Provkört Mercedes-Benz Sprinter

Kommunikationssystem – höjdare i nya Sprinter
Ett kommunikationssystem med röststyrning är det som imponerar mest med tredje generationen Sprinter. Efter att ha testat systemet på plats i Amsterdam är vårt omdöme: MBUX (Mercedes-Benz User Experience) är det bästa kommunikationssystem som suttit i en lätt lastbil.
Framhjulsdrift, som alternativ till bakhjuls- och fyrhjulsdrift, är också en nyhet som sticker ut.
DMH är på plats i Amsterdam för att provköra Sprinter. Efter en hel dag bakom ratten visar mätarställningen 25 mils körning. Mestadels på landsväg och motorväg i tät trafik varvat med rejäla köer i rusningstrafik med många start och stopp.
Efter att ha testat tre av motorerna, samtliga med en 2,1-liters motor, konstaterar jag att skillnaden i körkänsla är stor mellan 143-hästars motorn med manuell växellåda och den motor som Mercedes-Benz tror kommer att sälja mest, den med 163 hästkrafter och automatlåda. En motor jag skulle välja sju dagar i veckan. Bilen finns även med en motor med 114 hästkrafter. 3,0-liters motorn har 190 hästar och en V6:a och sitter på en bakhjulsdriven bil. Kanske är det något för dig som kör omkring med mycket material och behöver en starkare bil? Det är dock lite synd att Mercedes-Benz har valt att inte utveckla nya motorer till denna modell av Sprinter. Det sitter nämligen samma motorer i nya Sprinter som i den modell som lanserades 2013.

Samma motorer som togs fram 2013 sitter i nya Sprinter. Hytten ger gott om utrymme för god komfort.
Helhetsintrycket av nya Sprinter är att den går mjukt på landsväg, där den automatväxlade lådan är att föredra framför den manuella.
Och det är givet att automatlådan även hör hemma i stadstrafik. Om du har för avsikt att provköra bilen, se till att den är försedd med färgkameran i 360 grader som kan styras efter olika behov. Kameran är en stor anledning till att bilen känns lättmanövrerad i trånga utrymmen och vid backning.

Nya Sprinter sväljer upp till 17 kubikmeter.
Men det som i mina ögon sticker ut mest med nya Sprinter är det oerhört moderna kommunikationssystemet kallat MBUX (Mercedes-Benz User Experience), något som Mercedes-Benz har lagt mycket krut på och vittnar om hur digital teknik kommer att användas av denna generation och framtida generationers hantverkare. MBUX innehåller en rad smarta lösningar för att förenkla tillvaron för hantverkare bakom ratten. Systemet presenterades nyligen i Mercedes-Benz personbil A-Klass och har i rekordfart implementerats i Sprinter.

Marknadens bästa kommunikationssystem heter MBUX.
Funktionerna går att styra på olika sätt.
Vrid eller peka på olika delar av displayen för att i realtid komma åt det du har behov av att göra. Hela gränssnittet bygger på 3D-grafik och MBUX lär sig löpande genom AI (artificiell intelligens). All information visas som standard på en 7-tums skärm. Som tillval finns en 10,25-tums skärm som i sin utformning ger känslan av att se på film i brevlådeformat. Stiligt med AMG-känsla i en lätt lastbil, var mitt första intryck av kommunikationssystemet MBUX. Systemet fungerar även tillsammans med Apple Car Play och Android Auto.
Röststyrningen är lätt att använda och ger föraren möjlighet att behålla fokus på körningen. Inled genom att säga ”Hey Mercedes”, och det är bland annat möjligt att snabbt bli lotsad till en restaurang genom att säga ”Jag är hungrig”. Temperaturen i bilen höjs även automatiskt om du säger ”Jag fryser”.
För hantverkare som har flera bilar finns det även en fleet-lösning som ger företaget järnkoll på varje bil. Mercedes PRO connect är i första hand till för dem som har flera bilar i trafik.
Sprinter går att beställa redan nu och de första bilarna kommer, enligt Mercedes-Benz lanseras i Sverige i juni. Under 2019 kommer eSprinter, en eldriven modell av bilen.
FAKTA Mercedes-Benz Sprinter
EKONOMI
Prisnivå: Grundpris 246 000 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 49 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 490 kr. (inklusive försäkring)
Restvärde: 74 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, från 6,8
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Bra körkomfort, många stödsystem och en hytt med högsta betyg i ergonomi. En suverän automatlåda för hantverkare i stadstrafik såväl som på landsorten.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet. Krockkudde förare, dock tillval för passagerare, aktiv nödbromsning, sidvindsassistent, ESP etc.
Motoralternativ: 114/143/163 hk/2,1 l, 190 hk/3,0 l (V6 bakhjulsdrift)
Lastutrymme: 7,8 – 17 m3
Växellåda: 6-vxl man./9-stegad aut. (framhjulsdrift), 7-stegad aut. (bakhjulsdrift), AWD lanseras preliminärt kvartal 4.
C02-utsläpp i g/km: 178 – 253 g/km
Max lastvikt/dragvikt: 3 150 kg./3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram-/bakhjulsdrift och 4WD
Webbsida: http://transportbilar.mercedes-benz.se/sprinter
→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.
→ Digitalt stöd med röstfunktion (MBUX)
→ Stor display på 10,2 tum (tillval) ger bra överblick
→ Bra körkomfort
→ 360-graders kamerafunktion
→ Trådlös laddning för mobiltelefonen
→ GPS:en har otydligt gränssnitt
→ Krockkudde på passagerarsidan är tillval
→ Förvånansvärt dåligt ljud i stereon
→ Irriterande med det pipande ljudet när bilen överstiger hastighetsgränsen (systemet går dock att stänga av)
FLER NYHETER
VISA FLER






