Jumper utmanar konkurrenterna

Nya Citroën Jumper har betydligt fler nyheter än en vanlig ansiktslyftning. Försäljningsmässigt har dock Citroëns största bil i lätta transportbilsklassen en bra bit kvar till toppen. Kanske kan nya Jumper ändra på det?
Citroen Jumper

DMH Provkör Citroën Jumper

Nya Citroën Jumper har betydligt fler nyheter än en vanlig ansiktslyftning. Försäljningsmässigt har dock Citroëns största bil i lätta transportbilsklassen en bra bit kvar till toppen. Kanske kan nya Jumper ändra på det?

Det första vi konstaterar är att bilens prestanda och komfort fått sig en rejäl skjuts med denna senaste modell. Kanske något att ha i åtanke om du letar efter en stor bil med ett skåp som har plats för det mesta? Dessutom har Jumper ett lägre pris än flera av konkurrenterna.
Den första nyheten som syns är att Citroën låtit designavdelningen gå loss på bilens utsida. Som de allra flesta av Citroëns konkurrenter har även Jumper fått en ny mjukare och modernare framtoning. Det som sticker ut är att grillen fått lite nya vinklar och både fram- och baklyktorna har fått ett nytt mer tilltalande utseende.

Finesser xtravaganza
Bland finesserna som förtjänar extra uppmärksamhet invändigt i hytten är att växelspaken placerats smidigt till höger om ratten. Men de tillval som lyfter bilen minst ett par snäpp är den suveräna backkameran, parkeringssensorn och pekskärmen med navigationssystem och Bluetooth. Ett stalltips för dig som kör långa sträckor är att du även satsar på farthållare och fjädrande förarstol.
Bilen vi provkör, och de andra modellerna av Jumper, har en sexväxlad manuell växellåda. Jumper är suverän på landsväg, men är föga förvånande, som de flesta andra stora bilar, rätt klumpig i stadstrafik.
Jumper finns med två sidohängda skåpdörrar med fyrpunktlåsning bak, vilket underlättar utnyttjande av hela lastutrymmet. Bilen levereras med en sidoskjutdörr som standard, men du som inte nöjer dig med en sidoskjutdörr kan köpa till en som tillval. De fyra olika axelavstånden som går att välja mellan ger en lastvolym mellan 8-17 m3.
Att kunna välja mellan åtta volymer, tre höjder och fyra längder ger förstås stora möjligheter för olika yrkesgrupper med skiftande behov.

citroen 2

Instrumentbräde

Förvaring för kontor
De flesta moderna transportbilar är utrustade med förvaringsutrymmen som ger hantverkare möjlighet att använda bilen som ett rullande kontor. Det gäller även nya Jumper. Säkerhetsmässigt är det förstås bra att Jumper är försedd med airbag på passagerarsidan som standard.
Jumpers modeller har fyra olika motoralternativ mellan 110-180 hästar och 250-320 Newtonmeter. E-HDI-motorerna med 130 och 150 hästar finns med Stop&Start-funktion. Enligt Citroën drar motorerna upp till 1,5 liter mindre diesel per tio körda mil. Ett ekonomiskt fördelaktigt argument som allt fler av dagens leverantörer av moderna bilar kan matcha.
Vilken bil du än väljer vill vi informera dig som kanske inte vet att Citroën har ett samarbete med Fiat och Peugeot vid utvecklingen av Jumper. Bilen är nämligen systerbil med både Fiat Ducato och Peugeot Boxer. Det enda som i princip skiljer bilarna åt är emblemen på fronten och några inredningsdetaljer.

 Lastutrymme: 8-17 m3

Lastutrymme: 8-17 m3

Fakta Citroën Jumper

Ekonomi
Grundpris: 199 900 kr
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 40 000 kr
Leasingavgift/månad: 3 715 kr
Leasingtid: 36 månader
Restvärde: 60 000 kr
Bränslealternativ l/mil: Diesel från 0,68 – 0,84

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Bra komfort på landsväg, tillbehör som lyfter: backkamera och navigationssystem med pekskärm Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS, airbag förare/passagerare, ESP, ASR, Hill Hold (backstarthjälp) etc.
Tillval i urval: Backkamera, Grip Control, parkeringssensor bak, fjädrande förarstol, farthållare, ECC (aut. klimatanläggn.), pekskärm med navigationssystem & Bluetooth etc.
Konkurrenter (i urval): Volkswagen Crafter, Ford Transit, Renault Master, Mercedes-Benz Sprinter
Motoralternativ: 110 hk 250 Nm/130 hk 320 Nm/150 hk 320 Nm/180 hk 320 Nm
Lastutrymme: 8-17 m3
Växellåda: 6-vxl man
Miljöklassning: Euro 5
C02-utsläpp i g/km: Fr. 189
Max lastvikt: 1 333 kg
Max dragvikt: 3 000 kg/ 750 kg, bromsat/obromsat
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram
Webbsida: www.citroen.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i januari 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

SKRIVEN AV
DMH
Sedan starten har DMH - Den Moderna Hantverkaren publicerat mängder av artiklar, nyheter, reportage och tester för den professionella hantverkaren. Tidningen uppstod ur behovet av en riktig branschtidning för skickliga yrkesmän.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *