Nya Hilux har en del kvar att bevisa

Hilux har länge tillhört storsäljarna bland hantverkare som väljer pickup. Men den nya modellen av bilen, som kom i slutet av 2016, lever inte helt upp till de hetaste konkurrenterna i körkomfort.
Totyota_hilux_872x500

Sjunde generationens Toyota Hilux, en välkonstruerad transportbil. Finns som två-, fyr- eller femsitsig.

Och det är svårt att bortse från att nya Toyota Hilux var nära att välta efter att ha gått upp på två hjul i tidningen Teknikens Världs undanmanövertest i slutet av oktober 2016. Bilen höll på att välta i samma typ av test även 2007. Bakom den incidenten döljer sig en mix av anledningar: bilens höga tyngdpunkt, breda däck som gav ett för bra väggrepp och avsaknad av antisladdsystem. Efter det nedslående testet 2007 stoppade Toyota försäljningen av däck i större modell. Det enda besked Teknikens Värld i skrivande stund har fått är att Toyota arbetar med problemet. Vi ser förstås fram mot nästa steg i detta.

Motorväg och grusväg
Nåväl, några månader efter att nya Hilux har släppts provkör jag modellen med dubbelhytt, utrustad med det mesta som går att få för den som föredrar en modern pickup, som Hilux är.
Jag gör dock inget undanmanövertest, däremot kör jag Hiluxen i blandad terräng: på landsväg, motorväg och gropiga grusvägar. Där den för det mesta klarar sig bra. Vid en omkörning på landsväg ger dock motorn ett ganska slött intryck, trots att bilen är i Powerläge.
Men visst är transportbilen på många punkter välkonstruerad och har bland annat en rad användarvänliga digitala lösningar. Det gäller inte minst touchskärmen där det är enkelt att manövrera mellan radiostationer och att parkoppla mobiltelefonen med Bluetooth. Backkameran som återger bilens bakomliggande partier tillhör de bästa i branschen.

Toyota_display_872x500

En av de bästa backkamerorna på marknaden ger god syn bakåt.

Som tillval finns massor av prylar att välja mellan, till exempel utökat navigationssystem, flaklock i aluminium med rulljalusi, flakbåge och parkeringssensor fram och bak. Hilux har även en rad inbyggda system som ska ge stöd åt föraren, till exempel filkörningshjälp och autobroms. Bilen har också en ram som är 20 procent mer vridstyv än tidigare modell.

Toyota_last_872x500

Gott om lastutrymme och som tillval finns även flaklock i aluminium.

Välutrustad
Men hög nivå på utrustningen till trots. Efter att ha kört alla tillgängliga pickuper på den svenska marknaden anser jag att åtminstone två modeller på flera plan, främst i komfort och körkänsla, ligger före nya Hilux. Nissan Navara har imponerat i bergen på Mallorca och i Saharaöknen i Marocko. Efter att ha plågat Volkswagen Amarok, på en specialbana nära München och på sörmländska slingriga isiga grusvägar blev jag säker på min sak: Amarok, med en V6:a under motorhuven, är nummer ett i pickup-segmentet.
Den första generationen av Hilux kom redan 1968. Bilen jag nu kör är den sjunde generationen av Hilux – både en byggarbil och en bil där hela familjen får plats. Något som alla pickuptillverkare har som stående argument.
Hilux är utrustad med en nyutvecklad bränslesnål Euro-6-motor, 2,4 liter och en rak dieselfyra med turbo som ger 150 hästar. Växellådan går antingen att få som sexväxlad manuell alternativt sexstegad automat, beroende på modell. Hilux finns som Single Cab (tvåsitsig), Extra Cab (fyrsitsig) och Double Cab (femsitsig). Bilens kraft fördelas som 2-, 4-hjulsdrift samt låg- och högväxel som styrs med ett vred.

FAKTA Toyota Hilux
EKONOMI
Grundpris: 243 900 kr. (S-Cab)
Första förhöjd leasingavgift: 48 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3 975 kr
Restvärde: 90 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 7,0

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Både komfort och körkänsla ger ett ojämnt intryck
Säkerhet, grundutrustning i urval: Högsta betyg i EuroNCAP, men vad hände i Teknikens Världs test?
Tillval i urval: 6-vxl automatlåda, skinnklädsel svart inkl. eljusterbar förarstol
Konkurrenter i urval: Volkswagen Amarok, Nissan Navara
Motoralternativ: 2,4D, 4WD, 150 hk/400 Nm
Lastutrymme: Flak max mått (LxBxH, S-Cab): 2315x1575x480 mm
Växellåda: 6-vxl man./6-stegad aut.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 185
Max lastvikt/dragvikt: 980-1060 kg. /3200-3500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
Webbsida: www.toyota.se

➔ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Användarvänliga digitala lösningar
➔ Autobroms
➔ Bra backkamera
➔ Många tillbehör

minus
➔ Hur kunde bilen gå upp på två hjul i Teknikens Världs test?
➔ Klockan försvinner från displayen när tändningen stängts av

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER