Provkört Ford Transit Custom – nya Custom har fått ett rejält lyft

Nyheten som sticker ut är den förträffliga förarmiljön med en helt ny instrumentpanel i klass med största konkurrenten Volkswagen Transporter.
Designen är tagen från Ford Fiesta med en suverän 8-tums läsplattelösning. Instrumenteringen är så lätt att fatta att det inte spelar någon roll om du suttit bakom ratten på en Ford transportbil tidigare, utan det är bara att tuta och köra.
Ny frontdesign
Det nya designspråket i fronten är främst baserat på de nya strålkastarna med Xenon-ljus och den nya grillen som tillsammans ger ett sportigt intryck. Den förenklade instrumenteringen ger en betydligt bättre förarmiljö än tidigare modeller. Överlag är det mycket lättare att jobba med de digitala funktionerna med pekskärm och Apple Care – där de mest frekventa programmen finns för dig som vill ha bilen som ditt mobila kontor. En suverän funktion för ökad trafiksäkerhet är att du kan använda mobiltelefonens Siri-funktion via systemet och prata in vem du vill ringa med mera.
Efter fyra-fem timmars körning på tyska vägar runt Frankfurt konstaterar jag att Ford gjort ett riktigt bra jobb med nya Transit Custom. De bränslesnåla dieselmotorerna har drygt ett år på nacken och finns i tre modeller: instegsmodellen med 105 hästkrafter, 130 hästars motorn som förväntas sälja mest och 170-hästars motorn kommer att väljas av färre hantverkare.
0,57 liter per mil
För dig som söker en bränslesnål motor med god produktivitet har Ford en motor i en ECOnetic-variant med en förbränning på 0,57 liter per mil och en koldioxidutsläppsmängd på runt 148 gram per kilometer.
Nya Custom är mycket stabil på landsväg i hastigheter från 60 kilometer i timmen och uppåt, men den sexväxlade manuella lådan ger en något ryckig körning i lägre hastigheter. Räddningen för dig som kör mycket i stadstrafik med många start och stopp kan vara den mycket smidiga automatväxlade lådan som utvecklats av Ford i USA och anpassats till Euro 6-motorer i Europa.
Automatlådan sitter även i Ford Explorer och Taurus och har en elektrisk oljepump, vilket gör att bilen startar mjukt på en gång utan att det behöver byggas upp något oljetryck. Bilen är också bättre isolerad än tidigare modell, vilket förstås ger en tystare hytt än tidigare Custom.
Även denna bil finns med några olika utrustningsnivåer efter behov. Välj mellan den enklaste Ambiente, mellannivån Trend och värstingen Limited.

Mellanklasskåp med plats upp till 8,3 kubikmeter
Sports Van med 170 hästkrafter
Vi kör samtliga bilar med de tre olika motorerna. Och visst, som sig bör är förstås Sport Van med 170 hästar, fullsmetad med ny utrustning, sportratt och de senaste digitala lösningarna för moderna hantverkare den bil som ger bäst intryck.
Nya Ford Transit Custom är enligt försäljningsstatistiken Sveriges näst mest populära mellanklassbil. Men efter denna ypperliga modernisering av bilen borde den på allvar kunna ta upp fajten om förstaplatsen med klassettan Volkswagen Transporter.
Nya Custom är definitivt värd en provkörning för att jämföras med Transporter och andra lyckade mellanklassbilar.
Du som inte har så bråttom att skaffa en ny transportbil: Håll utkik efter Custom som plugin-hybrid med en enliters EcoBoost-motor, som förväntas lanseras under 2019.
FAKTA Ford Transit Custom
EKONOMI
Prisnivå: 282 360 – 335 080 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 56 000 – 66 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 985 – 5 865kr. (inklusive försäkring)
Restvärde: 86 000 – 100 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Från 5,7 l/100 km.
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Mycket goda köregenskaper på landsväg, för smidigare körning i stadstrafik satsa på automatlådan
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög utrustningsnivå och god säkerhet, bland annat med Lane alert och autobroms
Motoralternativ: 105/130/170 hk/360/385/405 Nm
Lastutrymme: 6.0 m3 – 8.3 m3 (alla mått som tidigare modell)Växellåda: 6-vxl man/ 6-vxl Aut.
C02-utsläpp i g/km: Fr. 148
Max lastvikt/dragvikt: 1 329 kg / 2 800 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD
Webbsida: www.ford.se
→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i januari 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.
Stabil på landsväg
Suverän automatlåda
Lättmanövrerad instrumentpanel
Något ryckig körning med manuell låda i lägre hastigheter
FLER TESTER
VISA FLER






