DMH Provkör Renault Kangoo Z.E Picup

En batteridriven pickup är långt ifrån hantverkarnas förstahandsval. Specialbygget Renault Kangoo Z.E. pickup är snarare en bil för dig som rör dig på begränsade ytor och har tillgång till laddstolpe.
DMH Provkör Renault Kangoo Z.E Picup

-Elpickis – ett annorlunda bilval

Fakta PeugeotRenault hävdar att bilen, på en laddning, ”går att köra mellan 80 till 100 kilometer beroende på körstil.” Många accelerationer undanbedes och kyla ogillas. När vi provar bilen handlar det snarare om cirka 60 – 70 kilometers körning på en laddning – något som för många hantverkare betyder en känsla av oro så länge det till exempel är dags att köra några mil extra för att kolla på ett nytt jobb. Och du som tänkt ha på värmen i bilen för att undvika att frysa ihjäl får räkna med att batteriet får jobba hårt. Resultatet är förstås att körsträckan kortas ytterligare. Genom att använda Eco-läget kan du dock förlänga bilens körsträcka något.

Annorlunda körteknik

Du som kört en elbil vet att körtekniken är lite annorlunda än när du kör en bensin- eller dieseldriven bil. Då vet du också att när gaspedalen släpps upp helt motorbromsar bilen och kraft genereras av rörelseenergin som bildas. Det är lite ovant i början men bekvämt när du vant dig eftersom du inte behöver använda bromspedalen speciellt ofta.

Det är dock frapperande att säkerheten i Renaults elpickis är eftersatt – varför saknar bilen både antispinn och huvudairbags? Och det är svagt att sidoairbag för föraren och krockkudde på passagerarplatsen är tillval för de hantverkare som mot all förmodan slår till på en Kangoo Z.E pickup.

Trots de mindre positiva omdömena om bilen är det förstås miljömässigt en bra idé att köra omkring med en batteridriven kärra. Kangoo Z.E. pickup är dessutom oerhört lätt att manövrera och har god sikt från hytten. Accelerationen som elmotorn med endast 60 hästar levererar är imponerande god.

Avstressande känsla

Tystnaden när man vridit om nyckeln är, trots att vi testat branschens alla eldrivna lätta transportbilar, fortfarande en ovan känsla. Är motorn på? Jo, instrumentpanelen visar att tändningen är påslagen. För dig som inte kört en elbil kan vi närmast beskriva känslan som avstressande. Motorljudet från en dieselbil är kanske för de flesta något som bara finns där, men när det ersatts med ett symaskinsljud, i en bil som inte släpper ut någon koldioxid, har miljön vunnit en heatseger.

Bilen är i grunden en Kangoo Z.E. i skåpmodell som byggs om till pickup i norra Frankrike av det franska företaget Durisotti. Pickupen skeppas sedan över till dem som beställt bilen i Sverige.
Elbilar är fortfarande dyra i inköp, det gäller även för Renaults elpickis som kostar 203 000 kronor exklusive moms. Utöver måste du punga ut med närmare 30 000 kronor för ombyggnationen av bilen till pickup. Och det stoppar inte där. Batteriet hyrs ut per månad och kostnaden baseras på hur långt avtalet är och hur långt du kör. Batterikostnaden ligger på mellan 760 och 1270 kronor per månad (exklusive moms).

Bilens laddtid är 6-8 timmar beroende på om du har tillgång till ett 220-volts uttag eller 16 ampere, som ger snabbare laddning.

Kangoo Z.E

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER