Vanligaste klagomålet: “Usla hantverkare!”

Sedan konsumentverket startade sin statistiksammanställning 2005 har klagomålen på hantverkare legat i topp. Av de totalt 70 000 klagomålen från förra året handlade 10 procent om reparation och underhåll av bostad.
Vanligaste klagomålet: “Usla hantverkare!”

Enligt Konsumentverket handlar klagomålen många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som kunden trodde var överenskommet.

Det här skriver myndigheten att man ska tänka på om man ska anställa en hantverkare:

  • Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.
  • Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok

Vad tycker du om att hantverkare toppar klagolistan? Diskutera i kommentatorsfältet!

SKRIVEN AV
Per Wallin
Reporter, fotograf och redaktör på DMH
Journalist från Västerås med bland annat ett Mongol Rally på meritlistan. Nästa mål är att äta världens största geléråtta (cirka åtta kilo). Skriver om bygg- och hantverksbranschen i stort, i väntan på genombrottet som Harlequin-författare. Tar gärna emot tips från er på per.wallin@dmh.nu.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *