Provkört Peugeot Boxer

Aktuell modell av Boxer lanserades våren 2014. Och visst hinner det hända en del saker på fyra år, vilket kanske mest märks på de digitala möjligheterna.
Provkört Peugeot Boxer

Anledningen till att vi har provkört en bilmodell som snart har fyra år på nacken är att vi vill täcka alla tillgängliga lätta lastbilar. Peugeot Boxer är en bil med många valmöjligheter som samtidigt har en bit upp till de mer moderna konkurrenterna.

Aktuell modell av Boxer lanserades våren 2014. Och visst hinner det hända en del saker på fyra år, vilket kanske mest märks på de digitala möjligheterna.

Peugeot boxer instrumentbräda

På fyra år hinner de digitala lösningarna hamna på efterkälken

Saknar automatlåda

Några av konkurrenterna, till exempel Mercedes-Benz Sprinter och Volkswagen Crafter, ligger även steget före Boxer genom att de har försetts med automatlåda. Det finns tyvärr inte som tillval för Peugeot Boxer. Något som många hantverkare som kör i stadsmiljö skulle uppskatta för att slippa den ryckiga körning som infinner sig i lägre hastigheter med den manuella växellådan.

På landsväg är bilen dock stabil med en hytt som har tillräckligt mycket isolering för att hålla ute störande ljud.

Förarplatsen är funktionell och ergonomiskt utformad. Hytten har tre sittplatser med gott om utrymme för bägge passagerarna.

Sikten från hytten är också bra. Den suveräna backkameran i färg återger miljön bakom bilen på en fem tums-skärm och är absolut värd en extra investering tillsammans med parkeringssensorn bak. Bluetooth, USB-uttag och Aux-ingång är standard och det är enkelt att koppla mobiltelefonen med Bluetooth. Och stereons ljud är faktiskt hyfsat bra.

HDI-motorer från 110-163 hästkrafter

Boxer har tre olika HDI-motorer att välja mellan. Jag kör bilen som har en 150 hästars motor, som alldeles nyligen ersattes av en kraftigare motor med 163 hästkrafter. De andra två motorerna har 110 respektive 130 hästar.

Peugeot Boxer har bra lösningar för dig som vill ha bilen som rullande kontor. En skrivplatta finns i det nedfällbara ryggstödet på mittplatsen. Bilen har även praktiska och smarta förvaringsutrymmen, bland annat ett utrymme ovanför vindrutan med en extra volym på 22 liter

Möjligheterna till påbyggnad för att anpassa bilen till olika verksamheter är också stora. Till dess fördel går bilen att få som skåpbil, med flak och med enkel- eller dubbelhytt.

Boxer finns med skåpstorlekar från åtta till 17 kubikmeter, med åtta olika karosser.

Peugeot boxer skåp

Boxers största skåp sväljer gods på 17 kubikmeter

Fyrhjulsdriven bil
Peugeot Boxer är i princip identisk med syskonbilarna Fiat Ducato och Citroën Jumper, där Fiatkoncernen har varit ledande i utvecklingen av de tre bilmodellerna. Om du inte har bråttom att byta transportbil och prompt vill ha en Boxer är det en avancerad gissning att Peugeot senast 2019 kommer med en uppdatering av bilen. Men glöm då inte att spana in skillnader i pris, utrustning och garanti innan du bestämmer vilket bilmärke du vill ha. Kanske är det värt att byta?

En irriterande säkerhetsaspekt som jag höll på att glömma att berätta, som gäller Boxer, är att den inte har krockkudde som standard på passagerarsidan. Peugeot, varför är krockkudde tillval? Säkerhet borde vara standard.

FAKTA Peugeot Boxer

EKONOMI
Prisnivå: 189 900 – 339 900 kr.
Första förhöjd leasingavgift: 38 000 – 68 000 kr.
Leasingtid: 36 månader
Leasingavgift/månad: 3 534 – 5 887 kr. (inklusive försäkring).
Restvärde: 60 000 – 105 000 kr.
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 6,0

Övrig information
Komfort/känsla/köregenskaper: Säkerhet, grundutrustning i urval: Hög säkerhet med ABS, ESP, Hill-assist och airbag för förare som standard. Bilen är dock inte EuroNCAP-testad. Den har heller inte krockkudde på passagerarplats som standard.
Motoralternativ: 110/130/163 hk
Lastutrymme: 8-17 m3
Växellåda: 6-vxl man C02-utsläpp g/km: Fr. 158
Max lastvikt/dragvikt: 1475/3000 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 2WD/4WD
Webbsida: http://transportbilar.peugeot.se

→ Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som omfattas av trafik, delkasko och vagnskadegaranti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dagsaktuella priser, kontakta respektive leverantör.

plus
→ Stabil på landsväg
→ 
Många valmöjligheter i skåpstorlek och påbyggnad
→ 
Möjlighet till fyrhjulsdrift
→ 
Bra backkamera i färg

minus
→ Omodern bil som behöver uppdateras
→ 
Den manuella lådan ger ryckig körning i lägre hastigheter
→ 
Varför har inte Boxer krockkudde på passagerarplats som standard?

SKRIVEN AV
Anders Myrdal
Bilfantast med stor fäbless för rock från det glada sjuttiotalet. Ansvarar bland annat för DMH:s provkörningar och sätter gärna tänderna i nya transportbilar. Och du, vi vågar nästan lova att du får tillbaka bilen i gott skick...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

FLER TESTER

VISA FLER