Vanligaste klagomålet: “Usla hantverkare!”
Sedan konsumentverket startade sin statistiksammanställning 2005 har klagomålen på hantverkare legat i topp. Av de totalt 70 000 klagomålen från förra året handlade 10 procent om reparation och underhåll av bostad.
Enligt handlar klagomålen många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller inte blev utfört på det sätt som kunden trodde var överenskommet.
Det här skriver myndigheten att man ska tänka på om man ska anställa en hantverkare:
- Se till att ha en bra dialog med din hantverkare. Var tydlig med vad du har för förväntningar på slutresultatet. Då har hantverkaren möjlighet att avgöra om dina förväntningar går att omsätta i praktiken eller lämna förslag på alternativ. God kommunikation gör att många problem kan undvikas.
- Avtala alltid om vilken omfattning arbetet har, hur lång tid det ska ta och vad det ska kosta. Det är även viktigt att avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under arbetets gång. Det skriftliga avtalet fungerar som ett kvitto på överenskommelsen och gör det lättare att visa vad som har sagts om något skulle gå på tok
Vad tycker du om att hantverkare toppar klagolistan? Diskutera i kommentatorsfältet!
FLER NYHETER
VISA FLERArbetshäst med 230 mm klinga
Batteridriven 40V kapmaskin med 230 mm klinga från Makita
6 december, 2024
“Nya standarden för lasermottagare”
Blinken Tools nya IP67-klassade lasermottagare levererar
6 december, 2024
Svalkande vattendimma
Batteridriven fläkt med vattendimma från EGO
29 november, 2024
Patenterad S-kurva
Nya arbetshandskar för kalla dagar från Ejendals
28 november, 2024
I stället för tålamod
Jord- och isborr med två hastigheter från EGO
27 november, 2024
Innehåll DMH 9-2024
Översikt av DMH nummer 9, som dyker upp med start 26 november
27 november, 2024
”Branschledande sugkraft”
34 liters våt- och torrdammsugare från EGO
26 november, 2024
Lättmonterad säkerhetsvajer
Nyckelfri säkerhetsvajer till fönster och dörrar från SafeE
25 november, 2024