DMH provkör Toyota Proace

Toyota Proace är mångsidig och fullspäckad med modern utrustning som gör livet roligare och enklare för yrkesfolk på väg. Krydda det med grym körkomfort, högsta betyg i krocktestet EuroNCAP och en bränslesnål bil med låga utsläpp av koldioxid.
DMH provkör Toyota Proace

Det tog ett tag innan DMH fick tag i nya Proace, som började rulla på vägarna på höstkanten 2016. Men jag kan intyga att det var värt att vänta. Den provkörda bilen är en sprillans värstingmodell med extra allt i utrustningsväg och automatväxlad låda. Proace är en av de absolut mest moderna lätta lastbilarna i mellanklassen som går att få tag i, med en prislapp som tål att jämföras med konkurrenterna.

Nära personbilskänsla
Efter närmare 20 mil i blandad terräng är vi imponerade av en bil som ligger mycket nära personbilskomfort i körkänsla och komfort. Mellanlastaren är lättmanövrerad och funkar absolut både som landsvägskärra och i storstad. 180 hästar ger stabil och trygg acceleration vid omkörning på landsväg. Bilen är även lättkörd på låga växlar i tät stadstrafik. Jag slås också av tystnaden i den välisolerade hytten och den goda sikten på medtrafikanterna.
Toyota Europe och PSA Peugeot Citroên har i ett nära samarbete utvecklat en helt ny lätt transportbil, som säljs som Toyota Proace, Peugeot Traveller och Citroên Spacetourer. Bilarna delar tekniska funktioner, drivlinor och utrustning.
Proace har ett brett modellutbud där du kan välja mellan två olika karosstyper och tre längder: Compact, Medium och Long. Lastvolymen spänner mellan 5,1 och 6,6 kubikmeter och lastlängden är upp till 2,86 meter (fyra meter med SmartCargo). Tre lastpallar får plats i Medium och Long och dessutom kan du lasta dem genom sidoskjutdörren. Maxlasten är generösa 1 ton för 1,6-litersmotorerna och hela 1,4 ton på 2,0-litersmotorerna.

proace 872x500

Tre lastpallar får plats i Medium- och Longmodellerna och dessutom kan du lasta dem genom sidoskjutdörren.

5 av 5 stjärnor i krocktest
Bilen fick maximala fem stjärnor i EuroNCAPs krocktest. Det betyder förstås att bilen i princip har alla säkerhetslösningar som finns. Några exempel: Körfilsvarnaren ger signal om du avviker från ditt körfält utan att använda blinkers, aktivt krockskyddssystem använder kamera och radar för att upptäcka bilar och fotgängare på vägen framför dig. Om en olycka riskerar att inträffa varnar systemet med ljud- och ljussignaler. Proace är också försedd med krockkuddar på bägge sidor fram och sidokrockkuddar. Utöver det ger döda-vinkeln-varnare säkrare filbyten.
Några funktioner att satsa på är backkamera, parkeringssensor fram och bak, multimediasystem, nyckelfritt lås- och tändningssystem, 7”-touchskärm, skjutdörr på bägge sidor etcetera.

backkamera 872

Backkamera är ett tillval som är väl värt pengarna

proace 872x441

Med Toyota Touch 2 with Go finns det många möjligheter att använda mobiltelefonen för mer än samtal. I det högupplösta navigationssystemet får du trafikinformation i realtid via TomTom places, samt information om väder och parkering med mera.
För att få ett mobilt kontor fäller du ryggstödet på mittensätet. Då får du ett snurrbart bord med plats för en bärbar dator. Du som vill imponera på kollegerna kanske kan satsa på ett kylbart handskfack?

FAKTA Toyota proace
EKONOMI
Grundpris: 199 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 31 984 kr
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 2 896 kr
Restvärde: 47 976 kr
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel fr. 5,9

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper:
Mycket god komfort och körkänsla
Säkerhet, grundutrustning i urval: Mycket hög säkerhet, 5 av 5 stjärnor i EuroNCAP, aktivt krockskydd med fotgängardetektion, kollisionsvarningssystem, bromsassistans, autobroms, aktiv farthållare, körfilsvarning, antisladd, döda-vinkeln-varnare, Hill start assist, ABS etc.
Tillval i urval: Mycket tillval
Konkurrenter i urval: Volkswagen Transporter, Ford Transit Custom,
Renault Trafic
Motoralternativ: 1.6 l/95/115 hk/210/300 Nm, 2,0 l/120 hk/340 Nm. 2,0 l/180 hk/400 Nm (provkörd bil)
Lastutrymme: 5,1-6,6 m3
Växellåda: 5-/6-vxl man./6-stegad aut./6-stegad MultiMode vxl-låda
C02-utsläpp i g/km: Fr. 133
Max lastvikt/dragvikt: 1400 kg/2500 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD
Webbsida: www.toyota.se

➔ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2017. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
➔ Rolig att köra
➔ Underbar komfort
➔ Högsta betyg i säkerhet: 5 stjärnor i EuroNCAP
➔ Suverän backkamera i färg
➔ Mycket utrustning i nivå med
personbilskomfort

minus
➔ Litet handskfack och varför öppnas luckan uppåt?
➔ Om du inte väljer filbytesvarnare är ytterbackspeglarna i minsta laget

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER