Provkört: Iveco Daily Blue Power – Van of The Year 2018

Den stora nyheten är att den gasdrivna nya modellen av Iveco Daily har utrustats med en åttastegad automatväxlad låda. En välkommen nyhet speciellt för hantverkare som kombinerar tunga materialtransporter med en klimatsmart transportbil i stadsmiljö.
Provkört: Iveco Daily Blue Power – Van of The Year 2018

För i sanningens namn är det ganska svettigt att köra omkring i en så stor bil som Daily och växla manuellt i stadstrafik. Den automatväxlade lådan är oerhört följsam och växlingarna är i princip ljudlösa. Växellådan sitter för övrigt även bland annat i Jeep.

En provkörning i Halland som äger rum 8-9 mars är i de allra flesta fall snöfri. Denna provkörning ramas in av ett snöväder som ger oss testförare, en lite större utmaning än vad vi hade räknat med. Men det är förstås bra att se vad nya Iveco Daily går för, där kraven är speciellt höga på de mindre vägarna.

Iveco växelspak 872x500

Rymlig hytt och lättöverskådlig instrumentpanel

Iveco har gjort ett bra jobb med nya Daily, men helt ärligt, bilen är i första hand byggd för åkerier som transporterar tungt gods. Bland de relativt få hantverkare som prioriterar en Iveco finns de som kör mycket gods, som till exempel rörmokare och snickare utanför stadskärnan, som även föredrar att använda bilen som rullande serviceverkstad.

Gasdrivna bilen vinner i körkomfort
Tidigare modeller av bilen har gjort sig kända för att vara stabila och starka packåsnor, föga förvånande gäller det även Iveco Daily år 2018. Den modell som jag gillar bäst är den gasdrivna bilen som är klart tystare än dieselvarianten. En tyst hytt ger på något sätt en mer avspänd körning. Och visst, gas är absolut Ivecos huvudspår för framtida transporter i stora skåpbilar.

Iveco daily dubbel 872x500

Den andra nyheten som sticker ut är att nya dieseldrivna Daily Euro 6 2020 är den första lätta lastbilen som är RDE-förberedd och redan nu klarar EU:s nya miljökrav, som kommer att börja gälla år 2020. Det nya i jämförelse med tidigare år är att kraven från och med nu kommer att gälla utifrån värden som mätts under verkliga körförhållanden, det vill säga Real Driving Emissions. Äntligen får vi riktiga mätvärden och inget som mätts upp i fabrik, säger vi på DMH.

I övrigt är det rätt skralt med nyheter i de tre Daily-bilarna, som ingår under samlingsnamnet Daily Blue Power. Förutom gas- och dieselmodellerna ingår även den eldrivna bilen Daily Electric i Blue Power. Elbilen har funnits några år, men säljs i första hand enbart i projektform till en handfull kunder som har muskler att finansiera en stark miljöprofil.

Van of the Year 2018
Som en effekt av Ivecos satsning på att bygga lätta lastbilar i miljöns tecken i den stora klassen fick biljätten nyligen utmärkelsen Van of the year 2018. Ett pris som årligen röstas fram av motorjournalister i Europa. Juryn föll bland annat för att Ivecos nya serie av Daily ger ett brett urval av drivlinor som minskar fordonsägarens miljöpåverkan.

Samtliga bilar i Daily Blue Power-programmet finns med uppkoppling i fordonet och med en 7-tumsskärm, alltså en betydligt större skärm än den som satt i de bilar jag provkörde. En större skärm ger förstås helt andra digitala möjligheter, i form av till exempel GPS-navigering och möjligheten att använda egna appar från mobiltelefonen eller paddan. Tyvärr gick det inte att testa det eftersom det under provkörningen inte fanns någon bil utrustad med den stora skärmen.

FAKTA Iveco Daily Blue Power
EKONOMI
Prisnivå: 349 000 (gas)/ 279 000 (diesel)/ RDE-ready (diesel) 345 330 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 69 800/55 800/69 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 6 040/4 955/5 980 kr.
Restvärde: 105 000/84 000/104 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Fr. 0 (eldrift), diesel från 7,3, gas från 14,3 l.

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Kombinationen gasdriven motor och steglös automatväxlad låda ger skön körkomfort
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet, men tyvärr saknas autobroms
Motoralternativ: Gas: 3,0 l: 136 hk/ 350 Nm, RDE-ready (diesel): 2,3 l: 136/156 hk, 350/380 Nm, diesel: 2,3 l: 116, 136, 156 hk/ 320, 350, 380 Nm 3,0 l: 180, 205 hk / 430, 470 Nm, eldriven: 60/80 Kw
Lastutrymme: 7-19,6 m3
Växellåda: 6-vxl man/8-stegad aut.
C02-utsläpp g/km: Fr. 0 (eldrift)
Max lastvikt/dragvikt: 1 200/3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD
Webbsida: www.iveco.se

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
→ Fantastisk automatväxlad låda
→ Gasbilen ger skön körkomfort

minus
→ Elbilen ligger högt i pris

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *