DMH Provkör Citroën Berlingo

Nya Citroën Berlingo är ett lysande exempel på att det har hänt rejält mycket på transportbilsfronten de senaste åren. Bilen, som är en fröjd att köra, stoltserar främst med nya bränslesnåla Euro 6-motorer och ett tilläggspaket värt namnet.
DMH Provkör Citroën Berlingo

Nya Berlingo tillhör toppskiktet i lilla transportbilsklassen och är både skön att köra och trivsam att vila blicken på med dess nya tilltalande utvändiga design. Bilen är lätt att manövrera på de flesta ”normala” underlag. Du som kör i oländig terräng då och då kan antingen satsa på en fyrhjulsdriven modell av bilen med högre markfrigång, alternativt snålvarianten Grip Control, som hjälper föraren att hantera svåra väglag genom att optimera dragkraften av båda framhjulen. En viktig funktion för att spara bränsle är att den fyrhjulsdrivna modellen automatiskt växlar över till tvåhjulsdrift på vägar där fyrhjulsdrift inte behövs.

5-växlad Euro 6-motor

DSC_0058Den bilen jag kör har en sprillans ny Euro 6-motor med 100 hästar. Den femväxlade manuella lådan är oerhört följsam och ger smidig körning. Nya Berlingo är en liten pärla som definitivt ger personbilskänsla med otrolig väghållning och komfort. På kurviga landsvägar är den enormt följsam och ruskigt kul att ratta. I stadsmiljö funkar den utmärkt, tack vare sin kompakta form är den lätt att parkera.

DSC_0051Ett intressant alternativ för att göra en bra bil ännu bättre är att satsa på Pro Pack, som bland annat innehåller 7-tums pekskärm, Bluetooth, parkeringssensor bak, LED-varselljus fram och stötfångare lackerade i bilens färg. Tillval som jag också skulle lägga några extra tusenlappar på är den suveräna backkameran i färg och parkeringssensorn bak.

Bra genomlastningslucka

Berlingo kan levereras i två längder: L1 med en lastvolym upp till 3,3 m3 och L2 upp till 3,7 m3. Lastutrymmet har plats för två europallar och kan öppnas upp till 180 grader med de assymetriska bakdörrarna. Du som inte vill köpa en större bil men som har behov av att lasta långt kan utnyttja den smarta genomlastningsluckan som sitter i mellanväggen längst till höger. Då förlängs lastlängden till tre meter i L1- respektive 3,25 meter i L2-modellen. Om inte det räcker går det att lägga till en peng för en girafflucka.

Trots att bilen innehåller relativt få nyheter, förutom de nya motorerna och den nyutvecklade pekskärmen med nya spännande digitala lösningar, känns den som ett rejält uppsving mot föregående modell. Imponerande förresten att bilen, enligt Citroën, endast drar 4,2 liter per 100 körda kilometer. Men mitt i allt beröm noterar jag att Citroën behöver lägga manken till för att fixa till några saker som släpar efter. Ytterbackspeglarna borde vara högre för att ge bättre koll på döda vinkeln, eller varför inte ha ett vidvinkelprisma i nederkanten? Ljudet i handsfreefunktionen är så där och mugghållarna borde placeras bättre, närmare föraren.

Mitt tips till dig som kör omkring i en gammal liten transportbil som har några år på nacken och funderar på att köpa en ny är att provköra nya Berlingo innan du väljer bilmodell. 6

+
Suverän komfort
Bra väghållning
Användarvänligt infotainmentsystem
Kanonbra pekskärm


Efterlysning av vidvinkelprisma i ytterbackspeglarna
Risigt ljud via handsfree
Felplacerade mugghållare

DSC_0033Fakta Citroën Berlingo

Ekonomi
Grundpris: 115 900/134 900* kr
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 23 000/27 000* kr
Leasingavgift/månad: 2 395/2 680* kr
Leasingtid: 36 månader
Restvärde: 35 000/ 41 000* kr
Bränslealt. l/100 km: Diesel fr. 4,1
*L1, Blue HDI 100, diesel 100 hk Euro 6

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Bil som ger körglädje
Säkerhet, grundutrustning i urval: ABS, ESP antisladd, ASR antispinn, nödbromssystem, airbag förare/pass.
Tillval i urval: Backkamera, airbag sidor fram, Grip Control, parkeringssensor bak, 7-tums pekskärm inkl. Bluetooth, navigationssystem, AC
Konkurrenter (i urval): VW Caddy, Ford Transit Connect, Renault Kangoo
Motoralternativ: Euro 6 Blue HDI 100 hk, L2 100 hk, Euro 5 L1 HDI, 75/90 hk
Lastutrymme: 3,3 – 3,7 m3
Växellåda: Man. 5-vxl/ 6-vxl ESG (aut.)
Miljöklassning: Euro 6
C02-utsläpp i g/km: Från 108
Max lastvikt: 470-675 kg
Max dragvikt: 1 250 kg
2- eller 4-hjulsdrift: 2-hjulsdrift fram/4-hjulsdriven modell finns
Webbsida: citroen.se

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även försäkringen under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i Juli 2015. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

 

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FLER TESTER

VISA FLER
Det här är en annons | Till sajten >