Provkört Opel Combo

Nya Opel Combo - ett lyckat bilbygge.
Provkört Opel Combo

Femte generationen av Opel Combo är ett mycket lyckat bilbygge. En i det närmaste fullfjädrad bil, som är skön att köra och späckad med förarvänliga digitala stöd. Combo är utvecklad i ett samarbete inom PSA-koncernen, där systerbilarna heter Peugeot Partner och Citroën Berlingo. 

I nya Opel Combo går det att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display.

Den tidigare modellen av Opel Combo lanserades 2011 och producerades i ett samarbete med Fiat. 2019 års upplaga är en helt ny bil, som har förbättrats på alla punkter. Så du som har bestämda uppfattningar om Opels transportbil i den lilla klassen och är på jakt efter en ny bil, provkör nya Combo för att bilda dig en ny uppfattning av bilen. 

Direkt när bilen startar slås jag av att den är så tyst. Jag låter mig också imponeras av en lättstyrd och följsam bil, inte minst byggd för smidig manövrering i stadstrafik. Och vändradien kan närmast jämföras med de gamla trogna taxibilarna i London, som vände på en femöring. Men Combo har även en suverän väghållning och körkomfort i höga farter på motorväg. Vid provkörningen i Tyskland provar jag flera olika motorer och växellådor, där den i särklass skönaste, föga förvånande, är 130-hästars motorn med åttastegad automatväxellåda. Den steglösa växlingen märks knappt och måste vara stadshantverkarens dröm.  

I skåpet får det plats två Europallar och upp till 4,4 kubikmeter.

Efter att ha provkört den femte generationen av Opel Combo på klassisk Opelmark, i Rüsselheim utanför Frankfurt, seglar den upp som en av de absolut bästa transportbilarna i den lilla klassen. Framgången har sin grund i det lyckade samarbetet i PSA-koncernen med koncernkollegerna Peugeot och Citroën.

Samtidigt står vi dock fast vid att samarbeten mellan biltillverkare urvattnar varumärkena och minskar antal unika bilmodeller att välja mellan. Men i det här fallet är slutresultatet så lyckat att vi är beredda att falla in i hyllningarna av samarbetet.

Nyligen resulterade det i att samtliga tre bilar: Opel Combo, Peugeot Partner och Citroën Berlingo välförtjänt knep priset International Van of the Year 2019 (Årets transportbil i Europa). Juryns motivering lyder bland annat: ”… den stora körglädjen, de innovativa assistanssystemen och god ekonomi.” I stort sett samma egenskaper som vi kommit fram till alltså: förutom goda köregenskaper och de användarvänliga digitala förarstöden som gjort ett rejält uppsving mot tidigare. 

Det som imponerade mest på mig var allround-sikt-kameran i backspegeln på passagerarsidan, som reducerar döda vinkeln på den sidan av fordonet och återger övriga utrymmet runt bilen i kristallklara bilder.

En rymlig hytt med lättöverskådlig manöver-panel och fullt med moderna digitala förarstöd.

Den sensorbaserade överbelastningsindikatorn, som, ja just det, varnar för överlast, är också en välkommen nyhet. Utöver det finns en rad system, där det bland annat går att spegla ett urval av mobiltelefonens appar i bilens display.

Nya Opel Combo är en bil som har blivit bättre på alla punkter.

Jag konstaterar också att PSA-koncernen lagt alla sina resurser på att bygga en koncerngemensam bil. Mer förvånansvärt är att PSA inte ägnat överdrivet mycket tid åt att utveckla en ny elbil. På den senaste stora bilmässan i Hannover i september i år visade bilkoncernen inte en enda elektrifierad lätt lastbil, trots att elektrifiering i dag är viktigare än någonsin och att både Berlingo och Partner finns som elbilar. Bilarna har dock några år på nacken. Och det lär dröja några år till innan de visar upp en nyutvecklad elbil. Tråkigt för miljön och för hantverkare som vill köra klimatsmart.

FAKTA Opel Combo
Ekonomi
Prisnivå: i.u.
Första förhöjd leasingavgift: i.u.
Leasingtid: i.u.
Leasingavgift/månad: i.u.
Restvärde: i.u.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin/ diesel, från 4,2

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper:Smidig och lättstyrd skåpbil med mycket god körkomfort. 
Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhetsnivå, 4/5 stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Motoralternativ:1,2 l/bensin/110 hk, 1,5 l/diesel/76 hk, 1,5 l/diesel/102 hk, 1,5 l/diesel/130 hk
Lastutrymme: 3,3 -4,4 m3
Växellåda: 5-vxl/6-vxl man/ 8-stegad automatlåda
C02-utsläpp i g/km: Fr. 104
Max lastvikt/dragvikt: upp till 950 kg./1 000-1 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift:2-hjulsdrift fram/ 4-hjulsdrift som tillval kommer under 2019
Webbsida: www.opel.se

Eftersom de svenska priserna ännu inte är officiella, så hänvisar vi till Opel och deras återförsäljare vad gäller priser, försäkringar och leasingkostnader. 

En välbyggd bil rakt igenom
Bra körkomfort
Massor av digitala förarstöd
Välisolerad hytt

När kommer Combo som elbil?
Samarbeten urvattnar varumärkena 

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Det här är en annons | Till sajten >