Hitachi blir Hikoki
Hitachis verktygsdel såldes redan i juli förra året till det amerikanska riskkapitalbolaget KKR, och i uppköpet ingick även varumärken som MFT, som är specialiserade på infästning, och verktygsmärket Bendof.
I anslutning till varumärkesbytet bjöd Hikoki i slutet av september in till en stor kick-off i Oslo där över 450 återförsäljare från hela Norden fanns på plats för att bekanta sig med det nya namnet. I samband med kick-offen passade Hikoki även på att lansera en helt ny batteriplattform och ett antal nya verktyg, och självklart fanns DMH på plats som enda svenska tidning för att känna och klämma på nyheterna.
Hikoki ger sig nu in i batteriracet på allvar då de lanserar sin MultiVolt-plattform som är kompatibelt med både 18- och 36-voltsmaskiner, men där batterierna är både lättare och mindre än dagens 36-voltare. DeWalt har en liknande plattform men där är det 18 eller 54 volt som gäller.
–Det är bra att vi är flera aktörer som driver på denna marknad och det kommer att gynna oss båda säger Magnus Nilsson som är VD för försäljningen på Hikoki i Sverige.
Totalt ska 272 modeller byta namn och parallellt med detta kommer Hikoki att lansera nya batteridrivna bordsågar, sänksågar, tigersågar med mera fortsätter Magnus. Och vi kan lugna alla er som redan har maskiner från Hitachi, den nya MultiVolt-plattformen fungerar även på era nuvarande batteriverktyg.
– I och med uppköpet och namnbytet får Hikoki mer muskler och större möjligheter att fokusera enbart på elhandverktygen, och här har vi satt upp riktigt aggressiva målsättningar där Hikoki ska fördubbla omsättningen och bli en av de tre största verktygstillverkarna globalt inom tre år säger Magnus.
DMH ser fram mot nya batteridrivna powermaskiner och självklart kommer vi återkomma med jämförande tester under hösten och våren.