Nya Ford Transit Connect. Sverigetvåan laddar om.

Den senaste modellen av Ford Transit Connect är först och främst en ansiktslyft bil med en rejäl uppdatering av moderna digitala körhjälpmedel. Körkomfortmässigt har det dock inte hänt så mycket som det borde.
Nya Ford Transit Connect. Sverigetvåan laddar om.

När den förra uppdateringen av bilen skedde 2012 förtjänade den omdömet ”en av de första bilarna med personbilskomfort”. Men tyvärr sprudlar jag inte av superlativer bakom ratten vid testet av nya Connect. Jag är dock ganska säker på att mitt intryck av bilen skulle blivit bättre om jag fått tillfälle att testa den med 120-hästars motorn och den vassa och pigga 1,0-liters bensinmotorn med EcoBoost – motorer som jag tidigare testat och låtit mig imponeras av.

Förarhytten har en överskådlig miljö. Och det är lätt att hitta rätt knapp.

Jag konstaterar för övrigt att nya Connect numera delar motor med Ford Focus 1,5-liters motor, det gäller de dieseldrivna motorerna med 75, 100 och 120 hästkrafter. Bilen finns även med en automatväxlad låda, en klassisk turbinlåda som kan kombineras med 100 och 120 hästkrafter med diesel i tanken. 

Välj mellan tre dieselmotorer och en bensindriven.

Ryckig körning

Nya Connect ger en lite för ryckig upplevelse vid körning med många start och stopp. Den höjer sig dock komfortmässigt vid körning på landsväg och motorväg, där den går mjukt och behagligt, så länge det inte krävs snabb acceleration.

Bilen ger ett förvånansvärt plåtigt intryck när förardörren stängs. Med sina stora fönsterytor och väl tilltagna ytterbackspeglar är sikten från hytten dock mycket god. 

I faceliften av Sveriges näst mest sålda bil, ständig tvåa efter Volkswagen Caddy i försäljningsstatistiken, är allt framför A-stolparna nydesignat. Du som är bekant med tidigare modeller av Transit Connect kommer främst att märka en rejäl uppdatering gällande moderna körhjälpmedel. Det sitter en hel del digitala godsaker och extrautrustning i testbilen, som är utrustad med en 100 hästars motor och en manuell sexväxlad låda.

 

Massor av digitala förarstöd

Connect finns nu med tekniker som BLIS (Blind Spot Information System), som varnar för förbipasserande fordon när du tänker byta fil, cross traffic alert, en funktion som varnar för fordon när du backar ut ur ett parkeringsutrymme och har begränsad uppsikt över trafiken. Connect har också bland annat vägskyltsigenkänning, autobroms, aktiv parkeringsassistans, adaptiv farthållare och trådlös laddning för nya Iphone.

Connect har också fått en ny front och den stora Fordgrillen som resten av Fords transportbilar har. Bilen finns med två hjulbaser efter olika storleksbehov. Connect är även utrustad med nya strålkastare med Xenon och led. 

Backkameran är fantastisk och ger kristallklar återgivning av området runt bilen i färg. Bilens pekskärm är stor och tydlig och det är lätt att ställa in mobiltelefonen för handsfreesamtal. 

Så till dig som är ute efter en bil med ett litet skåp med mycket digital utrustning, provkör Ford Transit Connect och bilda dig en egen uppfattning av den. Men för dig som vill köra eldrivet har Ford ännu inte tagit fram någon sådan Connectmodell. Och de vill heller inte kommunicera några uppgifter om när en eldriven bil kommer lanseras. Det är förstås hög tid att erbjuda en sådan.

Fakta
Ford Transit Connect
Ekonomi
Grundpris: 169 900 kr
Första förhöjd leasingavgift: 34 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3299 kr
Restvärde: 51 000 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Bensin/diesel, fr. 4,7
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Bra körkomfort på landsväg, dock något ryckig körning vid många start och stopp
Säkerhet, grundutrustning i urval:  Hög säkerhet, denna modell är dock ej EuroNCAP-testad
Motoralternativ: 1,5 l TDCi 75/100/120 hk/1,0 l EcoBoost
Lastutrymme: 2,9 – 3,6 m3
Växellåda: 6-vxl. man./8-stegad aut
C02-utsläpp i g/km: Fr. 123 g/km
Max lastvikt/dragvikt: 830/ 1 403 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram

Webbsida: www.ford.se

*Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2019. Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

 

 


→ Massor av smarta digitala förarstöd
→ Bra komfort på landsväg och motorväg
→ Riktigt bra backkamera
→ Smakfull design

 


→ Ryckig körning vid många start och stopp
→ Erbjuds inte med fyrhjulsdrift
→ När kommer en elbil?

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...
Det här är en annons | Till sajten >