Provkört Renault Kangoo Z.E. – längst körsträcka av alla eldrivna transportbilar

Nya Kangoo Z.E. sätter en ny standard för eldrivna transportbilar. Främst för att den angivna körsträckan är 50 procent längre än tidigare modell. På en laddning går det att köra upp till 270 kilometer. Det betyder att nya Z.E. är den eldrivna transportbil som kommer längst på en laddning.
Provkört Renault Kangoo Z.E. – längst körsträcka av alla eldrivna transportbilar

Renault har lagt ner tusentals timmar på att förbättra bilens prestanda, som är orsaken bakom att bilens körsträcka förlängts rejält.

De viktigaste punkterna bakom den uppdaterade bilen är det nyutvecklade batteriet, den nya effektivare motorn, den nya laddaren och värmepumpen. Renault Kangoo Z.E. är världens första transportbil med värmepump. Den är placerad i klimatanläggningen och ökar bilens räckvidd i kyla genom att begränsa användningen av elfunktioner.

Renault har utvecklat det nya litiumjonbatteriet i ett nära samarbete med sydkoreanska LG Chem. Fokus har legat på att öka lagringskapaciteten utan att batteriet blivit större eller mycket tyngre. Utvecklingsteamet har ökat cellens kemi och därmed ökat energitätheten i stället för att utöka antalet batterimoduler. Det har i sin tur också lett till att bilens lastkapacitet bibehållits.

Enligt Renault klarar Renault Kangoo Z.E. 270 kilometer på en laddning, vilket är en ökning med 50 procent jämfört med den förra modellen. Men Renault har också valt att kommunicera körsträckan för ”verklig körning”, vilken är 120 – 200 kilometer på en laddning (körsträckan för den tidigare modellen är 80 – 125 kilometer). Biljätten flaggar också för: ”Körsträckan beror på typ av väg, väder och vind samt körsätt.”

Renault kangoo ze

Bästa räckvidden: 120 – 200 kilometer. Är nya Z.E. din nästa transportbil?

Att provköra en miljöklassad transportbil känns alltid rätt eftersom det mesta talar för att fossilfritt är det som gäller i framtiden.

De som är beredda att betala från cirka 213 000 kronor plus moms vid leasing får en bil med låga driftskostnader. Det går att välja mellan att hyra batteriet eller att köpa det.

Bild 1

Nya Renault Kangoo Z.E. har längst körsträcka av alla lätta lastbilar.

Provkörningen av bilen i juni norr om Paris gav goda intryck och en spännande körning på skiftande vägtyper, från trånga gränder till kuperad och slingrig landsväg. Och kombinationen skön körkomfort och lång körsträcka, utan att känna oro för att batteriet ska laddas ur, förstärker förstås helhetsupplevelsen av bilen. Z.E. finns i tre olika karosslängder, från 3,89 meter till 4,66 meter.

Bild 2

Stabil körning där maximal lastvikt är 650 kilo.

Det uppkopplade navigationssystemet Renault R-Link – kan det vara läge att lägga en extra slant på för att ha extra bra koll på räckvidd, att välja den smartaste körvägen för att till exempel undvika köer och vägbyggen.

Något som också talar för att bilen är mycket intressant för hantverkare som tvivlar på att körsträckan räcker för dem är att det vid behov bara tar en timme att ladda bilen för att ge den en extra räckvidd på 35 kilometer. Som standard följer det med en laddningskabel för Wallbox eller en offentlig laddstation. Det finns även en laddningskabel för 230 Volt.

Bild 3

Kangoo Z.E. är fullt laddad efter cirka sex timmar när den är ansluten till en 7,4 kilowatts laddstation.

Växelströmsladdaren i enfasutförande och sju kilowatt (32 A, 230 V) ger full laddning på cirka sex timmar när den är ansluten till en 7,4 kilowatts laddstation (Wallbox). Tidigare modell av Z.E. tog sju timmar att ladda fullt.

Två digitala gratistjänster ingår vid en investering i bilen: Z.E. Trip, som hjälper till att lokalisera laddningsstationer, och Z.E. Pass underlättar betalning av laddning. Pass-tjänsten funkar för de flesta offentliga laddstationer, där föraren kan betala med en smartphone-app eller med ett så kallat RFID-kort. Via appen går det också att hitta lediga laddstationer med mera.

För dig som bestämt dig för att köra miljösmart, eller som bara är nyfiken på att köra en eldriven transportbil, finns bilen redan nu i handeln.

FAKTA Renault Kangoo Z.E.

Ekonomi
Grundpris: 213 000 kr. (vid leasing) + batterihyra: 560 – 960 kr./mån beroende på körsträcka. Renault lämnar garanti på att batteriet har 66% av dess ursprungliga kapacitet i 5 år/ 10 000 mil.
Första förhöjd leasingavgift: 56 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 4 984 kr.
Restvärde: 84 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): 0, eldriven

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Skön att köra på slingrig landsväg och i stadstrafik.
Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS, panikbromsassistans, krockkudde förarsidan (tillägg passagerarsidan), ESC etc.
Motoralternativ: Elmotor 60 hk/225 Nm
Lastutrymme: 3,0 – 4,6 m3
Växellåda: Automatväxlad låda
C02-utsläpp i g/km: 0
Max lastvikt/dragvikt: 650 kg (tillval upp till 800 kg)/0 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD

Webbsida: www.renault.se

Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i augusti 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

+
→ Lång körsträcka på en laddning
→ Miljöklassad transportbil
→ Låg driftskostnad


→ Högt inköpspris

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

FLER TESTER

VISA FLER