Installatörsföretagen: Alarmerande få yrkeslärare
Regeringens ambitioner att öka utbildningsplatserna på landets yrkes- och vuxenutbildningar riskerar “att stöta på patrull”, menar Installatörsföretagen. Anledningen är den påtagliga bristen på yrkeslärare, som kan komma att förvärras framåt.
– Bristen på yrkesverksamma och lärare är ett direkt hot mot branschen, men det riskerar också att försena energi- och klimatomställningen, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.
Det är ingen hemlighet att det råder ett stort behov av lärare inom yrkesutbildningar. Här kan nämnas inriktning mot kyl- och värmepumpsteknik, el och energi, VVS och inom bygg- och anläggning.
Installatörsföretagen välkomnade regeringens satsningar på yrkes- och vuxenutbildningar men bristen på yrkeslärare ställer saker på sin ända. Nio av tio utbildningsanordnare uppger nu att det är svårt att rekrytera utbildade yrkeslärare. En majoritet av utbildningsanordnarna menar också att behovet av yrkeslärare kommer att öka de närmaste åren.
– Vi riskerar att fastna i ett moment 22 där alla yrkesverksamma behövs i branschen, men fler av dem samtidigt skulle behöva yrkesväxla för att bli yrkeslärare. Bristen på yrkesverksamma och lärare är ett direkt hot mot branschen, men det riskerar också att försena energi- och klimatomställningen, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen i ett pressmeddelande.
OROANDE PROGNOS
Enligt Skolverket beräknas behovet av examinerade yrkeslärare uppgå till över 13 000 fram till 2035, vilket innebär en årlig examination på runt 890 yrkeslärare.
Men prognosen indikerar att enbart omkring 500 lärare kommer examineras per år, vilket kan ge en brist på närmare 6 000 yrkeslärare de närmaste åren.
– En sådan utveckling vore katastrofal. Det enda sättet att komma till rätta med detta är att utse en kriskommission och införa ett nationellt yrkeslärarlyft. Bristen på yrkeslärare har varit en allt för bortglömd fråga i debatten om svensk kompetensförsörjning, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.