“Den nya räntebanan Riksbanken målat upp är positiva nyheter för byggbranschen”
Högre aktivitet hos små och medelstora byggföretag, lågt inflationstryck och en tydlig räntesänkningsagenda från Riksbanken. Det är några viktiga faktorer från förra kvartalet som pekar på att byggbranschen ser fram emot ljusare tider. Det visar Beijer Byggmaterials branschrapport för tredje kvartalet.
I Beijer Byggmaterials branschrapport för Q2 framgick att marknaden hade nått botten. Nu kommer flera positiva signaler om att byggbranschen är på väg upp ur den värsta svackan.
– Den sänkta räntan och den nya räntebanan Riksbanken har målat upp är positiva nyheter för byggbranschen. Köpkraften blir successivt starkare hos konsumenterna; med en reallönetillväxt kommer även nybyggnation och större projekt att få ökade möjligheter till en mer attraktiv finansiering, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial i ett pressmeddelande.
SVERIGE STICKER UT
Bostadsproduktionen nådde botten under 2023 efter två år av kraftig nedgång med en total minskning med 60 procent. I Beijer Byggmaterials senaste branschrapport ser det i dagsläget ut som att det kommer att ta fem år innan branschen är tillbaka på nivåer med fler än 40 000 påbörjade bostäder.
– Tittar vi på antalet konkurser i byggbranschen och jämför med våra nordiska grannar, sticker Sverige ut med fler konkurser än övriga länder. En förklaring kan vara att Sverige är en mer räntekänslig marknad och kom in i lågkonjunkturen senare än våra grannländer. Trots att vi inte sett någon tydlig vändning ännu, borde de positiva marknadssignalerna ge en effekt som visar sig under hösten, säger Geir Thomas Fossum.
FLER POLITISKA INCITAMENT
Beijer Byggmaterial skriver i ett pressmeddelande att det finns idag “inga tecken på politiska incitament eller strukturella förändringar som skulle driva upp bostadsbyggandet på kort sikt”.
Beijer pekar samtidigt på att den tillfälliga ROT-ökningen för andra halvan av 2024 är viktig, men att det är “troligtvis en för liten justering och under en för kort period för att ge det avtryck marknaden skulle behöva”.