Premiär för “marknadens mest kraftfulla” laddstation
På fredagen driftsatte logistikjätten DFDS anläggningen DFDS Dock & Drive i Arendal på Hisingen i Göteborg. Anläggningen består av 40 laddpunkter och har en sammanlagd kapacitet på 45 600 kW.
– Trafiken här blir livlig, vi har redan ett 60-tal lastbilar i drift i Göteborg och varje lastbil behöver laddas två-tre gånger per dag, säger Henrik Ageflod, vd på DFDS logistics Services som är DFDS egenägda åkeri.
Laddinfrastrukturen för tunga lastbilar är avgörande för den gröna omställningen av den tunga lastbilstrafiken i landet. DFDS har därför, i egen regi, byggt det som man själva uppger är “Sveriges mest kraftfulla laddstation” för tunga elektriska lastbilar.
Det handlar alltså om 40 laddpunkter med en total effekt om 45 600 kW per dag. Två-tre laddningar krävs för elektriska lastbilar som är i trafik dygnet runt.
– Laddstationen blir navet för vår växande flotta av elektriska lastbilar i Göteborg. Trafiken här blir livlig, vi har redan ett 60-tal lastbilar i drift i Göteborg och varje lastbil behöver laddas två-tre gånger per dag, säger Henrik Ageflod, vd på DFDS logistics Services som är DFDS egenägda åkeri i ett pressmeddelande.
Serieproduktionen av tunga elektriska lastbilar pågår för fullt och DFDS har redan fått leverans av 105 fordon, som är en del av de 125 elektriska lastbilar DFDS beställt av Volvo. Den gröna omställningen är således igång för fullt hos DFDS.
– Vi kan inte fortsätta med vår elektrifiering om vi inte samtidigt bygger ut laddinfrastrukturen, den är kritisk. Nu hoppas vi på att fler aktörer i Sverige skrider till verket och hjälper till att bygga ett nät över hela Sverige, säger Henrik Ageflod.
Laddstationen på Hisingen kommer inledningsvis nyttjas för laddning av DFDS:s egna lastbilar men företaget är öppet för att hjälpa fler åkerier.
DFDS kommer i dagarna inviga flera laddstationer i Europa, exempelvis i belgiska Gent och på platser i Nederländerna.