DMH Provkör Chevrolet Silverado LTZ
Det är något visst med svulstiga muskelbilar. En sanning är att de ur ett miljöperspektiv inte är speciellt fördelaktiga. Men hur man än ser på det så är en pickup med en V8 med 360 hästar och ett vrid på 519 Newtonmeter något som många hantverkare fantiserat om. För att leva den amerikanska drömmen för en dag provkörde DMH en USA-importerad Chevrolet Silverado med extra allt.
Att få sitta bakom ratten på en Chevrolet Silverado ger en nervkittlande effekt. När nyckeln vrids om och motorn brummar igång låter jag mig imponeras. Som en pojkdröm som går i uppfyllelse. Det står genast klart att den amerikanska importkärran är en transportbil modell xtravaganza. En bil som lämnar resten av ”svenskpickisarna” långt efter sig i upplevelse. Det inkluderar både motorprestanda, lyxighet och körkomfort.
Enkel seger
Närmaste pickup räknat till motorkraft och annan prestanda – som är tillgänglig på den svenska marknaden utan krav på USA-import – är Nissan Navara som DMH provkörde för cirka två år sen. Navara slår Silverado endast på en punkt, vridmomentet är nämligen hela 550 Newtonmeter mot Silverados 519 Newtonmeter. Men det stannar där. Resten är en lätt match för Silverado.
Bilen är en av få tillgängliga hantverksbilar som är utrustad med en V8. Ja, det är faktiskt bara USA-bilarna som har V8. Jag kan skriva under på att en pickis utrustad med en motor med 360 hästar och 519 Newtonmeter i vrid tar sig fram i de flesta typer av terräng och väglag. Jag kör Silverado på slingrig landsväg i Stockholms skärgård, på motorväg och smala grusvägar där rötter och stenar gör allt för att försöka sabotera bilens framfart. Men inget sätter käpparna i hjulet för en Silverado. Bilen är trots sin biffighet följsam och mjuk i körningen.
Klumpig att fickparkera
Det är först när det är dags att göra en fickparkering som bilens storlek ger sig till känna. Trots den superbra backkameran i färg som hjälpryttare kräver en fickparkering en stor skopa manöverskicklighet. Den stora svängradien är också något jag reagerar på när det är dags att vända ekipaget.
Något positivt jag dock fastnar för är att den stora motorvolymen till trots ändå ger en tystgående bil. Det beror, enligt USA-bilimportören Exclusive Cars på den lågvarviga motorn. Några saker som också sticker ut är det användarvänliga multimediasystemet med lättinställd Bluetooth för mobiltelefon, BOSE ljudsystem och en 8”-skärm. Fjärrstart från nyckel är förstås också en imponerande måste-funktion. Den femsitsiga dubbelhytten ger förstås möjlighet att både använda bilen som arbetsfordon och familjebil.
Jordens häftigaste pickis?
Prislappen för en standardutrustad bil ligger på 425 000 kronor. Om du lägger till hundratusen får du en betydligt lyxigare bil och en av de absolut häftigaste pickuperna som finns på denna jord. Valet är ditt. En vanlig transportbil eller en bil utöver det vanliga? Det kostar förstås också en slant att köra omkring med den. Det är nästan så att det går att se hur bensinmätaren rör sig när jag trycker på gasen. Men vem har sagt att det är gratis att njuta?
CITAT:
”En V8 med 360 hästar och vrid på 519 Newtonmeter har många hantverkare fantiserat om”
Fakta Chevrolet Silverado LTZ
Ekonomi
Grundpris, exkl. moms: 425 000/ 525 000 kr (LTZ-paket)
Leasing: Första förhöjd leasingavgift: 85 000/ 105 000 kr
Leasingavgift/månad: 6 620/ 8 045 kr
Leasingtid: 36 månader, inkl. försäkring
Restvärde: 150 000/ 185 000 kr
Bränslealternativ l/mil: Bensin, fr. 1,2
Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Skön komfort med stor körkänsla
Säkerhet: Antispinn, antisladd, dubbla airbags, sidokrockgardin
Tillval i urval: LTZ-paket
Konkurrenter (i urval): Övriga tillgängliga pickups på den svenska marknaden
Motoralternativ: 360 hk/ 519 Nm/ 5,3 l
Lastutrymme: Längd: 1 750 mm
Växellåda: 6-stegad aut.
Miljöklassning: Euro 5
CO2-utsläpp angivet i g/km: Fr. 283
Max lastvikt: 706 kg
Max dragvikt: 3 500 kg
2- eller 4- hjulsdrift: Ställbar, 2-WD, 4-WD auto, 4-WD hög, 4-WD låg
Lanserades i Sverige: 2014
Webbsida: www.chevrolet.com/www.exclusivecars.se och andra USA-importörer
Bilen ger den ultimata körupplevelsen
Stark och snabb
Suverän backkamera
Hög inköpskostnad
Dyr i drift
Miljömässigt ofördelaktig
Osmidig i stadstrafik och vid fickparkering