Entreprenadmässor för stora och små

Entreprenadmässor för stora och små

Läs hela reportaget här.

Den ena öppen för alla utställare. Den andra ett exklusivt arrangemang för Maskinleverantörernas medlemmar. Finns det verkligen plats för båda entreprenadmässorna, undrar kanske många.
På Maskinexpo planerar man redan för nästa mässa, och hos nykomlingen Svenska Maskinmässan hoppas man med råge nå målet för antalet besökare.
Att arrangera en mässa är till viss del ett lotteri. Det är de två entreprenadmässorna som gick av stapeln nyligen lysande exempel på. Medan Maskinexpo i åtminstone två dagar av tre hukade under ihållande regn och snålblåst, så fick nystartade Svenska Maskinmässan makalös hjälp på traven i form av högsommarvärme redan första dagen.
Med färre utställare än tidigare, lite glesare bland besökarna och tunga regnskyar var det en och annan bland besökare och utställare på årets upplaga av Maskinexpo som uttryckte oro över mässans framtid. Det finns inte plats för två entreprenadmässor i lilla Sverige, menade några av dem.
Maskinexpos marknadschef Carina Tegelberg delar inte den bilden:
– Vi har pratat med många utställare som faktiskt varit jättenöjda med mässan. Och många säger också att de sålt bra på mässan i år. Visst, vi hade inte vädret på vår sida i år och det skrämde säkert iväg en del besökare. Men samtidigt, de som bestämmer sig för att åka på mässan trots vädret, det är de som handlar när de är där.
– Vi skickar ut en enkät till utställarna efter varje mässa, där vi ber dem om synpunkter på vad som var bra och dåligt och vad vi kan förbättra till nästkommande mässa. Och nu har vi hållit på med den här mässan så länge att vi gått igenom det mesta, summerar Carina Tegelberg.
Och hon försäkrar att Maskinexpo redan är igång med att planera nästa mässa:
– Vi har redan fått över hundra föranmälningar till nästa mässa. Och vi vänder oss till alla typer av utställare och besökare i branschen. Själva tanken med en bred mässa är att du ska kunna se allt på ett ställe, både det som är kul att titta på och det du verkligen ska köpa just i år.
Maskinexpo 2016 hade totalt 13135 besökare och 306 utställare.
Gabriel Börjesson, affärsansvarig för svenska Maskinmässan, är optimistisk när vi pratar med honom första mässdagen. Arrangören, som är Svenska Mässan tillsammans med Maskinleverantörerna, har satt målet minst 8500 besökare under de tre mässdagarna.
– Vi är jättenöjda hittills, allt har gått över förväntan, så vi tror nog att vi kommer över 10000 besökare när vi stänger på lördag. De utställare jag hunnit prata med är jättenöjda. Det är proffsigt arrangemang. Det är centralt läge med bankomat i entrén och restaurangen har bra service och det har varit lätt att komma av från vägen och hitta parkering hittills. Och folk verkar uppskatta att mässområdet är ganska kompakt, så att man hinner gå två varv.
– Samtidigt ska vi vara ödmjuka. Vi gör en helt ny mässa och det är svårt att veta hur bra vi nått ut. Men jag skulle bli förvånad om vi inte klarar besöksmålet. Utställarplatserna blev slutsålda redan för ett halvår sedan. Och vi har ett bra läge på Solvalla travbana mitt i Stockholm.
Till skillnad från Maskinexpo är Svenska Maskinmässan en mässa som arrangeras av en branschorganisation (Maskinleverantörerna) och där enbart medlemmar får ställa ut.
– Vi har arrangerat andra mindre mässor förut tillsammans med Maskinleverantörerna, och de har varit jättenöjda med oss. Sedan har de efterfrågat en stor mässa, det är därför vi gör den här mässan tillsammans med dem, förklarar Gabriel Börjesson.

SKRIVEN AV
Pierre Kjellin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.