Fyrhjulsdrivet skåp i behov av ny digital teknik
I väntan på en mer uppdaterad NV400 har Nissan valt att, förutom en ny Euro 6 motor (2017), lägga allt krut på fyrhjulsdriften. Nissans fyrhjulsdrift kopplas in manuellt vid behov och bygger på den bakhjulsdrivna modellen av NV400. När fyrhjulsdriften är påkopplad driver alla fyra hjulen konstant och systemet är mekaniskt.
Fyrhjulsdriften i Nissan NV400 är riktigt bra, för övrigt samma fyrhjulsdrift som sitter i nya Mercedes-Benz Sprinter, tillverkad av tyska Oberaigner. Intressant i sammanhanget är att syskonbilarna Movano (Opel) och Master (Renault) i dagsläget valt att inte erbjuda fyrhjulsdrivna skåp för Sverigemarknaden.
Backkameran är oumbärlig och exponeras i
innerbackspegeln.
Mycket bra fyrhjulsdrift
Jag testar bilen på kurviga grusvägar och kopplar på fyrhjulsdriften manuellt via en knapp på den mycket sparsmakade instrumentpanelen. Det går att välja mellan fyrhjulsdrift och lågväxel. Det finns även en funktion för stark lutning. Min reaktion är som tidigare upplevelser av att köra ett så här stort skåp utanför trygga asfaltsvägar – fantastiskt och overkligt. Bilen manövrerar kaxigt säkert i det lösa gruset och håller sig tryggt kvar på vägen. En suverän fyrhjulsdrift helt enkelt.
För att ratta ett så stort skåp som NV400 i svår terräng har markfrigången på bilen utökats från 15 till hela 21 centimeter. Bilens underrede är också förstärkt. På landsväg med asfalt som underlag går bilen stabilt, men ett så här stort skåp ger föga förvånande en klumpig känsla i stadstrafik.
Digital teknik som släpar efter
Men Nissan ligger på flera punkter långt efter några av sina konkurrenter. Det gäller i synnerhet Volkswagen med sin Crafter och Mercedes-Benz, som nyligen kommit med en ny Sprinter. Det som bland annat talar emot NV400 4×4 är att Nissan inte kan erbjuda bilen med fyrhjulsdrift i kombination med en automatväxlad låda, vilket några av konkurrenterna kan.
Men det som kanske är mer påtagligt är att bilen är i stora behov av modernisering. Det gäller inte minst den digitala förarstödda miljön.
Sedan bilen lanserades i Sverige 2011 är de enda nyheterna i stort sett nya motorer 2014 och 2017, plus funktioner som till exempel stop & start, Eco-drive körläge och backstartshjälp. Och visst ger mer avancerad utrustning en högre prislapp än den låga utrustningsnivå som NV400 erbjuder i dag. Så för yrkesfolk med små behov av ultramoderna digitala lösningar kan NV400 4×4 så klart vara ett val.Fyrhjulsdriften kopplas på manuellt via en knapp på instrumentpanelen.
Yrkesfolk med höga krav
Tänkbara målgrupper för bilen är servicetekniker som servar elnät, vatten- och vindkraftverk etcetera, som ofta kör på svårframkomliga vägar. Och det är just den kombinationen av behov som Nissan hoppas ska locka, det vill säga yrkesfolk som har behov av en stor lastvolym och samtidigt måste kunna ta sig fram i oländig terräng.
För dig som väljer fyrhjulsdrift är prislappen 130 000 kronor extra. Bilen går också att få med framhjulsdrift eller bakhjulsdrift.
Nissan kan inte svara på frågan när en ny modell, med modern digital teknik, av bilen kommer. Men den fyrhjulsdrivna varianten NV400 lanseras efter sommaren 2018 och går att beställa nu för leverans i höst.