DMH Provkör Peugeot Partner Electric

Elbilarna är på stadig frammarsch. Nu är turen kommen till Peugeot med Partner Electric, en transportbil som går helt på el.
DMH Provkör Peugeot Partner Electric

Som alltid är det något visst med att sitta bakom ratten på en eldriven bil. Peugeot Partner Electric är precis som systerbilen Citröen Berlingo Electric en lättrattad bil med extremt låg driftskostnad. Partner Electric ger direkt en tyst känsla av miljöfrälsning. Ja, vi är benägna att tycka att den automatväxlade bilen är nästintill overkligt smidig att manövrera. Den ger skönt körflyt i tät stadstrafik, och visst funkar den bra på landsväg också, där den flyter fram tyst som på en bädd av bomull. Det enda som hörs, förutom medtrafikanterna förstås, är det väsande ljudet från motorn och däckens kontakt med asfalten. Mycket behagligt.

El, hybrid och bränsleceller
Den senaste bilen i transportbilssektorn som till 100 procent enbart drivs med batteri är en välkommen modell för svenska hantverkare. Partner Electric är helt klart en bil som ger dig som hantverkare ett suveränt sätt att transportera sig till och från bygget. Det finns heller ingen anledning att klaga på utrymmet i skåpet. Smart placering av batterierna under bilens golv ger en lastvolym med 3,3 kubikmeter, vilket är fullt tillräckligt för dig som klarar dig med det lilla skåpet. Du som kör omkring med längre prylar kan välja L2-modellen, som har ett lastutrymme på 3,7 kubikmeter. Lastutrymmets längd i den korta modellen är 1,80 meter och kan med det så kallade Multiflexsätet utökas ända upp till tre meter. I den långa versionen är måtten två meter gånger 3,25 meter.
Men trots alla superlativer om bilen är den fortfarande i första hand enbart till för hantverkare i stadstrafik, där det finns snabb tillgång på smidig laddning. Och som vi skrivit tidigare är det fortfarande några saker som talar emot en investering i en elbil innan försäljningen tar fart. Det höga inköpspriset är fortfarande en viktig orsak till varför många föredrar en dieseldriven transportkärra framför en eldriven.

Lättrattad och billig i drift
Partner Electric har, enligt Peugeot, en räckvidd på 170 kilometer vid blandad körning, men sanningen ligger nog snarare omkring 90 kilometer. Bilen kan laddas på två olika sätt: normal laddning via 230 V-nätet med en laddningstid upp till åtta timmar (14 A) eller 15 timmar (8 A). Det går också att snabbladda bilen vid en särskild laddningsstation med 380 V matarspänning. Då är laddningstiden 30 minuter för en laddning till 80 procent (95 A). Om din nästa bil blir en eldriven eller dieseldriven bil är det förstås bara du som kan svara på. Klart är att vi gillar känslan även i elbilarna. Men varför inte bilda dig en egen uppfattning om hur det känns att manövrera en elbil? I så fall kanske det är läge att boka en provkörning snart. Det finns en handfull elbilsmodeller att välja mellan. 6

Fakta Peugeot Partner Electric

EKONOMI
Grundpris: 249 900 kr
Leasing: Första förhöjd leasingavgift:
50 000 kr
Leasingavgift/månad: 4 476 kr
Leasingtid: 36 månader
Restvärde: 75 000 kr
Bränslealternativ l/mil: 1,77 kWh (eldrift)

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Lättkörd och en fröjd för miljön
Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS, ESP, ASR antispinn, airbag förare och passagerare, 3-punktsbälten på samtliga platser
Tillval i urval: Hill Assist (backstartshjälp), farthållare, sidoskjutdörr höger, Bluetooth, parkeringsradar mm.
Konkurrenter (i urval): Renault Kangoo Z.E., Nissan e-NV200 etc.
Motoralternativ: Elmotor 67 hk/200 Nm
Lastutrymme: 3,3-3,7 m3 (L2-modellen)
Växellåda: Aut., enstegad
Miljöklassning: Elbil
C02-utsläpp i g/km: 0
Max lastvikt: 695 kg
Max dragvikt: 0 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram
Webbsida: www.peugeot.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i maj 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exklusive moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER