DMH Provkör Renault Master 4×4
Megaskåp med mästerlig fyrhjulsdrift
Den fyrhjulsdrivna Mastern har utvecklats i ett nära samarbete med tyska fyrhjulsdriftsmästaren Oberaigner Automotive. Slutresultatet är en rejäl teknisk fulländning. Bilen är en fröjd att köra i oländig terräng – samtidigt som den har ett megaskåp med plats för det mesta. DMH testade bilen på en specialdesignad terrängbana några mil utanför Barcelona.
Första klassens testbana
Det är faktiskt ganska sällan som testbanorna är så proffsigt utformade som denna testdag. Känslan av att manövrera ett så stort skåp i rejält kuperad terräng med lös sand är till en början något ovan. Men det går ganska fort innan den magnifika fyrhjulsdriften kommer till sin rätt. En känsla av trygghet infinner sig när bilen ledigt tar sig uppför och nedför backar där tvåhjulsdrivna bilar utan tvivel skulle få rejäla problem. Ja, antagligen skulle de få motorstopp och vara duktigt plågade, för att sedan gräva ner sig i sanden likt en struts… Denna fyrhjulsdrivna Master motorbromsar sig, utan minsta ansträngning, mjukt nedför en brant och pucklig backe.
Mitt i banans brantaste backe testar jag fyrhjulsdriftens kapacitet och prestanda genom att stoppa bilen för att sedan starta den igen. Utan någon som helst tveksamhet hittar jag sedan dragläget där bilen suger sig fast i underlaget. Master rullar sedan följsamt och tryggt mot toppen. Momentet är ett bevis på att denna bil är ett bra val för dig som behöver ett stort skåp som tar sig fram där de flesta andra megaskåp går bet.
Alternativ drift
På testbanan finns också mellanklassbilen Trafic, minstingen Kangoo och Master utrustade med Renaults nya X-Track-teknologi (i ett samarbete med franska Poclain Véhicules), som biljätten beskriver ”för intensiv användning i svår terräng”. X-Track kommer att vara tillgänglig för Renaults samtliga tre modeller från och med september 2016 och är en teknologi där motorns kraft förs över till två axlar (4×2). Den enklare varianten av utökad tvåhjulsdrift, Extended Grip, finns i Kangoo sedan i mitten av 2013 och beskrivs av Renault som ”tillfällig användning på svåra vägar”. Teknologin sattes in i Trafic och Master något år senare. Den fyrhjulsdrivna modellen av bilen är inte oväntat utan tvekan det bästa valet av de tre teknologierna för dig som har höga krav på att ta dig fram på svårkörda vägar.
Master med fyrhjulsdrift lanseras i Sverige efter sommaren men går redan nu att beställa. Prislappen är ännu inte fastställd, men du som vill åka omkring i en fyrhjulsdriven Master får punga ut med omkring 100 000 kronor mer än en standardmodell av bilen. Det betyder att den fyrhjulsdrivna bilen lär kosta närmare 400 000 kronor plus moms. Renault Master 4×4 kommer, enligt Renault, inte att vara någon storsäljare. Av de omkring 1400 Master som säljs i Sverige varje år tror Renault att cirka 20 bilar kommer att vara 4×4.
De versioner som finns med 4×4 är enkel- och dubbelhytt L3, skåp L3H2 och skåp L3H3. Samtliga motorer har 165 hästkrafter. Master byggs i Batilly i Frankrike och fyrhjulsdriften monteras i efterhand av Oberaigner, som även levererar 4×4 för Mercedez-Benz, Nissan, Opel, Nissan och Volkswagen.