Glitter på blåstället
Det var svängigt från början till slut: Peter Settman underhöll tillsammans med gruppen Showstoppers. Och galan ska nu bli ett stående inslag med pris för bästa företag i fyra gånger två kategorier: litet/mellan och stort företag inom måleri-, vvs-, el-, och byggbranschen. I priset ingick, förutom äran, 2 000 kronor i bensinpengar.
– Vi vill lyfta fram alla seriösa och bra företag, säger Thomas Larsson, arkitekten bakom galan.
I år var över 1 400 företag nominerade av sina egna kunder genom Hantverkargalans kampanj på facebook. I samband med detta kunde entreprenörer lämna till exempel mailadresser till sina kunder på Hantverkargalans hemsida, som sedan blev uppmanade av galan att rösta på sina entreprenörer. Det var stor bredd i röstlängden, över 10 000 röstade, men det företag som fick mest röster fick 225 stycken på bara några månader.
– Det är stort, hur många kunder kan en liten snickarfirma ha på ett år, 40? 50? säger Thomas Larsson.
Han är vd för företaget Comp Media AB som ligger bakom Hantverkargalan. Men Thomas beslut att dra igång Hantverkargalan börjar och slutar inte med att han i sin generositet vill framhäva att de flesta företag i bygg- och hantverksbranschen är seriösa. Bland publiken, och uppe på sponsorplanscherna, satt leverantörer såsom Volvo, Essve och Preem som i detta forum vill nå ut till presumtiva köpare. Thomas ser gärna att galan i framtiden kan bli en mötesplats mellan köpare och säljare. Och han är övertygad om att den växer, även om formatet kan bli trängre.
– Vi vill öka antalet kategorier, men det blir tajt under en sittning som detta. Men det är viktigt, vi vill ju lyfta fram så många bra företag som möjligt och försökta tvätta bort stämpeln att hantverkare alltid kommer sent och är nonchalanta, säger han.
Skamfilat
De besökande företagarna som DMH pratade med var alla samstämmiga med Thomas i hans problemformulering – ett fåtal rötägg till företag drar ner resten av branschen.
– Jättebra att ta fram seriösa företag på det här sättet, för det är så synd när fem procent av företagen förstör för resterande nittiofem, säger Kenneth Engberg, ägare till Engelbergs måleri som vann i kategorin Stort måleriföretag.
Han får medhåll av Gabriel Jonsson, ägare av byggfirman Bygg & Design Mälardalen. Hans firma knep priset för Bästa byggföretag i klassen små/medelstora, och han menar att det handlar om att aldrig lämna en missnöjd kund bakom sig.
– Vi vill vara bäst och utvecklas. Vårt motto är att ”aldrig vara nöjda”, säger Gabriel.
Alla vinnarna var samstämmiga: det var ett fokus på kundvård som hade gett dem segern.
Alla bilder av Robin Elmgren www.robinelmgren.se