Lättrattad Italienare

Första intrycket av nya Ducato är en lättstyrd bil där Fiat har lagt ner en hel del arbeta på servostyrningen, men automatlådan är i vissa lägen ett irritationsmoment med avsaknad av rak acceleration.
Lättrattad Italienare

Det är som att hastigheten klingar av mellan växel två och tre i den automatväxlade bilen. Ett tips till dig som väljer att investera i en Ducato med automatlåda är att du måste se till att ha extra god marginal mot övriga trafikanter när det är dags att köra igenom en rondell eller en korsning. Nya Ducato vinner dock tillbaka en hel del förtroende i sin välkomponerade stabilitet och vägkänsla. Åtminstone så länge underlaget är asfalt. På landsväg och motorväg kan bilen konkurrera i körkänsla med de allra bästa bilarna i den stora klassen.

Tveksam fjädring
Vi testade Ducato på alla vägtyper, även på slingriga grusvägar där den tyvärr sjönk i betyg på grund av fjädringen. Intrycket som bilen ger är att den inte riktigt klarar ojämnheter och håligheter. Små gropar kan ge en hoppig färd. Fast du som kör mycket i ojämn terräng har väl redan en pickup, eller åtminstone siktet inställt på en sådan?
Den bil vi kör har 150 hästar. Det är dock lite svårt att testa skåpet för hantverkarbehov eftersom det i den modell av Ducato vi provkör sitter sex stycken säten för persontransport i skåpet. Så nästa gång Fiat, vill vi gärna ha en bil med ett skåp som är till för hantverkare.
Nåväl, Ducato finns i tre andra versioner, med motorer på 115, 130 och 180 hästar.
Start&Stop-funktion finns på två av MultiJet-motorerna. För dig som inte kört en Stop&Start-modell kan vi berätta att du spar diesel när bilen tillfälligt stängs av vid kö och trafikljus med mera.

Ducatos skåp finns från 8-17 kubikmeter

Ducatos skåp finns från 8-17 kubikmeter

Systerbil med Boxer och Jumper
Designen utvändigt lyser 2015 och faller alltså in i designstuket där många av konkurrenterna redan befinner sig. Innan vi glömmer att berätta det, så är ju faktiskt Ducato utvecklad parallellt med nya Peugeot Boxer och Citroën Jumper.
Fiats nya storbil finns med fyra hjulbaser, från tre meter till drygt fyra meter. Det minsta skåpet har en lastvolym på åtta kubikmeter. Ducato finns även med lastvolymer på 9,5, 10, 11,5, 13, 15 och 17 kubikmeter. Bilen vi körde har plats för 11,5 kubikmeter i skåpet, vilket räcker långt för många hantverkare. Du som även vill använda bilen som rullande verkstad behöver antagligen ett större skåp.

Backkameran är suverän och ett givet tillval.

Backkameran är suverän och ett givet tillval.

Suverän backkamera
I hytten märks den ergonomiskt smarta placeringen av automatväxelspaken direkt till höger om ratten. Bilen har också bra kontorslösningar för dig som tänkt använda bilen som rullande kontor. Ducato finns i tre olika storlekar på skjutdörrar och bakdörrar, fyra längder, tre höjder och med en lastförmåga upp till drygt 1 500 kilo.
Bilen går att få med enkel- eller dubbelhytt. Du som vill ha extra skön komfort ska lägga en slant på navigationsutrustningen med pekskärm, Bluetooth, musikanläggningen och inte minst den suveräna backkameran och parkeringssensorn.

FAKTA Fiat Ducato
Ekonomi
Grundpris: 189 700 Kr
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 38 000 kr
Leasingavgift/månad: 3 550 kr
Leasingtid: 36 månader
Restvärde: 57 000 kr
Bränslealternativ l/mil:  Diesel, fr. 0,64

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: God komfort och bra väghållning men seg i accelerationen
Säkerhet: ABS, ESP, EBD (elektronisk bromskraftsfördelning), Roll over mitigation (antiroll), Hill holder, Load adaptive control, ASR, airbag förare
Tillval i urval: Massor av tillbehör, från stänkskydd och dragkrok till backkamera och utökad säkerhet
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Sprinter, Volkswagen Crafter, Renault Master
Motoralternativ: 2.0 MJT/115hk, 2.3MJT/130hk, 2.3 MJT/ 150hk, 3.0 MJT/180hk
Lastutrymme: 8-17 m3
Växellåda: 5-/6-växlad man./ aut. (MTA) med man. vxl.
Miljöklassning:  Euro 5+
CO2-utsläpp angivet i g/km: fr. 179
Max lastvikt:  1 080-1 565 kg
Max dragvikt: 2 000-2 500 kg
2- eller 4- hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram. Kan beställas i 4×4 utförande till en kostnad av ca. 100 000 kr
Lanserades i Sverige: augusti 2014
Webbsida: www.fiatprofessional.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i mars 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Hytt som ger bra koll på medtrafikanterna

Hytt som ger bra koll på medtrafikanterna

plus
God körkomfort på landsväg
Bra servostyrning
Suverän backkamera
minus
Seg acceleration
Fjädringen borde förbättras

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER