Det ska vara hett och nära

Vad har dina frukostägg och din altan gemensamt? Trenden dikterar att båda ska skapas av närproducerat material.
Det ska vara hett och nära

I en undersökning som Bygma genomfört visar det sig att andelen som är villig att betala mycket mer för närproducerat byggmaterial har ökat. 89 procent, säger sig vara beredd att betala mer för bygg­­material av hög kvalitet jämfört med billigare alternativ. Betalningsviljan för högre kvalitet, såväl som för mer miljövänligt och närproducerat byggmaterial, ökade redan i förra årets undersökning och ligger i år kvar på den högre nivån. Andelen som anser att det är viktigt att byggmaterial är billigt minskade förra året från 61 till 56 procent och ligger nu kvar på samma nivå, 55 procent.

Andra resultat ligger fast från tidigare mätningar, till exempel att god kvalitet och estetik fortfarande är långt viktigare än pris när man väljer virke. Kunderna har sagt sitt i mätningen. Nästan åtta av tio tycker att det är viktigt att den anlitade hantverkaren inför inköpen initierar en kvalitetsdiskus­sion. Men det har visat sig att bara fyra av tio hantverkare de tillfrågade (dina kunder) anlitat har startat en konversation om materialkvalité.

Fakta om undersökningen:  Bygmabarometern genomförs av analysinstitutet YouGov. Under perioden 18-21 september 2015 har sammanlagt 1 006 CAWI-intervjuer genomförts med män och kvinnor, 25-74 år, som äger sin bostad och/eller ett fritidshus. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

SKRIVEN AV
Per Wallin
Reporter, fotograf och redaktör på DMH
Journalist från Västerås med bland annat ett Mongol Rally på meritlistan. Nästa mål är att äta världens största geléråtta (cirka åtta kilo). Skriver om bygg- och hantverksbranschen i stort, i väntan på genombrottet som Harlequin-författare. Tar gärna emot tips från er på per.wallin@dmh.nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER NYHETER

VISA FLER