DMH provkör Dodge Ram Crew Cab

Att få sitta bakom ratten på en Dodge Ram Crew Cab Sport är så nära man kan komma hantverkarens våta dröm. Kombinationen av en mullrande V8:a och 395 hästar ger en extrem bilkänsla och ett glädjerus som räcker långt ut i universum – eller åtminstone till bygget några mil bort.
dodge872x500

Dodge Ram är en av de biffigaste pickisar som någonsin byggts.

Mullrande V8 – hantverkarens våta dröm
DMH har kört en muskelbil som är fullsmetad med standardutrustning och hög säkerhet. Dodge Ram sticker förstås ut i jämförelse med pickups som säljs av auktoriserade återförsäljare (alltså inte USA-import) och har en prestanda som få andra transportbilar är i närheten av.

dodge-1

Hytten är rymlig och har många förvaringsutrymmen

Jo, ingenting kan påverka min åsikt: Körkänslan som Dodge Ram ger mig, sittandes med god sikt högt ovanför de flesta medtrafikanter, är oslagbar. Ett lätt tryck på gaspedalen ger ett snabbt svar och det säger pang i bensinmotorn, som förflyttar bilen dit jag vill snabbare än blixten. Men egentligen är det skönare att bara glida fram, likt vägens riddare, eller jag menar hantverkare, på väg till eller från nästa bygge. Den åttastegade automatlådan ger snabb acceleration vid låga farter och följsam körning i både låg och hög hastighet.

Luftfjädring xtravaganza
En extra finess är den aktiva luftfjädringen (fram och bak), som automatiskt justerar höjden för att minska luftmotståndet och förbättra förbrukningen. Du kan även själv justera höjden i fem olika steg. Luftfjädring i kombination med spiralfjädring ger komfort som sticker ut.

Men smakar det så kostar det – en Dodge Ram kostar nästan 500 000 kronor – lägg till en driftskostnad där bilen drar omkring 1,4 liter per mil vid blandad körning. Samtidigt har koldioxidhalterna och bensinförbrukningen år efter år minskat även för dessa bilar. Men siffran 355 gram utsläppt koldioxid per kilometer är fortfarande rejält hög och en onödig belastning på miljön.

Som alternativ till den provkörda bilen, som har en 5,7 liters V8 med 395 hästar och ett vridmoment på 556 Newtonmeter finns det en EcoDiesel med en 3,0 liters V6:a och 240 hästar, där vridet är hela 569 Newtonmeter. Dieselpickisen kostar dock så mycket som cirka 65 000 kronor mer än bensinbilen, en prislapp som kanske är svårmotiverad trots sin miljööverlägsenhet?

För dig som vill sticka ut och bara nöjer dig med det bästa finns det cirka 200 tillbehör och lösningar att välja mellan för att extrautrusta bilen.

Mediaenheten har touchskärm och är superenkel att använda

Suverän touchskärm
Men Sveriges i särklass mest sålda USA-importerade pickup har hög nivå som standardutrustning, med bland annat en mediaenhet med touchskärm som är superenkel att navigera sig igenom. Bilen är också nyckellös (Keyless go), vilket betyder att du kan starta bilen med nyckeln i fickan.

Flaket är låsbart och locket kan vikas i tre delar

Några andra finesser som skiljer sig från mängden är den aktiva grillen som automatiskt öppnar sig om motorn behöver kylas och stänger sig för förbättrad aerodynamik för att minska bränsleförbrukningen. Och det är förstås praktiskt och smart att kunna förvara verktyg och andra dyrbarheter i Rambox Cargo Management  – ett låsbart förvaringsutrymme med belysning som håller tjuvarna borta. Den rymliga hytten har många förvaringsutrymmen, mugghållare och uttag för USB och 12-voltsuttag etcetera.

Och visst är det en viktig poäng att du kan använda Dodge Ram som familjebil. Bilen är ju faktiskt utrustad med tre säten bak.

plus
Svårslagen bilkänsla
Mycket standardutrustning
Hög säkerhet

minus
Högt inköpspris
Hög bensinförbrukning
Stor klimatpåverkan

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER