DMH Provkör Nissan NP300 Navara

Nissan har gjort ett imponerande arbete för att ta fajten med konkurrenterna i den stekheta pickisklassen.

DoubleCab_Navara047

Nissan har gjort ett imponerande arbete för att ta fajten med konkurrenterna i den stekheta pickisklassen. Det första som slår mig bakom ratten, innan stigningen på serpentinvägen börjar på allvar, är tystnaden i den välisolerade hytten. Det är en viktig punkt som ger en känsla av riktig bilkomfort. Samtidigt blir det plötsligt så tydligt att pickuper som till exempel Dodge Ram och Chevrolet Silverado med sin biffighet förstås är helt andra typer av bilar än denna. Den stora skillnaden är att nya Navara och några av konkurrenterna är smidigare och följsammare än USA-bilarna. Men vilken typ av pickup hantverkare väljer är förstås till syvende och sist en smaksak. Och för dig som gillar ljudet av motorbuller måste vi berätta att Navara med V6-motor inte kommer att tas in i Sverige.

Snygg design
Bilens design ger ett stiligt och tilltalande intryck. Något annat som sticker ut i nya Navara är den logiska och välorganiserade förarmiljön med den lyckade instrumenteringen – där knapparna sitter på rätt ställe. Den stora bildskärmen visar på ett tydligt sätt den information föraren för tillfället behöver. Backkameran och kameran som visar omgivningen runt bilen i färg är suveräna lösningar som är till stor hjälp både i svårtillgänglig skogsterräng och trång stadstrafik.

Men det som imponerar mest är den stabila väghållningen i ojämn terräng, som även ger en behaglig körning över vägbulor i stadstrafik. Bilens fjädring får utstå hård prövning i den tuffa terrängen i bergen på Mallorca där jag testar bilen på en slingrig och brant väg i ett naturreservat. Där får jag också möjlighet att testa den gamla modellen av Navara för att jämföra den med den nya. Skillnaden är slående: när den tidigare Navaran beter sig stötigt och hoppigt tar sig NPS 300 smidigt och komfortabelt upp för den slingriga serpentinvägen. Den enskilt största förklaringen till den grymma dämpningen är bakaxeln där Nissan bytt ut den tidigare modellens bladfjädring mot ett nyutvecklat multilinksystem med fjädrar. Efter den tuffa körningen på grusväg kör jag bilen på mindre vägar och motorvägar, där den visar att den är en allroundbil som är skön att köra i alla miljötyper.

Dubbelhytt med 190 hästar
Som andra nya bilmodeller har även nya Navara nyutvecklade dieselmotorer som är bränslesnålare än föregångaren. Den tidigare 2,5-litersmotorn har ersatts av en 2,3-litersmotor. Bilen finns som två modeller – King Cab och dubbelcab – där dubbelcab med stor sannolikhet kommer att falla flest hantverkare i smaken. Dubbelhytten är också utrustad med den fetaste motorn med 190 hästar och en sjustegad automatlåda mot en 160 hästars manuellt femväxlad låda i King Cabmodellen.

Du som sätter dig i nya Navara ser direkt att Nissan på ett smart och raffinerat sätt använt lösningar från bland annat Nissan Qashqai och X-Trail. Bland andra lösningar som märks i NP300 finns till exempel backstartshjälp, frontalkollisionsvarning och autobroms.

Nissan NP300 Navara är en måste-bil att provköra. Och den går även utmärkt att använda som familjebil med tre säten bak där Nissan har tagit ergonomin på allvar.

Fakta Nissan NP300 Navara

EKONOMI
Grundpris: i.u.
Bränslealternativ l/100 km: Diesel fr. 6,4

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: En pickup som måste testas
Säkerhet, grundutrustning i urval: Krockkuddar förare, passagerare, sida fram etc, krockgardiner, ABS med EBD, ESP, autobroms, Vehicle Dynamic Control (VDC), Hill Start Assist (HSA)
Tillval i urval: Glastak- elektriskt öppningsbart, läderklädsel och 8-vägs förarstol, flakinklädnad, AVM- Around Viev Monitor
Konkurrenter (i urval): Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Toyota Hilux
Motoralternativ: King Cab/ dubbelcab: 160/190 hk/ 403/450 Nm
Lastutrymme: L 1578xB 1560xH 474 mm.
Växellåda: 7-stegad aut
C02-utsläpp i g/km: Fr. 183
Max lastvikt/ dragvikt: i.u./ 3 500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/ 4WD Low/ 4WD High
Webbsida: www.nissan.se

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER