Lotus lanserar eldriven supersportbil
Brittiska Lotus lanserade i fjol sin helt eldrivna sportbil Evija (vilket ska uttalas eh-vie-ya). De har förvisso sedan dess även lanserat Emira, men Evija är märkets första och hittills enda helt elektrifierade sportbil.
Med hjälp av fyra elmotorer, en för vardera hjul, menar Lotus att bilen har 2 000 hästkrafter.
Imponerande. Men i dessa elbilstider då vi är bortskämda med att fyrdörrars elbilssedaner klipper 0–100 km/h accelerationstider på under 3 sekunder så kan vi inte låta bli att höja på ögonbrynen i skär förvåning över Lotus egna fabriksuppgifter. En accelerationstid på 0–100 km/h på … 3 sekunder?
Det säger en del om vart tekniken är idag när den siffran låter lite i högsta laget. Särskilt med tanke på att större och tyngre bilar som Porsche Taycan Turbo S (som anges ha blott 761 hästkrafter) klipper motsvarande tid på 2,8 sekunder.
Ytterligare ett frågetecken är laddtiden. Lotus menar att batterierna ska kunna laddas full på 9 minuter. Detta ställer dock krav på en laddare som levererar stadiga 800 kW. Vän av ordningen undrar förstås vart en sådan stolpe går att hitta.
Med ett ungefärligt pris på 22 miljoner kronor med svenska skattepåslag lär du dock få behöva fundera på det problemet. Men tänk på att du faktiskt får 70 000 kronor i miljöbonus.
FAKTA
Systemeffekt: ca 2 000 hk (fabriksuppgift).
Räckvidd: Långfärd: 346 km (WLTP).
Laddning: Likström (800 kW, 0–100 procent): 9 min.
0–100 km/h: Under 3 sek.
Toppfart: 320 km/h.
Grundpris: Ca 22 miljoner kr.