Miljöklassad Caddy i lite bättre skrud

Det känns alltid extra bra att ratta en miljöklassad transportbil. DMH har provkört en uppdaterad modell av gasdrivna Volkswagen Caddy TGI. En modern bil med automatlåda och smarta digitala lösningar.
Miljöklassad Caddy i lite bättre skrud

NYA GASDRIVNA CADDY har precis som diesel- och bensinmodellen bra komfort, är lättkörd och har mycket god väghållning. Och jag håller med dem som påstår att även denna Caddy är en av få bilar i lätta lastbilsklassen som ligger väldigt nära personbilskomfort. Det finns förstås flera anledningar till att Caddy år efter år toppar försäljningslistorna. Men en stor anledning till topplaceringen är att det är en mycket välbyggd bil, som ger en följsam körning, från kuperad grusväg och stadstrafik till motorväg.

AUTOMATLÅDA
Caddy TGI finns sedan 2016 med automatlåda, vilket är unikt i klassen. Samtidigt konstaterar vi att bilen samma år fick fler uppdateringar än vad den nu fått. De nyheter som sticker ut i 2017 års facelift består främst av nya möjligheter till uppkoppling och assistanssystem.
Men jag reagerar över att denna gasdrivna bils automatlåda inte riktigt hänger med eftersom den inte växlar som den borde. Jag är kanske lite petig, men de första 20 metrarna funkar bra och bilen accelererar tillfredsställande, men sedan varvar motorn irriterande mycket och växlar väldigt sent.
Nåväl, prestandamässigt kan nya Caddy absolut mäta sig på de flesta punkter med de allra bästa konkurrenterna. Säkerhetsmässigt håller bilen också en hög nivå, där multikollisionsbroms och sido-/huvudairbags är standard.

FÅ NYHETER
Caddy TGI är en av få tillgängliga miljöklassade bilar i den lätta transportbilsklassen. Trots att denna bils facelift är relativt nyhetsfattig är det ändå välkommet att Volkswagen presenterar en uppdaterad gasdriven Caddy. En bil med miljöklassat drivmedel är förstås ett steg i rätt riktning mot en bättre miljö.
Men samtidigt som jag vrider om nyckeln i nya Caddy TGI dyker en given fråga upp: När tänker Sverigeettan Volkswagen utöka sitt miljöutbud och presentera en batteridriven transportbil? En bil som till 100 procent drivs med batteri. Vi kommer inte få något svar på den frågan nu, men en avancerad gissning är att det kommer en batteridriven Caddy inom några år. Caddy TGI är i dagsläget det miljövänligaste Volkswagen kan visa upp i lilla transportbilsklasen tills batteridrivna storlastaren E-Crafter dyker upp.

Vw Caddy interior

ENKELT ATT HITTA RÄTT KNAPP
Som vanligt är det enkelt att fatta Volkswagens manöverpanel. Du behöver inte ha rattat en Caddy tidigare för att direkt förstå var varenda knapp sitter och vilka funktioner de har.
Backkameran i färg är ett måste-ha-tillbehör värt att satsa en slant på. Det gäller även det suveräna navigationssystemet, Bluetooth och AppConnect där du kan använda valda program från din mobiltelefon i bilens display. Bilen är också smart utrustad för att kunna användas som rullande kontor.
Du som går i bilköpartankar, vill slå ett slag för miljön och behöver ett litet skåp ska absolut testa nya Caddy med gas som drivmedel. Finns även med större skåp med tilläggsnamnet Maxi.

FAKTA
Volkswagen Caddy TGI  (gasdriven)  

EKONOMI

Grundpris: 186 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 37 000 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3 580 kr
Restvärde: 56 000 kr
Bränslealternativ kg. gas/mil: Stadskörning 0,5-0,52, landsväg 0,34-0,36, blandad körning 0,40-0,42

ÖVRIG INFORMATION
Komfort/känsla/köregenskaper: God komfort med stabil körkänsla, men automatlådan växlar sent
Säkerhet, grundutrustning i urval: Airbag förare, airbag passagerare, ESP – antispinn, ABS-bromsar, elektronisk bromsfördelning, hydraulisk bromsassistans och släpvagnsstabilisering
Motoralternativ: Rak 4-cylindrig motor på 1,4 liter med 110 hkLastutrymme: Från 4,2 m3
Växellåda: 6-växlad manuell eller 6-växlad DSG automatlåda
C02-utsläpp i g/km: i.u.
Max lastvikt/dragvikt: 1500 kg bromsad vid 8%, 1300 kg bromsad vid 12% 2- eller 4-hjulsdrift: 2WD

Webbsida: www.volkswagen-transportbilar.se

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i juli 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
→ En av klassens bästa bilar
→ Bra komfort och väghållning
→ Smarta digitala lösningar
→ Enkel manöverpanel

minus
→ Automatlådan växlar sent
→ Facelift med få nyheter

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER