas på en skärm med hjälp av två kameror, och du undviker kollisioner på grund av döda vinkeln eller dålig sikt.
Nästa steg – självkörande
Med upp till 20 förarsystem kan du utrusta bilen så nära självkörande som det i dagsläget är möjligt. Eller vad sägs om – förutom de redan nämnda – detta urval av lösningar:
Med Overload Alert vägs lasten automatiskt när du startar bilen, och en vit displaysignal indikerar när 90 procent av lastkapaciteten har nåtts. Om bilen överlastas ändras färgen till gult, vilket ger dig full koll på din last.
Några fler förarsystem är Active Safety Brake, adaptiv farthållare, avkänning av hastighetsbegränsning, skylt-avläsning och filhållningsassistent.
I nya Peugeot Partner finns även Advanced Grip Control som ger bättre grepp i skiftande terräng. För dig som vill ha fyrhjulsdrift går detta att ordna genom Peugeots samarbetspartner Dangel.
Diesel, bensin och el
Bilen finns med både diesel- och bensinmotorer. Även som eldriven faktiskt, men den har några år på nacken och behöver uppdateras. Den ena 1.2-liters PureTech-bensinmotorn har 110 hästkrafter och en femstegad manuell växellåda, den andra har 130 hästkrafter och en åttastegad automatisk växellåda. Nya Peugeot Partner kommer även med tre stycken BlueHDi-dieselmotorer: Den ena motorn har 130 hästkrafter och en sexstegad manuell växellåda eller en åttastegad automatisk växellåda. De övriga två motorerna har 100 hästkrafter med en 5-stegad manuell växellåda och en mindre variant med 75 hästkrafter och en femstegad manuell växellåda.
Partner erbjuds med två längder, där standardlängden är 4,40 meter. Den längre bilen mäter 4,75 meter.
Som interiörstandard har bilen Peugeot i-Cockpit, utformad för att skapa god komfort och körglädje, som bygger på tre grundbultar: en kompakt sportratt, en åtta tum stor pekskärm och en så kallad head up-display.
Om du missat det utsågs Peugeot Partner tillsammans med Opel Combo och Citroën Berlingo i höstas välförtjänt till årets bil 2019. Juryn gillade bland annat den stora körglädjen och de innovativa assistanssystemen.
Och du som är sugen på någon av bilarna bör veta att de har betydligt fler likheter än olikheter. Se därför till att kolla upp bilarnas olika paketering och prisbild innan du slår till.
Fakta Peugeot Partner
Ekonomi
Grundpris: 139 900 kr
Första förhöjd leasingavgift: 28 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 2 830 kr
Restvärde: 42 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin/diesel, fr. 4,2
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Peugeot Partner är en smidig hantverkarbil för både storstad och
landsväg
Säkerhet: 4/5 stjärnor i EuroNCAP-test (personbilsmodellen Rifter)
Motoralternativ: 110 Man, 130 Aut hk (bensin), 75/100/130 hk Man (diesel), 130 Aut (diesel)
Lastutrymme: 3,3–4,4 m3
Växellåda: Man. 5-/6-vxl/aut. 8-vxl
Max lastvikt/dragvikt: 482–814/
1 000–1 350 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 4-hjulsdrift (modellerna med diesel: 100/130 hk och bensin: 110 hk).
Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km (NEDC): Diesel, fr. 4.1-5.4 l/ 100 km.
Bränsleförbr. blandad körn. l/ 100 km (WLTP): Diesel, fr. 5.6-6.1 l/ 100 km.
C02 gr/km (NEDC): Fr. 110-122
C02 gr/km (WLTP): Fr. 148-161
Webb: www.peugeot.se
‘ *Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2019. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.
Massor av smarta digitala förarstöd
Bra komfort i storstad och på landsväg
Grymt bra backkamera
Smakfull design
Godkänd för HVO
Samarbeten mellan biltillverkarna urvattnar varumärkena
När kommer Partner som nyutvecklad elbil?