Kompaktlastare med inbyggd snabbladdare
Ett vanligt tillvägagångssätt vid utveckling av eldrivna maskiner är att tillverkaren använder ram och chassi från en befintlig modell, och sedan helt enkelt ersätter dieselmotorn med elmotorer och ett batteripaket. Detta gäller emellertid inte för Yanmars nya kompaktlastare V8e, som redan från grunden konstruerats för eldrift, vilket har gett utrymme både för ett rejält batteri och en inbyggd snabbladdare (som eliminerar behovet av separat snabbladdare).
Med standardbatteriet på 40 kWh (ett batteri på 53,2 kWh finns som tillval) ska drifttiden ligga på en hel arbetsdags vid normal körning. Och batteriet ska på en och en halv timme kunna laddas från 20 till 80 procent på tre timmar med 11 kW-laddare, alternativt dubbelt så snabbt med 22 kW-laddare.
Yanmars svenska generalagent Wiklund Trading räknar med att få hem de första V8e-maskinerna under första kvartalet 2023.
Läs mer på www.wiklundtrading.se.