Nya Crafter är 100 procent Volkswagen

Nya Crafter är fullsmetad med extra allt. Efter skilsmässan från Mercedes-Benz – som tidigare tillverkade bilen – står Volkswagen nu på egna ben med en nybyggd fabrik i Polen. För första gången någonsin går det att beställa en Crafter med manuell alternativt automatlåda och fram-, bak- eller fyrhjulsdrift.
Nya Crafter är 100 procent Volkswagen

Under 2017 förväntas även den eldrivna e-Crafter lanseras. Efter att ha provkört Crafter, i varierad terräng i södra Spanien, kan vi skriva under på att bilen är en av de absolut mest kompletta lätta lastbilarna för dig som har behov av ett stort skåp.
Bilen, som utsetts till International Van of the Year 2017, ger ett mjukt och följsamt intryck med så mycket personbilskänsla som det är möjligt att få i en lätt lastbil. Den modell som är utrustad med en 140 hästars motor och automatlåda ger något oväntat ett bättre intryck än den större motorn med 177 hästkrafter. Bilen finns även med en 102 hästars motor.
Volkswagens kraftansamling efter ”Dieselgate” borde få konkurrenterna att höja på ögonbrynen. Megakoncernens beslut att bryta sig loss från Mercedes-Benz och deras systermodell ”Sprinter”, går tvärt emot många andra biltillverkares strategier – att inleda samarbeten för att utveckla bilar tillsammans med andra.
För att göra verklighet av sin strategi byggde Volkswagen på knappt två år en ny fabrik i Polen – endast avsedd för Crafter. Fabriken i Wrzesnia invigdes i slutet på oktober 2016 och kommer ha en kapacitet på 100 000 Crafter varje år. Eller lite mer greppbart: 380 bilar varje dag.

Bild1

Det som sticker ut i nyhetsväg med nya Crafter är en åttastegad automatväxlad låda för alla drivlinor: fram-, bak- och fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdriften tillverkas av svenska Haldex och lanseras preliminärt i maj 2017. Crafters tidigare fyrhjulsdrift var oerhört avancerad och kostade så mycket som drygt 200 000 kronor.
I övrigt är bilen fullmatad med ny teknik och liknar designmässigt Volkswagens mellanklassbil, T6, Transporter. Precis som i Transporter är det enkelt att snabbt hitta de knappar och reglage du behöver i Crafter. Det finns också gott om förvaringsutrymmen och uttag för USB och 12 volt i hytten, vilket stärker möjligheten att använda bilen som rullande kontor. Det fjädrande förarsätet är en ergonomisk fullträff.

Med Crafters stora display och suveräna backkamera är det lätt att manövrera bilen i trånga utrymmen.

App-connect är lika med ett urval av mobiltelefonens appar tillgängliga i bilens display. Utbudet är rätt begränsat, men en app som förtjänar extra uppmärksamhet är Spotify. För trafiksäkerhetens skull är meddelande-appen förstås bra eftersom det går att prata in vem du vill skicka ett SMS till. Det går även att med rösten styra vem du vill ringa till.
Nya Crafter är utrustad med en rad assistanssystem för säkrare körning. Här märks släpvagnsassistenten, där ett släp smidigt manövreras genom att använda en enda knapp. Med parkeringsassistenten kontrolleras styrningen vid fickparkering, det enda du som förare behöver göra är att sköta koppling, gas och broms.
I Crafters skåp, med långt respektive extra långt axelavstånd (från 14,4 – 18,4 kubikmeter) får det plats sex stycken Europapallar. Bilen finns som skåp, flak och chassi.

Bild2

FAKTA Volkswagen Crafter
EKONOMI
Grundpris: 251 900 kr (exkl. moms)
Första förhöjd leasingavgift:
50 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 482 kr
Restvärde: 75 000 kr
Bränslealternativ l/100 km
(blandad körning): Diesel, i.u.

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: God körkänsla med personbilskänsla, inkl. utrustning
Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet: ABS, ESP mm.
Tillval i urval: En rad assistanssystem, tex: sidoskydd, släpvagnsassistent, front assist med City Emergency Brake, park assist och side assist
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit, Renault Master
Motoralternativ: 102/140/177 hk/300/340/410 Nm
Lastutrymme: 9,9 – 18,4 m3
Växellåda: 6-vxl man./8-stegad aut
C02-utsläpp i g/km: i.u.
Max lastvikt/dragvikt: Ca 1240 kg/ 3000 – 3500 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD fram/bak & 4WD
Webbsida: www.volkswagentransportbilar.se

➔ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i december 2016. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Bilen ger ett mjukt och följsamt intryck med så mycket personbilskänsla som det är möjligt att få i en lätt lastbil
➔ Ett välisolerat skåp som förstärker både komfort och körkänsla
➔ Åttastegad automatväxlad låda för alla drivlinor: fram-, bak- och fyrhjulsdrift
➔ Nyutvecklad fyrhjulsdrift från Haldex

minus
➔ Sido- och huvudkrockkudde är tillval för förare och passagerare
➔ Urkopplingsbar krockkudde är tillval för passagerare

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER