Provkört Fiat Ducato CNG

Regering och riksdag har nämligen beslutat att införa det så kallade bonus malus-systemet från och med den första juli 2018. Enligt Transportstyrelsens hemsida är syftet ”att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Systemet innebär att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.”
Förutsättningen för att få klimatbonusen på 10 000 kronor är förutom de angivna koldioxidutsläppen även att lastbilen tas i trafik första gången från den första juli 2018 eller senare.
Vidareutvecklad gasmotor
Motorn i den gasdrivna bilen är i grunden samma motor som tidigare, men den har vidareutvecklats för att anpassas till nuvarande Euro 6-krav. Motorn har 136 hästkrafter och ett vrid på 350 Newtonmeter vid 1 500 varv per minut. För övrigt är det samma motor som sitter i nya Iveco Daily, som vi nyligen provkörde. Om du inte visste det så äger Fiatkoncernen Iveco.
En väsentlig skillnad mellan nya Iveco Daily och gasdrivna Fiat Ducato är att Daily erbjuder en nyutvecklad automatväxlad låda. Något som jag saknar, specifikt vid körning i stadstrafik, där den manuella lådan ger seg och ryckig körning. Längtan efter en automatväxlad låda är stor och något jag har med mig så fort bilen manövreras med många start och stopp. Men enligt Fiat finns det inga planer på att förse gasmodellen med automatväxlad låda, som sitter i dieselmodellen av bilen.

Gasdrivna Ducato är en typisk bruksbil, för dig som vill kunna lasta mycket.
På landsväg och motorväg kan bilen dock konkurrera i körkänsla med flera av de allra bästa bilarna i den stora klassen. Jag provkör gasmodellen av bilen med ett skåp som rymmer 11,5 kubikmeter. Finurligt nog har bilen även en 15-liters bensintank. Enligt Fiat är räckvidden 500 kilometer, varav 400 kilometer på gas. Gasmätaren visar fyra staplar i displayen. Det är dock svårt att se hur mycket gas det är kvar i tanken.
Ducato är i övrigt mest känd för att vara Fiats megasäljande husbil. Som dieselmodell har Ducato utvecklats i ett nära samarbete mellan Citroën (Jumper) och Peugeot (Boxer). Ducato som gasmodell är dock Fiats egen. Ducato som gasmodell går att få med skåp, chassiplatta med enkelhytt och persontransport.
I hytten märks den ergonomiskt smarta placeringen av växelspaken direkt till höger om ratten. Bilen har också bra kontorslösningar för dig som tänkt använda bilen som rullande kontor. Navigationsutrustningen har pekskärm och Bluetooth och en suverän backkamera. Det är enkelt att ställa in mobiltelefonen via Bluetooth. Men displayen är tyvärr alldeles för liten för att hålla reda på all information på ett överskådligt sätt.

Största modellen av Ducato sväljer 17 kubikmeter. Manuell växellåda är ingen hit i stadstrafik.
FAKTA Fiat Ducato CNG
EKONOMI
Prisnivå: 293 400 – 318 400 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 57 000 – 64 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 5 235 – 5 505 kr.
Restvärde: 90 000 – 100 000 kr.
Bränslealternativ/100 km (blandad körning): 8,6 kg. (CNG)
ÖVRIG INFORMATION
Komfort/känsla/köregenskaper: Stabil på landsväg men den manuella växellådan ger seg och ryckig körning i stadstrafik.
Säkerhet, grundutrustning i urval: Ej EuroNCAP-testad är ett minus, tyvärr saknar bilen autobroms och krockkudde på passagerarsidan är tillval.
Motoralternativ: 136 hk (CNG)/350 Nm vid 1500 v/min. Provkörd bil har även en 15-liters bensintank. Finns även som dieselmodell.
Lastutrymme: 8 – 17 m3, provkörd bil, 11,5 m3
Växellåda: 6-vxl man.
C02-utsläpp g/km: Fr. 234
Max lastvikt/dragvikt: 1056/2250 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD
Webbsida: www.fiatprofessional.se
→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.
→ Gas är ett bättre miljöalternativ än diesel
→ Stabil på landsväg
→ Seg acceleration
→ Saknar autobroms
→ Krockkudde på passagerarsidan är tillval
→ Ej EuroNCAP-testad
→ Uselt ljud i musikanläggningen
FLER NYHETER
VISA FLER






