DMH Provkör Citroën Jumpy

Bil värd mer uppmärksamhet
DMH Provkör Citroën Jumpy

Citroën Jumpy har funnits ett tag och har väl inte stuckit ut som någon hantverkarfavorit, inte minst eftersom det finns en handfull konkurrenter som har lite bättre körkomfort och några fler smarta finesser än Jumpy. Fortfarande är många hantverkare beredda att betala mer för bilmärken som anses vara hetare, men Jumpy fyller helt klart sin funktion som ett alternativ till de dyrare och mer populära bilarna i mellanklassen.

DSC_0014mindre

Hallå, Citroën! Hur synkar man Bluetooth med mobilen?

Mer än standardutrustning
Den bil vi provkör har en hel del utrustning från fabrik utöver standard, som till exempel parkeringssensor bak, connecting box (Bluetooth, audio streaming, USB & AUX-uttag) och kaross i silvermetallic. Den eftermonterade utrustningen är inklädnad i skåp, väggar och golv samt komfortmellanvägg och dragkrok. Denna Jumpy har också försetts med serviceinredning som passar flera yrkeskategorier i byggsvängen.
I komfortväg sticker bilen knappast ut bland de dyrare konkurrenterna. Det som dock överraskar är den motor vår provkörda bil är utrustad med, som trots sina 125 hästar känns riktigt pigg. Jumpy finns även som modell med en mindre motor med 90 hästar och en större med 160.

Tröskelhöjden kan sänkas till 45 centimeter

Tröskelhöjden kan sänkas till 45 centimeter

En fröjd på landsväg
Så hur är bilen att manövrera? Det första som slår mig är att Jumpy ger en påtaglig körglädje vid landsvägskörning. Vid stadskörning känns bilen smidig och följsam i tät trafik. Sikten från skåpet är dessutom mycket bra, vilket de väldesignade glaspartierna och de stora sidobackspeglarna med vidvinkelspegel i nederkanten förstås bidrar till. I hytten finns det en hel del smarta förvaringsutrymmen där du kan stuva det mesta i småprylsväg. Det finns även plats för en kopp kaffe, på den lite ovanliga placeringen direkt till vänster om ratten för föraren.
En finess för smidig ilastning är att tröskelhöjden kan sänkas från 56 till 45 centimeter tack vare en justerbar kompenserande luftfjädring bak. De breda sidoskjutdörrarna kan öppnas i 180 grader, vilket möjliggör smart lastning av till exempel pallar från sidan.

 

Tre säten för dig som vill ta med kollegerna.

Tre säten för dig som vill ta med kollegerna.

Grip control – alternativ till AWD
Som ett alternativ till fyrhjulsdrift kan du välja tillägget Grip control. En ratt kan vridas i fyra olika lägen beroende på vilket väglag som råder för tillfället: normal, terräng, snö eller sand.
Jumpy finns i två olika längder och har ett skåp med fem eller sex kubikmeter.
För dig som inte är märkestrogen kan vi berätta att Jumpy är systerbil med Peugeot Expert, Fiat Scudo och Toyota Proace.


FAKTA CITROËN JUMPY
EKONOMI
Grundpris, exkl. moms: 169 900 kr
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 34 000 kr
Leasingavgift/månad: 3 228 kr
Leasingtid: 36 månader, inkl. försäkring
Restvärde: 51 000 kr
Bränslealternativ l/mil: Diesel fr. 0,64

ÖVRIG INFORMATION
Komfort/känsla/köregenskaper: Extra skön komfort på landsväg
Säkerhet: Airbag förare, ABS, ESP, ASR
Tillval i urval: Airbag passagerare, Pro Pack, Bluetooth, USB, audio-streaming, farthållare och hastighetsbegränsare, navigationssystem etc.
Konkurrenter (i urval): Mercedes-Benz Vito, Renault Trafic, Volkswagen Transporter
Motoralternativ: 90/125/160 hk
Lastutrymme: 5,0/ 6,0 m3
Växellåda: Man 5-/6-vxl/ 6-vxl aut
Miljöklassning: Euro 5
CO2-utsläpp angivet i g/km: Fr. 168
Max lastvikt: 1 085 kg
Max dragvikt: 2 000 kg
2- eller 4- hjulsdrift: 2-hjulsdrift
Lanserades i Sverige: 2014
Webbsida: www.citroen.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i april 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exklusive moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
Prisvärd
Känns pigg trots bara 125 kusar
Skön vid långfärd

minus
Farthållare är inte standard
Hur funkar Bluetooth i Jumpy?
Liten display
Risigt radioljud

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER